Iran Varzeshi

ايراد‌درست‌يا‌پايان‌دوست ‌يها

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

رييس فدراسيون كشتي در اين نامه به نحــوه تصميم گيري در مورد تغيير قوانين و مقررات كشــتي، داوري و همچنين سيستم ردهبندی توســط كميســيون فنــي آن هم بدون امكان بررســي كامل از ســوي هيأت رييســه اتحاديه جهاني انتقاد كرده اســت. اغلب مواردي كه رســول خــادم در اين نامه به آن پرداخته، مواردي اســت كه اين روزها به دغدغه همه عالقهمندان به كشتي تبديل شده است.

بخصوص زمان اندكي كه براي بررســي اين تغييرات از ســوي هيات رييسه در نظر گرفته شده، باعث شده تا نگرانيهاي زيادي براي عالقهمندان به كشــتي در دنيا به وجود

حال و هواي آرام كاراته و اميدواريها­ي ریيس

رســول خادم بــاز هم نامــه نوشــت. رييس فدراســيون كشــتي كــه در هفتــه گذشــته نامــهاي در انتقاد از عملكــرد فدراســيون كشــتي روســيه در همــكاري نكردن براي مســابقات همبســتگي كشــورها بــه اتحاديه جهاني نوشــته بود ايــن بــار نامــهاي را در انتقــاد از تصميمات عجيب اتحاديه جهاني كشــتي نوشــته اســت. در واقــع رييس فدراســيون كشــتي و عضو هيات رييســه اتحاديــه جهاني كشــتي در انتقــاد از تصميمات اخير اتحاديــه جهاني براي رييس اين اتحاديه نامهاي نوشــته اســت. رســول خادم در ايــن نامه از تغييــر متعدد قوانين كشــتي در بخش داوري و فني به صراحت انتقاد كرده و خواهان رســيدگي كارشناســي به اين تغييرات شــده است. بيايــد كه چگونــه اين تصميمــات مهم كه ميتواند آينده اين رشــته را با چالش جدي روبــهرو كنــد، در اين فرصت انــدك اتخاذ خواهد شد؟

در ايــن نامــه از دو مــاه معطلي براي تنظيم صورت جلسه كميسيون فني اتحاديه و در مقابل تنها شش روز فرصت براي اعالم نظر اعضاي هيأت رييســه انتقاد شده است. فدراسيون كشــتي محدود بودن افراد واجد شــرايط در بين اعضاي كميسيون فني براي جمع بندي موضوعــات و تصميم گيري در امور مهم فني را اشــكالي جــدي در فرآيند تصميم گيري در اتحاديه جهاني ميداند. اين موضوع نيز در نامــه جداگانهاي مدتي پيش به اتحاديه اعالم شــده بود چــرا كه اينگونه تصميمات اثرات منفي فراتري از بخش فني براي كشتي در جهان به همراه دارد.

بنابراين نكاتي كه در نامه رســول خادم

عليرضا اســتكي كه به جاي همراهي تيــم ملي بوكس در رقابتهــاي قهرماني آســيا ترجيح داد امير علــي اكبري را در رقابتهاي MMA ژاپــن همراهي كند، معتقد است اين ورزشــكار ميتواند تمام عناوين مهم را كسب كند.

اســتكي با بيان اينكه علــي اكبري يك اســتعداد نــاب اســت، ميگويد: «او ورزشــكار با انگيزهاي است كه ميخواهد تمــام عناوين مهم را كســب كند و قطعا به اين عناوين دســت مييابــد. خيليها اين ورزشــكار را كمك كردنــد و قطعا در آيندهاي نه چنــدان دور حرفهاي زيادي را از او خواهيد شــنيد. امير علي اكبري به دنبال كســب كمربند رقابتهاي MMA است و مطمئنا به اين هدف ميرسد.»

او در ادامــه بــا بيان اينكه ســاختن بوكســور از يك كشــتيگير سخت است، ادامــه ميدهد: «يك ســال اســت كه با مطرح شده همه جزيي از مشكالت موجود در كشتي دنيا است اما هنوز مشخص نيست كه پيام اصلي نامه رسول خادم چيست؟

طبيعتا او ميتواند در نشســتهايي كه فدراســيون جهاني دارد، بهعنوان عضو هيات رييسه حضور داشته باشد و دغدغههاي خود را بهعنــوان يكي از اعضاي هيات رييســه به طور علني بيان كند امــا اينكه او نامهنگاري ميكند و اين نامه را هم رســانهاي ميكند، چه پيامي ميتواند داشته باشد؟

شايد رســول خادم ميخواهد به دنبال نشان دادن اثرگذاري خود در سطح بينالملل كشتي باشد و يا اينكه شايد خواهان ورود به كميســيون فني براي اثرگذاري بيشتر است. كميسيون فني اتحاديه جهاني كشتي 8 عضو دارد كه از كشــورهاي روسيه، آمريكا، كانادا، صربســتان، چين، ايتاليــا، فنالند و بالروس تشكيل شدهاند.

از چهرههاي شــاخص اين كميســيون ميتوان به دانيل ايگالي نامدار از كانادا اشاره كرد. البته معروفتر از اين ستاره سابق كشتي هم در اين كميسيون هستند كه مامياشويلي رييس فدراســيون كشتي روسيه يكي از آنها است و البته ريچ بندر مدير فني تيمهاي ملي آمريكا هم يكي از حاضران در اين كميسيون است. در اين نامه رسول خادم از اعضاي اين كميسيون هم انتقاد كرده است.

شايد نامه رسول خادم پيامهاي ديگري را هم در سطح بين الملل داشته باشد. شايد اين نامه نشــان دهنده اختالف نظر او با نناد اللوويچ باشد كه اگر اينگونه باشد بايد ديد كه واقعا اين اختالف نظرها در چه سطحي است. اگر كمي به عقب برگرديم متوجه ميشــويم كــه رييس اتحاديــه جهاني براي تماشــاي مسابقات جام جهاني كشتي آزاد و فرنگي به ايران ســفر نكرد. شايد اين نامه نشان دهنده پايان دوستيها با اتحاديه جهاني باشد.

شايد هم پيام ديگر اين نامه اين باشد كه او نميخواهد بله قربان گو در اتحاديه جهاني باشــد. شــايد ميخواهد بگويد كه در مقابل برخي از تصميمات اشــتباه اتحاديه جهاني ميتواند واكنش نشــان بدهــد و نميخواهد فقط يك تماشــاگر و نظارهگــر در اتحاديه جهاني كشتي باشد.

رفتاري كــه نمايندگان ايــران در اين اتحاديه قبل از رســول خادم داشــتند و در مقابــل هيچ يــك از اتفاقــات و تصميمات اتحاديه جهانــي واكنش نشــان نميدادند. حتي آنها جرات نامه نوشتن درباره اشتباهات داوري هم به اتحاديه جهاني نداشتند.

بنابر اين عالوه بر محتويات مهم اين نامه متوجه شدن پيامهاي اين نامه هم مهم است. اينكه رســول خادم چرا براي اتحاديه جهاني نامه نوشــت؟ آيا واقعا اللوويچ و همكارانش بالفاصله بــه اين نامه توجه خواهند كرد و يا اينكه آنها راه خود را ادامه خواهند داد؟ اين قهرمان همــكاري ميكنم. اينكه يك كشــتيگير را بــه بوكســور تبديل كنيم ســخت است اما او اســتعداد بسيار خوبي دارد و اميــدوارم بــه ردههــاي بااليي كه ميخواهد برسد.»

اســتكي در مــورد حريفــان امير علي اكبري هم توضيحاتي ميدهد: «تمرينات او با موفقيت و به خوبي پيگيري شــده است و تا جايي هم كه بتوانم به او كمك ميكنم تا به آن چيزهايي كه ميخواهد برسد. حريفان او حرفهاي هســتند اما نبايد فراموش كنيم كه اين بوكسور يك استعداد ناب است و من هم بهعنوان يك دوست هر كاري از دستم بر بيايد، انجام ميدهم.»

او درباره اينكه حضورش كنار امير براي برنامههايش در تيم ملي بوكس خللي ايجاد نميكند، ميگويد: «اين مسابقات حدود سه تا چهار روز اســت و من هم دو روز مرخصي گرفتهام تا بتوانم او را همراهي كنم.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran