Iran Newspaper

رونمایی از بسته اقتصادی ضدکرونایی دولت

کمکهای ویژه به خانوارهای کم بضاعت از فردا آغاز میشود

- گروه اقتصادی

تدابیر ویژه دستگاههای دولتی برای جلوگیری و کاهش آثار اقتصادی کرونا ادامه دارد. بیشــترین حمایتها قرار است از کســانی باشــد کــه بهخاطر کرونا شــغل آنهــا در معرض آسیب جدی اســت. همچنین دولت حمایتهای دیگری از خانوارها در برابر زیان اقتصادی به عمل میآورد. ■ کمک بالعوض برای خانوادههای کمدرآمد

رئیــس ســازمان برنامه و بودجــه از واریــز اولین مرحله کمک بالعوص دولت در سه شنبه هفته جاری خبر داد.

محمدباقــر نوبخت از کمک بالعــوض ۰۰۲ تا ۰۰۶ هزار تومانی خانوارهای کم بضاعت در چهار مرحله خبر داد که نخستین این کمکها سهشنبه هفته جاری انجام میشود.

بــه گــزارش ایرنــا، وی افــزود: آنچــه رئیــس جمهــوری بهعنوان مصوبات اعالم کرد در دو بخش قابل بیان اســت کــه بخــش نخســت، مصوباتــی بود که بــه موجــب آنها به افرادی که مشاغلشــان از کرونا آســیب دیده، مهلت داده خواهد شــد.در این راســتا ۰۱ گروه از مشاغل تعریف شده و بــرای پرداخت مالیات، بیمه و اقســاط بانکیشــان مهلت داده میشود.بخش دوم سخنان رئیس جمهوری، مبالغی اســت که بایــد بهصورت بالعوض پرداخت شــود؛ مبالغی که از تعهدات مالی دولت بوده و توســط ســازمان برنامه و بودجه پرداخت میشود.

وی گفــت: از جمله این پرداختیها، کمک بالعوض به خانوادههای کم درآمد و در حقیقت کم درآمدترین اقشار جامعه اســت.این کمکها در چهار مرحله انجام میشود و به حدود ســه میلیون نفر تعلق میگیرد و تصمیم بر آن شد که بسته به تعداد افراد خانوار، از ۰۰۲ تا ۰۰۶ هزار تومان تحت عنوان بســته حمایتی ویژه پرداخت شود و نخستین آن سهشنبه همین هفته پرداخت میشود.

وی ادامــه داد: گــروه دیگــر، کارگــران فصلی هســتند که بیــن یــک تــا دو میلیــون تومــان در کارت یارانــه و حمایت معیشتیشان شــارژ میشــود؛ این مبالغ نیز سه ماه تنفس داشته و پس از آن بهصورت اقساطی از افراد کسر میشود؛ در این زمینه افراد نیازی به حضور در بانک یا آوردن وثیقه و ضامن ندارند و همین که تقاضا کنند، پرداخت خواهد شد. ■ لغو شــرط محرومیــت از خدمــات بانکی بــرای دارندگان چکبرگشتی

عبدالناصر همتــی، رئیس کل بانک مرکزی هم با بیان اینکــه هر فــردی که از اول اســفند تا آخر اردیبهشــت چک برگشــتی داشــته باشــد، از دریافت خدمات بانکی محروم نمیشــود گفــت: از زمــان برگشــت چــک، تا ۳ مــاه به فرد خدمات ارائه میشود.

رئیــس کل بانــک مرکــزی در حاشــیه جلســه ســتاد هماهنگی اقتصادی گفت: سیستم بانکی در شرایط کنونی، بیشــترین نقش را در کمک به اقتصاد کشور دارد که بر این اســاس، در جلسه امروز ســتاد هماهنگی اقتصادی دولت، بحثهای مختلفی مطرح شــد که بر مبنای آن، آن دســته از فعاالن اقتصادی که چک بانکی آنها برگشــت بخورد، از دریافت خدمات بانکی محروم نخواهند شد.

رئیــس کل بانک مرکزی در توضیح این تصمیم افزود: بــر اســاس قانــون، هر فــردی که چــک بانکی وی برگشــت بخــورد، از خدمــات بانکــی محروم میشــود ولی امــروز از رئیس جمهوری درخواست کردیم تا این مهلت داده شود تا کســانی که در فاصله اول اســفند تا آخر اردیبهشــت ۹۹، چک برگشــتی دارند، بتوانند از خدمات بانکی بهره گیرند؛ البته رابطه حقوقی که بین صادرکننده چک و ذینفع وجود دارد، سر جای خود باقی خواهد ماند؛ اما شرط محرومیت از خدمات بانکی را حذف خواهیم کرد تا از زمانی که چک یــک فرد برگشــت بخورد، تا ســه مــاه میتوانــد از خدمات بانکی اســتفاده کند و ســایر محرومیتهای قانونی شــامل حال وی نخواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ۰۱ رســته کســب و کار تعیین شــده بود که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدهاند، بنابراین این افراد میتوانند سه قسط اسفند ۸۹ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ را پرداخت نکننــد؛ ضمــن اینکه مردمی که کســب و کار آنها مشــمول این ۰۱ گروه بوده، آسیب دیده و نتوانستند که درآمد کسب کرده و تسهیالت خود را پرداخت کنند، تا سه ماه میتوانند به بانک ها مراجعه نکنند. بر این اســاس، بانک ها بعد از سه ماه پرونده آنها را بررسی میکنند و کمک الزم را به آنها خواهند داشت./مهر ■ پرداخت وام کم بهره

همتــی از پرداخــت وام بــه ۴ میلیون نفر با نرخ ســود ۴ درصد خبر داد و گفت: دریافتکنند­گان این وامها، طبقات آسیب پذیر کسب و کار هستند که بر این اساس دولت قبول کرده تا نرخ سود این تسهیالت به ۴ درصد کاهش یابد؛ این در حالــی اســت که این افــراد نیاز به ارائه ضامن نداشــته و از یارانه خود، میتوانند اقســاط را بپردازند که این تصمیم مهمی بود که قرار است صورت گیرد.

به گــزارش مهــر، وی اظهار داشــت: سیســتم بانکی به کمک ســازمان تأمین اجتماعی خواهد آمد تا تسهیالتی را در اختیار این سازمان قرار دهد تا سهم کارفرمایی مشاغل آسیب دیده را سه ماه با تأخیر دریافت نماید؛ ضمن اینکه بانــک مرکــزی آمادگی دارد کــه در این رابطــه کمک کند و بانکهــا نیــز آمادگی دارند به مردم کمک کنند تا کشــور از نظر اقتصادی از این مرحله عبور کند.

همتــی در خصوص ســقف جابهجایــی غیرحضوری از طریق کارت های بانکی گفت: تمام تالش ما این است که مردم به شــعبه ها کمتر مراجعه کرده و با اســکناس کمتر درگیــر شــوند؛ به همین منظور ســقف دریافت پــول نقد از ای تی امها به ۰۰۵ هزار تومان افزایش یافته تا مردم کمتر به شــعبه ها مراجعــه کنند؛ اگر یک یا دو بانک این ســقف را کاهش دادهاند، مســأله شخصی خود بانکها است ولی از نظــر بانک مرکزی این ســقف به جای خود باقی اســت؛ ضمن اینکه ســقف کارت به کارت نیز از ســه میلیون به ۰۱ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در این میان، مردم نیز باید هر بانکی که سرویس بهتری میدهد آن را انتخاب کنند و نکته دیگر اینکه کمتر پول نقد بگیرند؛ به همین دلیل سقف دریافت کارت هدیــه را نیــز که ۰۰۵ هــزار تومان بوده بــه دو میلیون تومان افزایش دادهایم.

بــه گــزارش مهر، همتی گفــت: ســاعت کار بانکی طبق روال ســال های قبل شــیفت دارند و بانکهــا برنامهریزی کردنــد کــه همــواره در خدمــت مردم باشــند؛ ولــی باز هم خواهش میکنم که با توجه به فشاری که به لحاظ بیماری کرونــا روی همکاران نظــام بانکی بوده و برخــی از آنها نیز آســیب دیدهاند، مردم کمتر به شــعبه ها مراجعه نمایند و فقــط کارهای ضــروری خود را از طریق حضور در شــعبه انجام دهند؛ اما به هر حال نظام بانکی در ایام نوروز نیز در شعبه های کشیک، آماده خدماترسانی به مردم است. ■ فرصت پرداخت قبوض برق تا پایان اردیبهشت 99

محمدحســن متولــیزاد­ه، مدیــر عامــل شــرکت توانیر گفــت: برق مشــترکانی کــه بــرای پرداخت قبــوض خود با مشکل مواجه هستند، قطع نمیشود.

وی بــا اشــاره بــه اینکه تــا پایان اردیبهشــت بــه افرادی کــه برای پرداخــت قبوض خود با مشــکل مواجه هســتند، فرصت داده میشــود، گفت: البته این رویه برای مشترکان خوش حســابی اســت که پیــش از این قبوض بــرق خود را بموقع پرداخت کردهاند.

وی با بیان اینکه مشــترکان بدحســابی کــه بدهیهای

پیشــین داشــتند شــامل این فرصت نخواهند شد، افزود: ما از مردم که برای پرداخت قبوض خود مشکلی ندارند تقاضا میکنیم در زمان مقرر قبض برق خود را پرداخت کننــد تــا صنعــت بــرق بــرای خدماترســا­نی با مشــکل مواجه نشود.

مدیرعامل شــرکت توانیر ادامه داد: آن دسته از افرادی که کسب و کارشــان دچار مشکل شده و خدمات خرد ارائه میدهند یا تعداد محدودی از مردم که درآمدشان کاهش یافته است مشمول این فرجه هستند و تا پایان اردیبهشت فرصت پرداخت قبوض به آنها داده شده است. ■ امکان خرید بیمه نامه برخط از شرکتهای بیمهای

غالمرضــا ســلیمانی، رئیــس کل بیمــه مرکــزی در بخشــنامها­ی اعــالم کــرد: بــا هــدف پیشــگیری از شــیوع ویــروس کرونــا، امکان خرید بیمهنامه بهصــورت برخط از شرکتهای بیمهای، فراهم است.

رئیــس کل بیمــه مرکزی بــا هدف پیشــگیری از شــیوع ویــروس کرونــا، طی بخشــنامها­ی بــه تمامی شــرکتهای بیمــهای کشــور، ضمــن صدور دســتور بــرای ایجــاد امکان خریــد بیمه نامــه برخــط از شــرکتهای بیمــهای، از آنان خواســت نسبت به تجدید بیمه نامههای صادره آن دسته از بیمهگــذار­ان کــه امکان خرید بیمه نامه از طریق ســایت الکترونیک شرکتهای بیمه ندارند، اقدام کنند.

در ایــن بخشــنامه آمــده اســت: بــا توجــه بــه ضــرورت پیشــگیری از شــیوع ویــروس کرونــا در ســطح کشــور، در راستای کاهش مراجعات هموطنان گرامی به شرکتهای بیمــه و نمایندگیها­ی آنهــا به منظور پیشــگیری از انتقال ویروس، همه بیمهگذاران بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه میتوانند با مراجعه به ســایت شرکتهای بیمه نسبت به خرید بیمه نامه برخط اقدام نمایند.

طبــق هماهنگــی به عمل آمــده با شــرکتهای بیمه و در راســتای مسئولیت اجتماعی مقرر شد برای آن دسته از بیمهگذاران­ی که امکان خرید بیمه نامه از طریق فوق الذکر میســر نباشد، شــرکت بیمه ذیربط، نسبت به تجدید بیمه نامههــای صادره شــرکت خــود که تا ۵۱ اردیبهشــت ۹۹۳۱

منقضی میشــوند بهصورت یکســاله اقــدام و مراتب را به روشهای مقتضی به بیمهگذاران خود اعالم نماید.

در ایــن صورت میــزان تعهــدات بیمه نامههایــی که تا پایان ســال ۸۹۳۱ منقضی میشوند، بر اساس مبلغ ریالی دیه ســال ۸۹۳۱ و بیمــه نامههایی که تاریــخ انقضای آنها در ســال ۹۹۳۱ است (در صورت افزایش مبلغ ریالی دیه)، براساس تعهدات جدید در سال ۹۹۳۱ خواهد بود.

بیمهگــذار­ان مذکــور در ایــن دوره موظفنــد؛ حداکثــر تا ۵۱ اردیبهشــت ماه ســال ۹۹۳۱ نســبت به اخذ بیمه نامه و تسویه حق بیمه مربوط اقدام نمایند. زمان شروع پوشش این گونه بیمه نامهها بهصورت پیوسته و از تاریخ انقضای بیمه نامه قبلی خواهد بود./مهر ■ خرید توافقی گوشت مرغ برای کاهش زیان مرغداران

مرتضــی رضایــی، معاون وزیــر جهاد کشــاورزی گفت: شــرکت پشتیبانی امور دام کشــور، موظف به خرید توافقی مازاد گوشــت مرغ شــده تا مرغداران با انباشــت محصول تولیدی، متضرر نشوند.

وی افــزود: در هفتههــای اخیر و با کاهــش خرید مردم، این محصول با انباشــت تولید مواجه شــده و قیمت آن در بازار شکسته شده است.

رضایی با اشــاره به راه حل وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش زیان مرغداران، خاطرنشــان کرد: در شرایط فعلی

و برای حل مشــکل مرغداران، شــرکت پشــتیبانی امور دام کشــور موظف شده در هر استانی که مازاد تولید مرغ وجود دارد، با خود مرغداران و بدون واسطه قرار داد بسته و مازاد گوشت مرغ بازار را به هر میزان و تا هر زمان که این شرایط ادامه داشــته باشد، جذب کرده و بهصورت نقدی مبلغ آن را به مرغداران بپردازد.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور مرغ را با قیمت مصوب خرید توافقی گوشت مرغ منجمد، به ازای هــر کیلوگرم، ۲۱ هــزار و ۰۰۷ تومان مرغ خط یک و ۳۱ هزار تومان مرغ خط دو از مرغداران خریداری میکند تا ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد. ■ تمهیدات حمایتی مالیاتی از کســب و کارها در برابر شیوع کرونا

امیدعلی پارســا، رئیس کل ســازمان امور مالیاتی کشور تمهیدات حمایتی ســازمان امور مالیاتی کشــور در راستای حمایــت از فعالیتهای اقتصادی آســیب دیده از بیماری کرونا برای مؤدیان مالیاتی را تشریح کرد.

رئیــس کل ســازمان امــور مالیاتــی کشــور بــا اشــاره بــه اینکــه براســاس مــاده 6۸۱ قانــون مالیاتهــا­ی مســتقیم بانکهــا مکلفنــد جهــت ارائــه تســهیالت برای اشــخاص حقیقــی و حقوقی از ســازمان امور مالیاتی اســتعالم کنند، اظهارداشــ­ت: با توجه به شــرایط اخیر بانکها و مؤسسات اعتباری برای اعطای تســهیالت به اشــخاص حقیقی تا دو میلیارد ریال و برای اشــخاص حقوقی تا پنج میلیارد ریال نیاز به استعالم از ادارات امور مالیاتی ندارند.

وی همچنیــن در خصــوص مصوبــات شــورای عالــی هماهنگــی اقتصادی ســران قــوا، گفت: طبــق تصمیمات صــورت گرفته سررســید پرداخت مالیات بــر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۸۹۳۱، از 5۱ فروردین ۹۹۳۱ به تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹۳۱ تغییر یافت.

به گزارش تســنیم، پارســا افزود: درایــن طرح حمایتی مصوب شــد که همه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم از فصل نهم قانون مالیاتهای مســتقیم ذکر شده است، تا ۱۳/۲/۹۹۳۱ متوقف شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran