Iran Newspaper

پیام عربستان برای گفت و گو با ایران

-

ظریــف بــا بیــان اینکــه ایــران حاضر بــه مذاکــره دوبــاره بر ســر برجام نیســت، گفت: «شما یک اســب را دو بــار نمیخریــد.» وزیــر امور خارجــه در پاســخ بــه ســؤالی در مــورد احتمــال گفتوگو با امریکا، گفت بحث گفتوگوی مســتقیم تهران و واشنگتن مطــرح نیســت، بلکــه بحث این اســت کــه امریکا باید به میز مذاکــرات ۱+5 که از پیــش هم وجود داشــته و امریکا آن را ترک کــرده، بازگــردد. وی با بیــان اینکه امریکابهمش­اورههای«امانوئلماک­رون» رئیس جمهوری فرانســه و «آبه شینزو» نخســتوزیر ژاپــن گــوش نــداده، گفت امریــکا همچنان سیاســت تغییــر نظام در ایــران را دنبــال میکنــد، در حالی که ایــن سیاســت در طول ۱۴ ســال گذشــته شکست خورده و واشنگتن باید شکست این سیاست را بپذیرد.

ظریف در ادامه ترور ســردار «قاسم سلیمانی» را اقدامی «بزدالنه» توصیف کــرد و گفــت واشــنگتن در حالی ســردار سلیمانی را هدف قرار داد که وی در یک خــودروی غیرنظامــی در حــال حرکــت

بــود و در مأموریتی برای پیشــبرد صلح به عــراق رفته بود. وی پاســخ موشــکی جمهوری اسامی به این ترور را اقدامی مبتنــی بر حق مشــروع تهــران و مبتنی بــر بند ۱۵ منشــور ملــل متحــد خواند و در پاســخ به این ســؤال که آیــا «انتقام» جمهــوری اســامی بــه پایــان رســیده اســت؟ ظریف گفت: «خیر». او ســپس توضیــح داد که ایران در «پاســخ به یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی» انجام داده اســت. اما تــرور فرماندهان عراقی تبعاتــی از ســوی مــردم همــان کشــور خواهد داشت، چراکه مردم عراق مردم عزتمندیهست­ند. ■ پیام عربســتان به ایران بعد از شهادت سردارسلیما­نی

وزیــر خارجــه ایــران همچنیــن در گفتوگویی در حاشــیه کنفرانس برلین دربــاره طــرح منطقــهای ایــران و پیــام ســعودیها بــه کشــورمان گفــت: «بعد از شــهادت ســردار ســلیمانی پیامــی از ســوی عربســتان مبنــی بــر تمایــل آنها برای گفتوگو با ایران دریافت کردیم.» او افــزود: «مــا به پیام آنها پاســخ مثبت دادیم و گفتیم برای گفتوگو آمادهایم، امــا دیگــر پاســخی از جانــب عربســتان دریافت نکردیــم.» ظریف درخصوص امنیــت تنگه هرمــز و خلیج فــارس، به ابتــکار صلــح هرمز که در نشســت اخیر مجمــع عمومی ســازمان ملل از ســوی «حســن روحانــی» رئیــس جمهــوری اســامی ایــران ارائــه شــد، اشــاره کــرد و گفــت: «طــرح ابتــکار هرمــز یــک طرح از طــرف رئیــس جمهوری ایران اســت. کویت، قطر و عراق به ما پاسخ دادهاند. مــا بــه پادشــاه عربســتان و عمــان پیام فرستادیم و پیشنهادمان را ارائه دادیم. حــاال آنهــا میخواهنــد پیشــنهادم­ان را قبولکنندیا­میخواهندنک­نند.»

ظریف در ادامه ســخنانش با اشــاره به امکان مذاکره با عربســتان ســعودی اظهار کــرد: «ما برای مذاکــره آمادهایم. نخســت وزیر پاکســتان از ما خواســت تا بــا عربســتان مذاکره کنیم. من و ســردار شهید قاســم سلیمانی توافق کردیم که به عربســتان پیغام بفرســتیم تا درباره کشورهای همسایه همچون عراق، یمن ...و مذاکره کنیم. اما الفیصل، شــاهزاده عــرب بــه مــا پاســخ داد کــه جنگهای کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran