Iran Newspaper

لزوم توسعه روابط بینالمللی در 1399

- فریدون مجلسی

اقتصادمیتو­اندهمیشه بــا تدابیــری بهتر شــود. ســال آینــده نیــز از ایــن اصل مســتثنی نیســت. فقــط بایــد تصمیــم گرفــت، سیاســتگذا­ری کــرد و آنچــه روی کاغــذ نوشته شده را به مرحله اجــرا گذاشــت. تدابیــر بایــد فراتــر از موضوعــات ســلیقهای باشــد. باید بر مبنای علــوم و تجربیات تنظیم شود. حتی ممکن است برخی از این تدابیر خالف اصولی باشــد که به آنها معتقدیم. اما باید برای بهبود وضع اقتصاد، صنعت و تولید، تجارت خارجــی، اشــتغال و در نهایت معیشــت مردم به آنها متوسل شد.

ســال آینــده میتوانــد یکــی از بهترین ســالها برای اقتصاد ایران باشد. پیشبینی چندان ممکن نیســت امــا میتــوان آینــده را ترســیم کــرد. فقط کافی اســت که تدابیری اتخاذ شود. تدابیری که به سیاست نیز گره خورده است.

بــرای مثــال، بایــد مــدام بررســی کنیــم کــه انتخابهــا­ی سیاســی ما چــه تأثیری بــر اقتصاد و ســفره مــردم دارد. بــا بالعکــس آن؛ انتخابهای اقتصادی ما چقدر به تلطیف فضای سیاسی کشور کمک میکند. سال ،1399 باید بکوشیم که اقتصاد کشــور را وارد عرصــه بینالمللــ­ی کنیــم. فراموش نکنیم که ایران نیاز بــه ارتباطات بینالمللی دارد و نمیتوانیــ­م دور کشــور دیوار بکشــیم امــا انتظار پیشرفت اقتصادی داشته باشیم.

برخی سعی میکنند که کاهش صادرات نفت را موهبتی بدانند، که کمک میکند ایران روی پای خود بایستد. اما اگر درست برنامهریزی میکردیم و منابع قابل توجــه ارزی حاصل از صادرات نفت را به توسعه اختصاص میدادیم، آیا نوع و میزان وابســتگی ما به نفت متفاوت نبــود؟ آیا بزرگترین کاالی ارزآور ایــران نمیتوانســ­ت تــداوم رشــد اقتصادی را برای کشــور رقــم بزند؟ لذا پیش از هر چیــز باید نــوع نگاه ما به مســائل و برنامه هایمان تغییر کند.

یــا در موردی دیگر، وقتــی میتوانیم قدمهایی بــرای افزایــش روابــط بــا همســایگان­مان برداریم کــه این مســیر به رشــد اقتصــاد از طریــق افزایش صــادرات به بازار همســایگان ختم میشــود، چرا تعلل میکنیم؟ مــا میتوانیم کاالهــای مورد نیاز کشورهای دوست و همجوار را تولید و عرضه کنیم. کاالهایی که میتوانند بازار کشورهای همسایه نظیر عراق، ترکیه و افغانســتا­ن و حتی کشورهای عربی را در دســت بگیرد. مانند گاز، تولیدات پتروشیمی و فرآوردههــ­ای نفتــی از جمله بنزین یا کاالهایی از صنایع انرژی بر از جمله فوالد، مس و ســیمان که در تولید آنها دارای مزیت نسبی هستیم.

باید روابط مان را با کشورهای همسایه و منطقه بهبود ببخشیم و از این فرصت برای رشد و توسعه بهــره ببریــم. این دیپلماســی اســت که بــه کمک اقتصــاد میآیــد و اشــتغال ایجــاد میکند. ضمن آنکــه روابط اقتصادی نیز به بهبود روابط سیاســی کمک خواهد کرد.

اکنــون نیــز بزرگترین مشــتریان ما همســایگان هستند و همچنان ظرفیت دارند. از این روست که معتقدم، اگر طالب توسعه هستیم، باید در 1399 ســازگاری بــا جهــان را نه هــدف سیاســی، بلکه به نوعی هدف اقتصادی کشور قرار دهیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran