Iran Newspaper

امریکا گوشه رینگ مونیخ

پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ با سخنان تند ضد امریکایی به پایان رسید

- زهره صفاری خبرنگار

پنجاهوششمی­ن کنفرانس امنیتی مونیخ بــا محــور «جهان منهــای غــرب» دیروز در حالــی بــهکار خــود پایــان داد کــه جــو ضــد امریکایــی حاکــم بــر این نشســت، نمایندگان کاخ ســفید را مجبور به پیش گرفتــن سیاســتی محافظــه کارانــه برای دفاع از هویت خود کرد.

نشســت ســه روزه مونیخ کــه از آن با عنــوان بــه «داوس» سیاســی و امنیتــی نیز یاد میشــود، امسال به نوعی صحنه رجزخوانــی رهبران و متفکران سیاســی جهان با امریکا بود. از «امانوئل مکرون» کــه در ســالهای اخیــر شــعار اروپــای قدرتمنــد را ســر داده بــود تــا نمایندگان چین و متفکران سیاسی بر امریکا تاختند اما براساس گزارش «دویچه وله» دست آخــر آنچــه مســلم بــود هنــوز چارچوب دقیقــی بــرای تحقــق آرمــان اروپایــی و آرمان آسیایی مطرح نشد.

ســخنرانی «مکــرون» کانــون اصلــی توجه رســانهها بــود. او که پیــش از این در لفافــه برگزیــت را فرصتــی بــرای قدرت گرفتنکشورش­دانستهبود،دربرابربیش از 500 دیپلمات خارجی و سیاستمدارا­ن ارشد کشورهای جهان گفت: «ما همیشه نمیتوانیمد­نبالهرویام­ریکاباشیمب­لکه باید به روش اروپایی هم فکر کنیم. آنچه روابط فعلی ما با امریکا را از دوران جنگ سردمتمایزم­یکند،انرژیهستها­یاست. اگــر بخواهیــم حاکمیــت اروپایی داشــته باشیم، اگر بخواهیم از هویت اروپاییمان دفاع کنیم باید بــر این موضوع نیز تأکید ویــژه کنیــم. در حال حاضر ما تنها کشــور هستهای اروپا هستیم و برای گسترش آن امیــدوار به همــکاری ناتو و اروپا هســتیم. در ایــن راه نگاه ویــژهای نیز به همکاری با آلمــان داریــم.» وی با تأکید بــر اینکه ناتو یک ستون دفاعی جهان است، ادامه داد: «اروپابایدق­درتدفاعیاش­راباالببرد­اما اینبهمعنای­مقابلهبانا­تونیستوارو­پاو ناتودوقطبد­فاعیهستند.» ■ نقد مکرون و حمایت آلمان

اما «یــان برمــر»، رئیس اندیشــکده اوراســیا، بــا وجــود صحــه گذاشــتن بــر ناتوانــی امریــکا در درک امنیت جهان، اهــداف پرطمطــراق مکــرون را بیشــتر شــعاری خواند و گفــت: «جهان منهای غــرب یعنــی عــدم اطمینــان از نقــش غرب در جهان. امریکا نمیداند امنیت جهانــی چطور تعبیر میشــود امــا اروپا نیز تفســیر درســتی از این عبارت ندارد

چــرا کــه هیــچ تمهیــد و جایگزینــی در زمان تحقــق این هدف تعریــف نکرده اســت. مکرون بیشــتر یک بازی سیاسی راه انداخته و هرگز رابطهاش با آلمان را آغــاز نخواهد کرد. نمیتوان پایان غرب را اعــام کرد اما غــرب به ضعیفترین شــرایط خود در تاریخش رســیده است. روســیه و چیــن نیــز چنــدان قدرتمنــد نیستند اما آنها میدانند چه میکنند.»

«کرمــپ کارن باوئــر»، وزیــر دفــاع آلمــان با حمایــت از طرح فرانســه برای همکاری مشترک گفت: «ما تجهیزات و منافع مشترک داریم و امیدواریم از نظر

سیاسی نیز به توافق برسیم. ما بهدنبال افزایش امنیت آلمان و اروپا هستیم.» ■ محافظه کاری امریکا

«مایکپمپئو»،وزیرخارجها­مریکاکه در میان هجمه «جهــان منهای غرب»، بــا وعــده پرداخت یــک میلیــارد دالر در حــوزه انــرژی بــه اروپــا بهدنبــال حفــظ موقعیت خــود بود با تأکید بر پیشــتازی امریکا در جهان گفت: «هر گونه تاشــی بــرای جدایی اروپا و امریکای شــمالی نه تنهــا اتحاد ترانــس آتانتیک را ضعیف میکند که خطــر چند پاره شــدن اروپا را بیشتر خواهد کرد. من اعتقادی به اروپای

مســتقل نــدارم و باورم بــر اتحــاد اروپا و امریــکا اســت. خوشــحالم کــه میتوانم اعام کنــم، درباره مــرگ پیمان ترانس آتانتیک اغراق شده است. غرب برنده است و ما با هم پیروز خواهیم بود.»

پمپئــو ســعی داشــت همچنــان از موضــع قــدرت صحبــت کنــد امــا «تری اســکولز»، تحلیلگــر دویچــه وله رفتــار او را کامــاً محافظــه کارانــه توصیــف کرد: «جالب است که او (پمپئو) بهدنبال راهی بــرای برگردانــد­ن روابط با حــوزه ترانس آتانتیــک اســت. موضوعــی کــه خــود امریکاییها­سعیدرتغییر­آنداشتند.»

■ پیشنهاد چین برای امریکا

بدون شــک چین در سالهای اخیر به تهدید غیرقابــل انکاری برای امریکا بدل شــده اســت و به همیــن دلیل هم «مارک اســپر» وزیر دفاع امریکا نسبت بــه گســترش قــدرت چیــن در حــوزه تکنولــوژی و نظامی هشــدار داد و آن را خطرآفرین دانست.

موضوعــی کــه «وانــگ یــی»، وزیــر خارجه چین به آن چنین واکنش نشان داد: «امریکا دروغ میگوید. اگر غرب در حالی که همه در عقب ماندگی دســت و پــا میزننــد، از پیشــرفت و موفقیــت لذت میبرد، چند جانبهگرایی تعریفی نخواهد داشــت. چیــن با 5 هزار ســال تمدن، زندگی مدرنی را تجربه میکند که با کار ســخت و هوشمندی مردمش بهدست آورده است. ما از الگوی غرب تبعیت نمیکنیم. آنچه ما میخواهیم پیشرفت صلح آمیز در کشور خودمان و روابــط دو جانبــه ســودمند بــا جهان اســت. مهمتریــن مســئولیت چیــن و امریکا این اســت که بهعنوان دو کشــور بزرگ بــا سیســتم اجتماعــی متفاوت پای میز مذاکره بنشینند و درباره صلح صحبــت کننــد. امیــدوارم امریــکا نیــز بهدنبال این باشد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran