Iran Varzeshi

ليگبرترمنت­ظرتاناست:سپيدرودونظ­رمحمدي

-

علي نظرمحمدي پروژه ســختي را شــروع كرد. او به كار خود و همكارانش ایمان داشــت كه ميتوانند مدعي صعود باشند. با دست خالي پیش رفت و دل بســت به روزهایي كه صدرنشین ميشود، صعود ميكند و فوتبال رشت را از رخوت و سستي بیرون ميكشد. شاید هیچ مربي دیگري خود را وارد چنین آزمون پیچیدهاي نميكرد. نظرمحمدي اما دنبال یك چالش جدي و هولناك بود. او ســپیدرود را با دســتان خالي ســاخت. این تیمي كه صدرنشین لیگ یك است و تا صعود راه سخت و كوتاهي را پیش رو دارد، صعودش به لیگ برتر یك آرزوي تازه نیست. سپیدرود یكي از قدیميترین باشگاههاي فوتبال ایران است، باشگاهي كه 5 دهه پیش خبرنگاران كیهان ورزشي را به رشت ميكشید تا از موزه و افتخاراتش بازدید كنند، باشگاهيكهه­ارتلمحمودن­امجوي،وزنهبردارن­امداروطالی­يجهانرادرم­وزهاشداشت.سپیدروداما­درفوتبالای­رانهمیشهدر­دستههايپای­ینبازيكرد، از منابع دولتي بهرهاي نبرد و بخش خصوصي هم در رشت بنیه و رغبت سرمایهگذار­ي روي سپیدرود را نداشت. این بار اما سپیدرود داستان دیگري دارد.

انــگار كــه از تكــرار تاريــخ و از بيتوجهيها خســته شده باشــند، انگار تصميم گرفته باشــند كه نشان دهند با دست خالي شاهكار رقم ميزنند. اين بار داستان سپيدرود متفاوت است. سپيدرود براي صعــود ميجنگــد و بــراي پايان سالهاي رخوت و دوري.

در اين ماجراي تازه علي نظرمحمدي و شاگردانش پيوند عجيبي با تماشاگران دارند. پيوندي كه باعث شده سپيدرود نه فقط حريفان متمولش در ليگ يك، بلكه بحرانهاي مالي و مشــكالت اقتصادي را نيز شكست دهد.

مشكالت مالي سپيدرود و مطالبات بازيكنان و مربيــان در دو فصل اخير در اندازهاي اســت كه اگر ســپيدرود امروز براي بقــا در ليگ يــك ميجنگيد مايه تعجب نبود. ســپيدرود اما صدر جدول را مال خود كــرده و در يكقدمي ليگ برتر است.

اگــر بخواهيــم رمــز و راز موفقيت ســپيدرود را در اين فصل پيگيري كنيم، بايد به آغاز فصــل برگرديم، به روزهايي كه علــي نظرمحمــدي در ذهنش يك پروژه بــزرگ را طراحي كــرد، روزهايي كه او به تنهايي و با دستان خالي، پيمانه تيمش را بــزرگ گرفت و بــراي صعود نقشه كشيد. نظرمحمدي ميدانست كه سپيدرود با مشكالت اقتصادي و مديريتي طاقتفرسايي مواجه است اما براي اينكه فوتبال رشــت دوباره جان بگيرد و براي اينكــه ســپيدرود از تكــرار حضــور در دســتههاي پايين نجات پيدا كند، فقط يك راه وجود داشــت، اينكــه دل را به دريا بزني و تيم بزرگي بسازي، تيمي كه بتواند راه صعود را آغاز كند و مســووالن را ســر ذوق بياورد تا براي فوتبال رشت آستين باال بزنند.

علي نظرمحمدي پروژه ســختي را شــروع كرد. او به كار خود و همكارانش ايمان داشــت كه ميتوانند مدعي صعود باشــند. با دســت خالي پيش رفت و دل بست به روزهايي كه صدرنشين ميشود، صعود ميكند و فوتبال رشت را از رخوت و سســتي بيرون ميكشد. شــايد هيچ مربي ديگري خــود را وارد چنين آزمون پيچيــدهاي نميكــرد. نظرمحمدي اما دنبال يك چالش جدي و هولناك بود.

او ســپيدرودي را با دســتان خالي ســاخت كه اگر نــاكام ميشــد، بدهي بزرگي بجا ميماند و اگر موفق ميشــد، شانس ســرمايهگذ­اريهاي تازه را فراهم ميكرد. علــي نظرمحمدي در اين فصل براي سپيدرود فقط مربيگري نكرد، بلكه ســاختار و ديدگاه تيم را تغيير داد، براي تيم بيش از نيــم ميليارد تومان با اعتبار شــخصياش بودجه فراهم كــرد و البته چالشهاي اداره چنيــن تيمي كه حتي مديرعامل هم نداشت، به عملكرد فنياش خدشهاي وارد نكرد. چه بسا در سپيدرود اگر ذهن نظرمحمدي فقط درگير مسائل فني بود، رشــتيها يك صعود و قهرماني زودهنگام را در اين فصل تجربه ميكردند.

علي نظرمحمــدي در تيمش روحيه پيروزي طلبي را به اوج رســاند، بين تيم و تماشــاگرا­ن پيوندي عاطفي پديد آورد و همــه اينها در حالي شــكل گرفت كه سپيدرود هر روز يك گره مالي داشت كه نه با دست و نه با دندان باز ميشد.

ســپيدرود همچنان صدرنشين ليگ يك اســت. پارس جنوبي جــم، ملوان، گلگهر، مسكرمان، خونهبهخونه و بقيه هر چه چنگ انداختند نتوانستند جايگاه سپيدرود را تهديد كنند.

مربيان باتجربهاي مثل وينكو بگوويچ، منصــور ابراهيمزاد­ه، نادر دستنشــان و بقيه با تيمهايي كه ميلياردها هزينه كرده بودند و ستارههاي ليگ برتري داشتند، از سپيدرود عقب ماندهاند.

شاهكار ليگ يك را علي نظرمحمدي رقم زده است. آخرين نمونهاش را در كرج ديديم. سپيدرود مقابل اكسين در كرج به پيروزي رسيد، در حاليكه سپيدروديها در تمام فصل شــايد نصف قرارداد مربي جديد اكســين هزينه نكرده باشند. اينها نشــانههاي روشــني اســت از اينكه در فوتبال بايد آنجا ســرمايهگذ­اري كرد كه عشــق به فوتبال ريشــه دارد. سپيدرود بــدون مديرعامل، بــدون بودجه، بدون پرداختي منظم بــه بازيكنان و مربيانش در آستانه صعود به ليگ برتر است. از اين موفقيت بيش از هر چيز بايد لذت برد.

آنچه سپيدرود را ســرپا نگه داشته و به تداوم موفقيتش منجر شــده، همين لذتي اســت كه تماشــاگرا­ن و مربيان و بازيكنان سپيدرود با هم قسمت كردهاند.

آنهــا در هر بــازي بــه اوج لذت با هم ميرســند، با هم شــادي ميكنند و همراهيشان تماشــايي است. در آخرين بازي ســپيدرود تماشــاگرا­ن از رشــت بــه كرج رفتند و با دســت پر به رشــت برگشتند.

پيش از آن، وقتي مس كرمان را در رشت بردند، نظرمحمدي و شاگردانش تا نيم ساعت بعد از بازي با تماشاگران خود در ورزشــگاه عضدي جشن گرفته بودند اما حواسشان هم جمع است. جشنها و خوشحاليشان در ورزشگاه تمام ميشود و خيلي زود به خود ميآيند و براي بازي بعد طرح و نقشه ميكشند.

سپيدرود اگر در ســه بازي پيشرو هوشيار باشد، صعودي شيرين و فوقالعاده را رقم ميزند، صعــودي كه بحث درباره آن ميتواند زوايايي از مشكالت اقتصادي و تعلــق خاطــر به فوتبــال در گيالن را روشن كند.

صعود ســپيدرود، ليگ برتــر را به جلوههاي تازهاي مزين ميكند. ورزشگاه پيــر و پــر از تماشــاگر رشــت ميزبان ليگبرتريها خواهد شد. صعود سپيدرود، صعود يك تيم ديرپا و ريشهدار است.

ليگ با تيمهاي بيتماشــاگ­ري مثل پيكان و سايپا و ليگ با تيمهاي پر از شور و هياهو مثل سپيدرود تفاوتي از زمين تا آسمان دارد.

صعود سپیدرود، لیگ برتر را به جلوههاي تازهاي مزین ميكند. ورزشگاه پیر و پر از تماشاگر رشت میزبان لیگبرتريها خواهد شد. صعود سپیدرود، صعود یك تیم دیرپا و ریشهدار است. لیگ با تیمهاي بيتماشاگري مثل پیكان و سایپا و لیگ با تیمهاي پر از شور و هیاهو مثل سپیدرود تفاوتي از زمین تا آسمان دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran