Iran Newspaper

دست رئیس جمهوری باید در انتخاب وزیر زن باز باشد

روحانی در نشست زنان ایرانی:

-

گروهاجتماع­ی/رئیسجمهوری­بهمناسبت روز زن و میــاد حضرت فاطمه(س) گفت: در انتخاب وزیر زن دســت رئیس جمهوری بایــد بــاز باشــد، اولیــن مســأله مهــم دادن فرصــت برابــر و فضــای رقابت ســالم برای زنان جامعه است.

بــه گــزارش ایرنــا، حجتاالســا­م والمسلمینح­سنروحانیدی­روزدرنشست زنــان ایرانــی بــه مناســبت والدت حضرت فاطمــه زهــرا(س) گفــت: فاطمــه اطهــر بهعنوان بهترین الگو و نمونه برای مشــی و ســلوک زندگــی ما و همچنین بــرای خلق و خوی و سبک زندگی ما میتواند الگو و معیار بســیار خوبــی باشــد، گرچــه دوران زندگــی حضرت زهرا دوران طوالنی نبود اما در عین حال کلماتش، بیاناتش، حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پــدر بزرگوارش در مسجد مدینه، فرزندان برومندی که تربیت کــرد و همچنیــن شــیوه او در اداره خانــه و همسرداری بهعنوان بهترین الگو برای زنان جامعهماست.

رئیس جمهوری ادامه داد: دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح بشود. ما به زبان میگوییم جنــس دوم نداریم، زن و مرد مساوی هســتند، هر دو انسان هستند و هر دو دارای کماالت اند، اما این گفتن کافی نیست. در مقام عمل، در مقام قانونگذاری و در مقام اجرا ما باید این حقیقت را ببینیم.

روحانــی تأکیــد کرد: اینکه مــا میگوییم جامعه اســامی، باید جامعه رقابت سالم باشــد بــرای این اســت کــه خداوند مــا را در یک رقابت ســالم آفریده است. بنابراین در اقتصاد باید در جامعه ما یک رقابت ســالم باشــد، در مدیریت باید رقابت سالم باشد، در علــم و دانش باید رقابت ســالم باشــد و این رقابت ســالم وقتی امکان پذیر است که موانــع را برداریم و فرصتهــا را برابر کنیم. وقتــی فرصت برابر نیســت، به چه شــکلی میشــود رقابــت را انجــام داد؟ در مســائل اجتماعی، سیاســی، قضایی، قانونگذاری و فعالیتهــا­ی علمی اگر فرصت مــرد با زن

برابر نیســت، چطور میشــود ایــن رقابت را انجام داد؟

رئیس شــورای عالی امنیــت ملی اظهار داشت: به یکی همه فرصتها را بدهید و به یکی دیگر هیچ فرصتی ندهید، بعد بگویید این دو نفر از نظر من مساوی هستند و دارای مقــام برابرند! اگر برابرنــد پس چرا فرصت برابــر به آنهــا ندادیــم؟ اولین مســأله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است.

رئیــس جمهــوری ادامــه داد: زنــان جامعــه مــا طــی مــدت چهــل و یک ســال بعــد از انقــاب بخوبــی نشــان دادهانــد که در تمــام صحنهها دوشــادوش مردهــا و در کنــار مردهــا حضــور و ظهــور پیــدا کردهاند. البتــه در بعضی از جاها امروز ممکن اســت تعداد خانمها در مسئولیت بیش از مردان باشــد. در معلمین آموزش و پرورش اگر ما بســنجیم، تعــداد معلمین خانــم بیش از آقایان اســت و حدود ۱۶ درصد معلمین را خانمها تشکیل میدهند. وقتی به تعلیم و تربیت میرسیم این آمار، آمار خوبی است. وقتی به دانشجویان دانشگاه میرسیم، آمار خوبی است، وقتی به دانشآموزان مدارس میرســیم، آمــار قابل قبول اســت. وقتی به بهداشــت و درمــان میرســیم، آمــار تقریباً قابل قبول است. اما آیا در همه جا اینچنین اســت و وقتی به مدیریتهای ســطح باالتر میرســیم بازهم مقام زن با مقام مرد برابر است و در کنار هم هستند؟

روحانی افزود: حاال یک جمعی هســتند کــه در مکانــی کار میکننــد که ۰۳ یــا ۰۴ نفر هســتند. مدیــر تأثیرگــذا­ر هــم هســتند چه اشکال دارد که چند نفر آنها زن باشند، یعنی مشکلی پیش میآید. فکر میکنیم اساس و رکن مهم جامعه دچار خسارت میشود که خانمها هم حضور داشته و حرف بزنند.

رئیس جمهوری بیــان کرد: اگر در دولت یــک جمع ‪۰۳ ۰۲-‬ نفر هســتیم اگر خانمها باشــند غیر از معاونین رئیس جمهوری که دســت رئیس جمهوری باز است و میتواند

معــاون خانــم بگــذارد. در آن طــرف هــم دســت را بــاز بگذارید. برای وزیر هم دســت رئیسجمهوری را بــاز بگذارید. اگر ما قبول داریــم و واقعــاً تعــارف نمیکنیــم و فقــط بــه زبــان نمیگویم که زنــان در کنــار مردان هســتند. خداوند میگوید از جنس خودتان از خودتــان بــرای شــما همســر آفریدیــم. یک جنــس و یک نفس واحده هســتید. اگر اینچنین هســت پــس در بقیه مــوارد هم ما قدم به قدم پیش بیاییم.

روحانــی عنــوان داشــت: بــه همــه وزرا گفته شــد که حداقل باید یکــی از معاونین و مشــاورین عالی شما یا دســتیاران شما از خانمهــا باشــد و ایــن را من همــواره تأکید کردم. تأکید شــد در دولت کــه در مدیریت خانمهــا قدم به قــدم در این فضــا بتوانند ارتقا پیدا کنند و این به این دلیل نیست که اینجــا االن روز میــاد فاطمه اطهر اســت و من خدمت شــما بانوان عزیز هستم این را بخواهم تأکید کنم بلکه همواره مورد تأکید من است.

روحانــی خاطرنشــان کــرد: در کشــور ما کل کارمنــدان دولــت دو میلیــون و ۹۷۳ هزار و ۱۵۱ نفر اســت البته نیروهای مســلح داخــل ایــن آمــار نیســتند. از ایــن تعــداد ۹۵۹ هــزار و ۳۸۷ نفــر خانم هســتند یعنی ۱۱.۲۴ درصــد کارمندهــا­ی دولت را خانمها تشکیل میدهند یعنی نزدیک یک میلیون جمعیــت کارمندهــا­ی دولــت خانمهــا هســتند ایــن رقــم، رقمی اســت که نســبت بــه گذشــته قابل توجه اســت و بیــش از ۲۴ درصــد کارمندهای دولت خانمها هســتند. رئیــس جمهوری اضافه کــرد: طبق مصوبه شــورای اداری در ســال ۶۹ قــرار بر این شــده کــه میــزان ۰۳ درصد از کل مدیران کشــور را خانمها تشــکیل بدهنــد. آماری کــه االن در اختیــار من اســت در نیمــه اول ۸۹ تــا پایان شهریور امسال ۶۲ درصد مدیران را خانمها تشــکیل میدهنــد نســبت به یکی دو ســال قبل ۴ درصد اضافه شده و قولی که سازمان اداری و استخدامی داده گفته تا پایان برنامه به ۰۳درصد میرسد.

وی با بیان اینکه همــه تاش دولت این بــوده و آنچه به بانوان قــول داده برای اینکه پســتهای مدیریتــی را بــه عهــده بگیرنــد بتوانند ایــن کار را انجام دهند، گفت: قبل از ایندولتبعض­یازمشاغلما­صرفاًمردانه بود مثاً سفیر بودن کاماً شغل مردانه بود وقتــی هم که صحبــت میکردیــم خانمها ســفیر شــوند، مقداری بــرای وزارت خارجه هــم حــرف نویی بــود، بحمداهلل چهــار نفر پستًسفارت را بر عهده گرفتند و من همین اخیــرا به وزیر خارجه تأکیــد کردم باز هم در پستهای ســفارت که خالی میشود تاش کنند زنهایی که شــرایط الزم را دارند پست سفارت را به عهده بگیرند کما اینکه در بقیه امور هم امروز زنان ما فعال هستند.

رئیس جمهوری گفت: یکی از مسئوالن میگفــت چنــدی پیــش از تهــران بــه یکــی از شــهرها میرفتــم و دیــدم خلبــان خانــم هســت. وقتــی بخوبــی پــرواز انجــام داد و بخوبی نشست همه تشویق کردند. زنهای ما استعداد همه کارها را دارند.

وی یادآورشــد: وقتی مــا در حوزه علمیه قــم درس میخواندیــ­م آن زمــان در حوزه طلبه زن نبود و حوزه اصاً مردانه بود. طلبه زن نداشــتیم یک خانمی در اصفهان بود و معروف بود. این خانم هم تفســیر نوشته و همــه تعجب میکردند و میگفتند مگر زن هم میتواند. چنین فضایی در حوزه بود.

وی بــا تأکیــد بــر اینکــه امــام راه نقــش آفرینــی زنــان در جامعه، علــم و فضیلت را بــاز کــرد، افــزود: امــروز نقــش زنــان در فناوریهــا­ی نــو را میبینیــد. امــروز ببینید در نانــو، در بیوتکنولــ­وژی و آی تــی چقــدر خانمهــا حضــور دارنــد. حضــور خانمهــا نشــان میدهــد، خداونــد لیاقــت ایــن دو جنــس، یعنی مــرد و زن را، برابــر قرار داده است و قدرت آنها برابر است.

روحانی به آمار ارائه شــده توسط رئیس ســازمان اداری و اســتخدامی اســتناد کــرد و گفت: در این دولت در پســتهای مدیریت ۳۵ نفر معاون وزیر و هم تراز، ۰۲ نفر مشاور وزیر، ۵۲ نفر دســتیار وزیر و چهار نفر ســفیر جــزو مواردی اســت که در مدیریــت ارتقای جایگاه زنان حاصل شده است.

وی افزود: به شــما قــول میدهم دولت تدبیر و امید از آغاز تا امروز و از امروز تا پایان دولت، بیتردید شــعاری را کــه از روز اول در دولــت مطرح و تأکید کردم، همچنان تا روز آخر آن را پیگیری خواهیم کرد. حضور فعال زنان، حضور فعال جوانــان و حضور اقوام و مذاهب، ســه نکتهای بوده است که همواره بــر آن تأکید کــردهام و االن هم بــر آن تأکید میکنــم. رئیس دولــت دوازدهم گفت: این دولت برای شــرایط زندگی بهتر در روستاها تــاش فراوانی کــرد. من خواهــش میکنم همه آنهایی که اهل آمــار و ارقام و مطالعه هســتند، ببیننــد وضــع روســتاهای ایــران تا ســال ۲۹ را در آب، بــرق، گاز، راه، آمــوزش، بهداشــت، ارتباطات، در شــرایط الزم برای کشاورزی، در کارها و صنایع دستی و روستایی و در اشتغال را با وضعیت از سالهای ۲۹ تا ۸۹ مقایسه کنند. رئیس جمهوری در بخش دیگــری از ســخنانش گفــت: هیــچ وقت در تاریخ ایران، زنان در سیاست به اندازه این ۱۴ سال حضور نداشتند. اینکه زنها میتوانند سرنوشــت یک انتخابــات را تغییــر بدهند. زنهــا میتواننــد در انتخابات سرنوشــت را تغییربدهند.

روحانــی افــزود: با وجــود اینکــه عدهای ســالها تــاش کردنــد، پــول خــرج کردند، رســانه دارنــد و همــه چیــز دارنــد، خانمها تصمیــم بگیرنــد و ببیننــد یــک کاندیدایی بهتر هست، قادر هستند کاندیدای موردنظر خودشان را در انتخابات پیروز کنند.

رئیــس جمهوری بیــان کرد: امــروز هم در انتخابــات مجلس شــورای اســامی که پیش روی ما اســت ولو اینکه ممکن اســت ما گله داشته باشیم ولو اینکه برخی از امور بهصــورت مطلوب قــرار نگرفته باشــد، اما باید پای صنــدوق برویم و میان آنهایی که امــروز مطرح هســتند بگردیم. بــه هر حال یــک عــدهای از نظــر مــا بهتــر هســتند. آن بهترهــا را برگزینیــم و انتخاب کنیــم و پای صندوق برویم.

روحانی خاطرنشان کرد: شور انتخابات با خانمها اســت و همیشــه اینچنیــن بوده اســت. در تمــام انتخابــات، اگــر خانمهــا تصمیــم بگیرند شــور انتخاباتی را درســت میکننــد و خانمهــا قادرنــد افــرادی را کــه میبیننــد افکار آنهــا و نیــات و تصمیمات و اذهانشــان برای پیشــرفت کشــور مفیدتر اســت آنهــا را برگزیننــد و انتخــاب کننــد. بیتردیــد نقــش شــما امــروز نقش بســیار تأثیرگذار برای آینده کشور ما خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran