Iran Newspaper

ویروس کرونا بر پیکر تب آلود جهان

-

بنفشــه غالمی/ کرونــا، کرونا، کرونــا. گوشها پرشــده از نام کرونایی که همچون هیوالیی درحال بلعیدن جهان اســت و کشــورها را واداشــته مودتها را فراموش کنند. طوری که حتی برخی اعضای اتحادیه اروپا که دو دهه بود مرز برایشــان افســانه بود، دیگر بار مرزها را به روی یکدیگر بستند.

بهگــزارش «بلومبرگ»، هر روز شــاهد بســته شــدن مرز جدیــدی در اروپا به روی دیگران هستیم. پساز روسیه که روز شنبه از بسته شدن مرزهایش به روی لتونی، اوکراین و مولداوی خبر داد و حملونقل به این کشورها را تا اطالع ثانوی ممنــوع کرد، ســوئیس نیز خبــر داد، مرزهایش را بــه روی گردشــگران ایتالیایی میبنــدد. در همین حال دانمارک، لهســتان، جمهوری چــک و ترکیه نیز اعالم کردند، مرزهای هوایی و زمینی آنها به روی ســایر کشورها بسته میشود تا مبادا کرونــا از طریــق مرزها به داخل کشورهایشــ­ان رخنه کند. ایــن وضعیت حداقل تا یک ماه دیگر در این کشــورها ادامه خواهد داشــت. در غــرب اروپا، آلمان هم اعالم کرد، مرزهایش را ســختتر از هر زمانی کنترل خواهد کرد. آلمان توصیه کــرده اگــر در تمــام اروپا قوانین بهداشــتی ســختگیران­ه اعمال شــود، قاره ســبز کــه ایــن روزها دچار تب کرونایی اســت، موفق به مهار ویروس خواهد شــد. این درخواست خیلی زود به گوش سران کمیسیون اروپا رسید. اورسال فون در الین، رئیس کمیســیون اروپا که پیشــتر وزیر دفاع آلمان بود، در اظهارنظری در اکانت توئیترش از تشکیل شدن یک گروه بحران با هدف بررسی مسائل مرزی خبر داد و نوشت: «در شرایط کنونی سالمتی مردم مهمتر از هر چیزی است.»

ایــن در حالی اســت که امانوئــل مکرون، رئیــس جمهوری فرانســه خواهان محدودویتها­ی مرزی شــده اســت. او میگوید، تنها با ســختگیری مرزی است کــه میتــوان از بالی قرن رها شــد. با این حال خبرها از فرانســه حاکی اســت، با وجود گسترش دامنه ویروس کرونا به فرانسه که باعث تعطیلی مراکز فرهنگی و گردشــگری در آن شــده، دیروز، طبق قرار قبلی، انتخابات شهرداریها در این کشــور برگزار شــد. اما در نقطه مقابل در امریکا حزب دموکرات این کشور اعالم کرد، بهدلیل شــیوع ویروس کرونا، انتخابات درون حزبی در ایالت جورجیا تا دو ماه دیگر به تعویق میافتد. پیشتر انتخابات درون حزبی در ایالت لوئیزیانا هم به همین دلیل به تعویق افتاده بود. البته هنوز مشخص نیست این اتفاق برای انتخابات درون حزبی برای سایر ایالتها هم رخ میدهد یا نه.

در همین حال دونالد ترامپ نیز که هفته قبل فرودگاههای کشــور خود را به روی اتحادیه اروپا بســت، شنبه شب، انگلیس و ایرلند را هم از استثنا خارج کرد و خبر داد، محدودیتهای ســفر بین امریکا و آنها نیز برقرار خواهد شــد. این در حالی است که در انگلیس نگرانیها بابت کرونا افزایش یافته بهطوری که ملکه انگلیس از کاخش به مکان امن تری منتقل شد. همچنین سازمان ملل هم دفتر خود در ژنو را بهطور موقت بســت. پیشــتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمانملل در مقالهای ویروس کرونا را دشــمن مشــترک جهانیان خوانده و خواستار اعالم جنگ علیه آن شــده بود. اما شــاید بتوان گفت، بنیامین نتانیاهو، نخســتوزیر رژیــم صهیونیســت­ی خوشــحالتر­ین فرد بهخاطر وجود کرونا اســت. زیــرا دیروز وزارت دادگستری این رژیم تصمیم گرفت بهخاطر این ویروس، جلسه محاکمه «بیبی» را دو ماه به تعویق اندازد. رژیم صهیونیستی در نظر دارد، برای مبارزه بــا این ویروس، از فناوری اســتفاده کــرده و بیماران را مکانیابــی کند. در همین حــال وزارت اوقــاف و امور دینی فلســطین نیز از بســته شــدن مســجداالق­صی و مسجد قبه الصخره بهخاطر شیوع کرونا خبر داد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran