Iran Newspaper

توطئه نافرجام راستهای افراطی برای امنیت آلمان

-

گــروه جهــان/ دوازده عضــو اصلــی راســتهای افراطــی آلمــان کــه مظنــون بــه توطئــه حمله بــه سیاســتمدا­ران، مهاجران و مسلمانان هستند، در عملیات ضربتی پلیس این کشور دستگیر شدند.

بهگزارش خبرگزاری فرانســه به نقل از منابع وزارت داخلی و دادســتانی آلمان، این عملیات با تمهیدات شــدید نظامــی و امنیتی روز جمعه در 13 محله 6 استان آلمان انجام شد و مظنونان به بازداشتگاه فرستاده شدند.

براســاس بیانیه پلیس فــدرال آلمان، 4 نفر از مظنونــان اصلی با توطئه چینــی علیــه سیاســتمدا­ران، مهاجــران و جامعــه مســلمانان قصــد ایجاد شــرایطی مشــابه جنگ داخلی داشتند و 8 متهم دیگر نیز مظنون به تأمین هزینههــای مالــی ایــن گــروه شورشــی هســتند. بررســیها همچنیــن نشــان میدهــد یکی از دستگیرشــد­گان از مأموران پلیس آلمان اســت که از مدتی پیش روابطی با راســت گرایان افراطی داشته است. هدف این گروه افراطی کــه کمتــر از 4 مــاه از عمر آن میگذرد، ایجاد ناآرامی در کشــور و بر هم زدن نظم بوده اســت. براســاس اعالم وزارت داخلی آلمان که پیشتر 600 پیام تهدیدآمیــ­ز از ایــن گــروه کشــف کرده، ایــن گروه کــه از طریق نــرم افزارهای مکالمــهای و در فضــای مجــازی بــا یکدیگــر در ارتبــاط بودند بــا هماهنگی دو نفر از سرشــاخهها جلســات حضــوری را نیز برگزار میکردنــد. همچنین تیمهــای امنیتی در بازرســی از مخفیگاه متهمان مقادیری ســالح را کشــف و توقیف کردند. دســتگیری این گروه 12 نفره در حالی صورت گرفته که قرار بود دیروز راستگرایان افراطی تظاهراتی سراسری را در آلمان برگزار کنند. ■ افزایش تمهیدات امنیتی برای اقلیتهای دینی

براساس گزارش «دویچه وله»، مقامات آلمان از اواخر ژوئن سال گذشته و پــس از قتل «والتــر لوبکه»، یکی از سیاســتمدا­ران محافظه کار و حمله به یک عبادتگاه در شــهر هاله، تحرکات راســتگرای­ان را زیر نظــر گرفته بودند و 48 مظنــون نیــز تحت نظر قــرار گرفتند. گرچه این عملیــات در آن زمان به نتیجهای نرسید اما زمینه ساز تحقیقات بعدی پلیس شد. سخنگوی فدرال آلمــان اعالم کرد پــساز عملیات روز جمعــه تمهیدات امنیتــی در اطراف مؤسسات مذهبی افزایش داشــته است. آنگال مرکل، صدراعظم آلمان نیز با محکوم کردن این تحرکات، تهدید حمله به مؤسسات مذهبی را رفتاری منفور خواند و به آن واکنش نشان داد. مقامات آلمانی شمار راست گرایان افراطــی را بیش از 12 هــزار تن برآورد کردهاند که بهعنوان خطر بالقوه برای کشور قلمداد میشوند. گفته میشود ماه گذشته نیز پلیس در فرآیند مبارزه با راستگرایان یک گروه نئونازی را تحت نظر قرار داد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran