Iran Newspaper

هجوم تازه السیسی و بنسلمان به آزادیهای مردمی

- لیدیا خلیل مترجم: وصال روحانی

همسو با باالگرفتن مجدد قیامهای مردمی در برخی کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا و سرکوب آنها توسط دولتهای مربوطه رسانههای این کشورها با محدودیتی فزونتر از گذشــته مواجه شــده و راهها و کانالهای الزم را برای به تصویر کشــیدن مظالم و اجحافهای موجود نمییابند. در شروع دهه 2010 که چنین روالی در موج اولیهاش «بهار عربی» نامیده شد، پس از مدتی اعتراض و برخوردهای خونین، شور مردمی بتدریج فروکش کرد و هرچند برخی رژیمهای ضد مردمی تغییر رویههایی را در کار خود اعمال داشتند اما بهنظر میرسید که دولتهای سفاک عرب منطقه بازی مقاومت را از مردم مبارز بردهاند. امروز که سیســتمهای­ی مثل دولت نظامی عبدالفتاح السیسی با موج تازه اعتراضها در قاهره مواجه اســت و راهی برای ســرکوب آن نمییابد خاطرات 10 سال پیش از نو در حال رژه رفتن در ذهن مردم است. اما مطبوعات همان اندک آزادیهای گذشــته را بــرای شــرح و وصــف اتفاقــات از دســت دادهاند، السیســی اخیــراً در بیانیهای متذکر شده، تمامی رسانههایی را که اخبارشان متضاد با اطالعیههای دولت در خصوص ناآرامیها باشد، طبق قوانین کشوری مجازات خواهد کرد و حتی مردم عادی را در صورت مشارکت در سیاهنمایی جامعه تعقیب قضایی خواهد کرد اما هنوز هستند، تک نشریههایی در مصر و کشورهای مشابه که خطر کرده و اخبار تقریباً واقعی بپاخیزیها را درج میکنند و در البهالی ســطور حتی محافظهکارا­نه آنها میتوان حقایق جوامع دوباره ملتهب شــده این کشــورها را کشــف و لمس کرد. البته یکی از تک نشــریات حقیقت طلب مصر اواخر هفته گذشته در هجوم نظامیان به دفتر نشریه بسته و بهجمع نشریات پرشمار توقیف شــده اضافه شــد و این نشــریه که «مدامصر» نام دارد، دست به افشاگریهای­ی علیه محور پسر السیسی زده و بخشی از تخلفات وسیع او را آشکار ساخته بود.

در عربستان وضع از این هم بدتر است و مطبوعات پای آخر قضایا هستند. محمــد بــن ســلمان ولیعهدی کــه بــه چیزهای کــم و کوچــک قانع نیســت، با بازداشــت افــراد و مردم عــادی به بهانه تالش بــرای براندازی دولت ســعودی آرامــش را از همگان ســلب کرده اســت. دولت ســعودی کار را تا بــه آنجا پیش برده که ادعا کرده برخی افراد بازداشــت شــده در سطح خیابانها با دولتهای غربی و مخالفان سران سعودی در ارتباط بوده و از آنها دستور کار میگرفتهاند. از همــه بدتــر اینکــه بهســبب حمایــت نظامــی- سیاســی امریــکا از دولتهای ســعودی و مصر هیچیک از اقدامات ســرکوبگرا­نه آنها مــورد تحقیق و پیگیری مقامهای قضایی مستقر در غرب و شرق قرار نگرفته و آنها همچنان توانستهاند بــه روشهای ضد مردمی خود اســتمرار بخشــند، یکی از افراد کلیــدی در رژیم ضــد مردمی ســعودی و در امر ســرکوب تبلیغاتــی مخالفان، ســعدالقحط­انی مشاور ارشد دولت سعودی در امر ارتباطات و رسانهها است که راههای سرکوب نهضتهای مقاومت را تنظیم و ترسیم و به این دولت ارائه کرده است.

السیسی تقریباً بر تمامی مصر حکم میراند و هیچیک از استانهای این کشور سربهشــورش­های اســتقالل طلبانه برنداشــته­اند. وقتی به کشــورهای منطقه که سالها در لبه یک «بهار عربی شکوفا نشده» حرکت کرده و با خطرات آن زیستهاند اشــاره و اســتناد میکنم، به ناچار باید به لبنان هم بپردازم که هرچند کامالً رها از نهضتهای بهار عربی است و مورد تهاجمهای همیشگی رژیمصهیونی­ستی قرار دارد اما از امیدهای اصلی و تکیهگاههای همیشگی کشورهای مرتبط با بهار عربی و یــک عامــل الهام بخش بــرای آنها بوده اســت تا دریابند پــاداش مقاومتهای طوالنیمــد­ت خویش را ســرانجام روزی خواهند گرفت. ایــن روش دولت بیروت نیســت کــه عوامــل نارضایتــی را نیروهای خارجــی توصیــف و آنهــا را بیرحمانه سرکوب کند اما بیروت نتوانســته است به سبب گرفتاریهای متعدد داخلیاش تقویتکننــ­ده و حمایتگر عملی خیزشهایی باشــد که در این01 ســال در بحرین و کویت و عمان کم و بیش شــکل گرفته و با تأمین نشــدن فضای حیاتی الزم به سوی توقف و سکون رفتهاند و در یمن فقط با بمبارانهای بیرحمانه سعودیها از ثمردادن کامل بازمانده است. ورژن دوم بهار عربی که هنوز بخشهای اولیهاش را طی میکند، بزودی با تنشهای تازهای همراه خواهد شــد اما قدر مسلم اینکه دولتهای ســرکوبگر روزی نه چندان دور مجبور به پذیرش حقیقت خواهند شد و جمال خاشــقجیها­ی تازهای ظهور خواهند کرد که برخالف ورژن اصلی و اولیه توسط محمدبن سلمانها قلع وقمع نخواهند شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran