Iran Varzeshi

اگر در جهاني مدال نگيریم استعفا ميدهم

اولین رویداد والیبال ایران در سال 96 حضور نوجوانان در میانمار و رقابتهاي قهرماني آسیا بود. رقابتهایي كه اگرچه در نهایت به كسب سهمیه جهاني منجر شد اما نوجوانان ایران پس از سالها از قهرماني و حداقل ایستادن روي سكو باز ماندند. نتیجهاي كه شاید در ظاهر اهمیت چ

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

مهمترین سوال را همین اول پاسخ بدهید. چه شد كه ما در این بازيها روي سكو نرفتیم؟

پاسخ اين سوال و اينكه چرا روي سكو نرفتيم چندين دليل داشت. مورد اول اينكه ما خيلي دير اســتارت زديم و در نهايت شش ماه بيشــتر براي اين بازيها زمان نداشتيم. مورد دوم اينكه تيم ما هم در بين چهار تيم پاياني با ميانگين هفده سال و دو ماه جوان ترين تيم را در اختيار داشت.

یك جایي گفته بودیــد كه جوان ترین تیم تاریخ نوجوانان هم بوده؟

بلــه، در كنار اين موضوعــي كه گفتم جــوان ترين تيــم نوجوانان خودمــان را هم داشتيم.

عوامــل نرفتــن روي ســكو را ميگفتید!

عامل سوم هم اين بود كه ما دو باختمان را برابر چين داشــتيم كه سه سانتيمتر از تيم ما بلندتر بود و با 198 ســانتيمتر بيشــترين ميانگين قدي را داشــت. نكته مهم ديگر هم وجود بازيكنان بســيار تاثير گــذار و به نوعي ســتاره در دو تيم كره و چين بود. اگرچه ژاپن قهرمان اين بازيها شد اما از لحاظ مهره، كره و چين ســتارههاي خوبي داشتند. بازيكناني مثل شماره يك كره، شماره 19 و و پاسور چين كه واقعا بازيكنان تاثيــر گذاري بودند. در تيم ما هم مرتضي شــريفي عملكرد خيلي خوبي داشــت اما او هم در اندازه خودش در عملكرد تيم تاثير گذاشت.

خب چرا ما بازیكنانــ­ي در آن حد تاثیر گذار نداشتیم؟

تيمهاي شــرق آســيا كه خيلي خوب كار كرده بودنــد و تيمهاي خيلــي خوبي را راهي رقابتها كرده بودنــد. با اين حال دو يار ما كه ميتوانستيم در اين دوره از آنها استفاده كنيم، به دليل قانون كنفدراسيون آسيا اجازه بازي در ايــن رقابتها را پيــدا نكردند. يلي و اســفنديار به دليل بــازي در دوره قبلي اين بازيها نميتوانستن­د در بازيها ما را همراهي كنند و به جرات ميتوانم بگويم اگر يكي از آنها را داشتيم، حداقل به فينال راه پيدا ميكرديم و شايد هم قهرمان شديم.

این نتیجــه را چقــدر باید جدي بگیریم و بابتش ناراحت باشیم؟

به نظر من بيشــتر بايد براي ما شــبيه تلنگر باشــد. اين بازيها و رقابتهاي جوانان دوره گذشته نشان داد كه شرق آسيا با قدرت هرچه تمامتر دارد بــر روي ردههاي پايه كار ميكنــد و كوچكترين كوتاهــي از جانب ما ميتواند چنين نتايجــي را برايمان به همراه داشته باشد.

پس نميشــود نام ناكامي روي آن گذاشت؟

ببينيد ما از ابتداي شــروع كارمان سه هدف داشــتيم. اولي كسب ســهميه و دومي ايســتادن روي سكو. هدف ســوم هم دفاع از عنوان ســومي مان در جهان است. از ميان دو هدف اول يكي را از دســت داديم و به ديگري رســيديم. براي قضاوت درباره نتيجه اين تيم بايد تا شــهريورما­ه و پايان رقابت جهاني صبر كنيم.

پس هدف ما در رقابتهاي جهاني بحرین سومي یا عنوان باالتر از آن است؟

مــا دو هدف داريم. يكي ايســتادن در جايگاهي بهتر از تيمهاي آســيايي و ديگري هم دفاع از عنوان ســومي مــان و رفتن روي سكو.

بالفاصله بعد از ایــن بازيها گفته بودید كه ایــن تیم حتما روي ســكو ميرود! عقیده قلبيتان این اســت یا گفتن این جمله بیشــتر جنبه تقویت روحیه دارد؟

اگر ايــن اعتقاد را نداشــتم كه همان اول نبايــد كار را قبول ميكــردم. هنوز هم بر اعتقادم هستم و حاال كه تيممان در آسيا طبق پيشبيني ظاهر نشــده و كاستيهايي دارد، با برطرف كردن آنها ميتوانيــم در رقابتهاي جهانــي كه ميــدان اصلي رقابت ماســت به موفقيت برسيم.

یك جایي گفته بودید كه كار خیلي پیچیدهاي پیش رو ندارید و ضعفهاي تیم را ميدانید. نقــاط ضعف تیم ما در قهرماني آسیا چه بود؟

ما بازيهاي خيلي كمي داشتيم. تمام سعي من اين است كه در چهار ماه باقي مانده در كنار اردوها مسابقات و بازيهاي تداركاتي خوبي براي تيمم تــدارك ببينم. عامل ديگر نبــود بازيكنان تاثيــر گذار در تيــم بود كه با اضافه شدن يلي و اسفنديار اين مشكل برطرف ميشــود. عامل مهم ديگر هم كم تجربه بودن بازيكنانــ­م در امتياز و شــرايط حســاس بود كــه بايد روي اين موضوع هــم كار كنيم تا در رقابتهاي جهاني با مشــكل قهرماني آســيا مواجه نشويم.

پس با این حال با دلیل و روي كاغذ قول مدال ميدهید!

كارنامه نهايي مــن در تيم نوجوانان را پنجم شهريور دستمان ميدهند. تاريخي كه رقابتهــاي قهرماني جهان بــه پايان خواهد رسيد. اگر توانســته بوديم به قولمان وفا كنيم كه موفق شديم اما اگر نشديم قطعا از اين تيم ميروم و كار را به ديگري ميسپارم. به نظر من اين تيم و كشورم لياقت و پتانسيل اين عنوان را دارد، پس اگر من نتوانم يكي ديگر بايد بيايد و اين كار را انجام دهد.

این اولین بار است كه از آسیا دست خالي بر ميگردید. درست است؟

بله، ايــن پنجميــن حضــور من در رقابتهاي نوجوانان آســيا بــود كه ماحصل چهــار دوره گذشــته چهار طال بــود. در اين بازيها يك مدال آســيايي را از دست دادم اما اميد بســياري دارم كه با يك مدال خوشرنگ جهاني جبران شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran