Iran Varzeshi

ليگ حرفهاي با شركت بدهكاران بزرگ

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

ليگ شــانزدهم آخرين نفسها را ميزند و به زودي سوت پايان اين فصل هم به صدا در خواهد آمد. از آن سو تا مشخص شدن چهره تيمهاي راه يافته از ليگ يك به ليــگ برتر نيز فاصلهاي باقي نمانده و همين روزها صعودكنندهه­ا از ليگ يك به ليگ برتر هم معرفي خواهند شــد. ليگ برتر در حالي پايان شانزدهمين سال فعاليت خود را تجربه ميكند كه هنوز بســياري از تيمها واجد شرايط حضور در سطح اول فوتبال ايران نيستند و اگر همان معيارهايي كه در ليگهاي معتبر فوتبال اروپا براي فعاليت و تيمداري وجود دارد، اينجا نيز به اجرا گذشــته شود بسياري از باشگاهها بايد عطاي كار در سطح اول فوتبال ايران را به لقايش بسپارند.

باشــگاهها­يي كه فقط در ظاهر به يك باشگاه حرفهاي ميمانند اما در عمل هيچ نشــاني از حرفهاي بودن ندارند. حتي استقالل و پرســپوليس كه انبوهي از هواداران را پشــت و حامي خود ميبينند به واقع فاصله زيادي تا حرفهاي شــدن دارند. همين ديروز سايت باشــگاه استقالل ســامانهاي در اختيار هوادارانش قرار داد تا آبي دالن همچون سرخ دوســتان به كمك تيم خود بشــتابند. اين وضعيت نشان ميدهد كه باشگاه اســتقالل با وجود بودجههايي كه وزير سابق و نماينده تاماالختيا­رش در امور ســرخابيها (اميررضا خادم) وعده ميدادند همچنان در مشكالت مالي غوطهور است و اساسا مشخص نيســت كه آن مبالغي كه بارها گفته شد در اختيار اين باشگاه قرار گرفته چرا كفاف تيمداري را نداده است.

شــايد مديران اين دو باشگاه بخصوص اســتقاللي­ها بدهيهاي پيشين را وسط بكشــند اما در اين باب نيز اطالعات موثقي درباره اينكه چه مبالغي به بدهكاران داده شده ارائه نميشود. محروميت استقالل از سوي فيفا و خطري كه به واسطه بدهي به ژوزه پرســپوليس را تهديد ميكند، مهر تاييدي است به تمام بيتوجهيهاي مديران اين دو باشــگاه به بخــش ماركتينگ و درآمدزايي؛ اصلي انكارناپذي­ر كه در سيســتم دولتي باشگاههاي بزرگ به شوخي و مضحكه گرفته شده است.

نقصها البته فقط در بخشهاي اقتصادي دو باشگاه نيست و ابهامها را تنها نبايد در اين موارد جست و جو كرد. اين دو باشگاه هنوز ورزشگاه اختصاصي ندارند و اجاره نشــين ورزشگاه آزادي هســتند در حالي كه عمر آنها به حدي بوده كه توقع داشته باشيم طي اين دوران صاحب ورزشــگاهي مجزا و اختصاصي باشند. شگفتآور است استقالل و پرســپوليس با همين اوصاف مهمترين باشگاههاي ليگ حرفهاي محسوب ميشــوند و هيچ ارادهاي هم براي تغيير ســاختارها­ي غلط شــكل گرفته در اين دو باشگاه نيز وجود نداشته است.

در عين حال وضعيت برخي تيمهاي صنعتي هم تعريفي ندارد و چه بسا بدتر از سرخابيها باشــد. باشگاه تراكتورساز­ي با آن همه بودجههايي كه صرف امورش شده تا جايي پســرفت داشته كه به دليل پرداخت نشدن بدهيهايش از سوي فيفا محروم ميشــود. آيا اگر تراكتورساز­ي عضو ليگهاي معتبر اروپايي بود اساسا با اين وضعيت بغرنج به آنها اجازه تيمداري داده ميشــد؟ اســتقالل خوزستان كه فصل پيش اولين نماينده آســيايي ايران لقب گرفت چطور؟ تيمي كه تا گردن در مشــكالت مالي فرو رفته و اساسا مشخص نيســت كه چه منبع درآمدي دارد و چرا بازيكنان ماهها است حقوقي دريافت نكردهاند. آيا به چنين باشگاههاي بيانضباط و مديران بيخيالي اجازه فعاليت در ليگهاي حرفهاي داده ميشود؟

وضعيت در تيمهاي پيكان و ســايپا نيز بهتر از ديگر تيمها نيست. اين دو باشگاه نيز با وجود صرف ميلياردها تومان در هر فصل هنوز نميدانند كه متعلق به چه استاني هســتند و بايد كجا به ميزباني ميهمانهاي خود بروند. ســايپا گاهي به كرج منتقل ميشود، گاهي در تهران ميزباني ميكند و گاهي صحبت از حضورش در شهرستانها ميشــود. درباره پيكان نيز بارها چنين خبرهايي شنيدهايم. آيا اين اوج بيهويتي يك تيم نيســت كه با وجود ســالها فعاليت در ليگ حرفهاي هنوز تصميم قطعي درباره محل ميزباني خود نگرفته اســت؟ و آيا در فوتبال اروپا به چنين باشــگاهها­يي اجازه حضور در ليگ حرفهاي داده ميشود؟

حال تصور كنيد به زودي تيمهايي همچون ملوان يا ســپيدرود رشــت و حتي گلگهر ســيرجان قرار اســت گام به ليگ برتر بگذارند. آيا به اين باشــگاهها اعتبار و ضمانت الزم را براي حضور در سطح اول فوتبال ايران دادهاند يا اينكه به محض صعود اين تيمها باز هم شاهد ناتواني آنها در پرداخت حقوق بازيكنانشا­ن خواهيم بود؛ اينكه ملوان مانند تمام دوران فعاليتش بودجه كافي در اختيار ندارد، يا بازيكنان ســپيدرود به نان شبشان محتاجند يا اينكه گلگهريها واجد شرايط ميزباني نبودهاند.

متوليان راهاندازي ليگ حرفهاي فوتبال ايران هيچ اراده و انگيزهاي براي ممانعت با ورود تيمهايي كه از نظر بنيه اقتصادي شــرايط مطلوبي نداشــتهان­د، ندارند و اغلب موافقــت آنها با حضور اين قبيل تيمها جنبه غيرفوتبالي و سفارشــي داشــته و آنها نيز براي اينكه دل كســي نرنجد با حضور تيمهــاي فاقد امكانات موافقت كردهاند اما تــا كي ميتوان بــه اين وضعيت ادامه داد؟ راس تا پاييــن تيمهايي كه در ليگ برتر فوتبال ايران حضور داشــتند، در فصلي كه گذشــت با مشكالت مالي مواجه بودند و اكنون نيز قرار اســت تيمهايي به ليگ برتــر راه يابند كه احتماال فصل آتي در رديف مشكلدارتري­ن تيمهاي ليگ برتر قرار خواهند داشت و چه بسا خيلي زود با ليگ برتر وداع گويند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran