Iran Varzeshi

خداحافظ دندان طالي فوتبال ايران

چه فرقي ميكند رضا عنايتي در كل دوران بازيگرياش 125 گل زده باشد يا 126 گل؟ آرش برهاني ركورد گلزني او را در تاريخ فوتبال ايران شكسته باشد يا نه؟ مهم اين است كه او سالهاي سال يكي از بهترينهاي فوتبال ايران بوده است و مهمتر اين است كه او هميشه دوست داشته در اس

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

سال ‪08، -81‬ اولين دوره ليگ برتر بود. تركيب تيمها پر بــود از بازيكناني مثــل ســهراب انتظــاري، ســيروس دينمحمدي، علي اصغر مديرروســت­ا و دهها نام ديگر. بين همــه اينها بازيكن جوان الغر اندامي در ابومسلم ترمز بريده بود و بيوقفه گل ميزد!

سيه چرده بلند قامتي كه در همان اوليــن دوره ليگ آنقــدر گل زد كه در نهايت با 17 گل زده آقاي گل شد. اولين آقاي گل ليگ! نام رضا عنايتي اما وقتي بيشتر بر سر زبانها افتاد كه همين پسر جوان در آخريــن هفته در ديدار مقابل اســتقالل رشت به تنهايي 7 گل به ثمر رســاند تا ركوردي به جاي بگذارد كه تا هم اكنون نيز كســي موفق به شكست آن نشده است.

درخشش در آخرين هفته ليگ كار خــود را كرد و عنايتي بــراي فصل بعد پيراهن اســتقالل تهران را به تن كرد و داستان عشــق آقا رضا به آبي استقالل هــم از همين جا رنــگ و بوي حرفهاي پيدا كرد. ليگ چهارم دوران اوج عنايتي بود. دو فصل بازي براي استقالل در ليگ برتر، از او بازيكن بهتري ســاخته بود. او همچنان گل ميزد و با همين گلزنيها توانســت براي دومين بار در چهار دوره ليگ، آقاي گلي در ليگ برتر را كســب كنــد. همين كافي بود تا پاي عنايتي به ركوردها باز شــود و بــا دو عنوان آقاي گلي ركورددار شــود. 20 گلي كه او در ايــن فصل به ثمر رســاند، نقش مهمي در راستاي سوم شدن استقالل در ليگ چهارم پس از تيمهاي فوالد و ذوبآهن داشت.

حاال ديگر عنايتي، عنايتي شده بود. بازيكني كه بار ديگر توانســته بود با به ثمر رساندن 21 گل موفق شود در صدر گلزنان ليگ و با استقالل تهران در صدر جدول ردهبندي ليگ پنجم قرار بگيرد. اين درخشــشهاي پــي در پي، كمكم آوازه نام عنايتي را به گوش كشــورهاي همسايه هم رسانده بود و او مانده بود و پيشنهادهاي­ي كه دريافت ميكرد.

عنايتــي تيم االمــارات را به عنوان مقصــد بعدياش انتخاب كــرد و راهي امارات شــد. بعد از دو فصل بازي براي االمارات، النصر مقصد آقا رضا شد اما چه كسي بود كه نداند دل عنايتي همچنان در گرو اســتقالل بود. امير قلعهنويي كه به اســتقالل آمد، دســت گذاشت روي نام او و مسووالن باشــگاه استقالل هم به ســراغ عنايتي رفتند تــا او دوباره به استقالل بازگردد.

اين بازگشــت امــا بــراي عنايتي چنــدان با خاطرات خوبــي همراه نبود اما عجيبترين لقــب فوتبالي را نصيب او كرد! اگــر بازيكنان فوتبالــي بعد از درخشــش به لقبهايي مثل ســلطان، ژنــرال، هليكوپتر و امثــال اين لقبها ميرســيدند، از بد روزگار رضا عنايتي در بازگشت به استقالل، به لقب «دندان پوسيده» رسيد. لقبي كه بعدها او آن را از اين جهت خوب ميدانســت كه همه بعد از بازيهاي خوبــش ميگفتند كه اين همان دندان پوسيده است.

ماجــرا از اين قرار بود كه در آذرماه سال 88 و پس از باخت استقالل مقابل تيم سپاهان در هفته هجدهم ليگ برتر، در مطلبي كه در ســايت رسمي باشگاه استقالل منتشر شــد از برخي بازيكنان ايــن تيم به شــدت انتقــاد و از آنها به دندان پوســيده تيم ياد شد. اين مطلب به عنوان نامه يك هــوادار در حالي در سايت باشگاه اســتقالل منتشر شد كه معمول اســت در ســايت باشگاه موضع رسمي باشگاه منتشر ميشود. اين اتفاق در زمــان مديريت واعظ آشــتياني در اســتقالل رخ داد و عنايتي مدير عامل وقت را عامل انتشار اين نامه ميدانست. چنــد روز پس از انتشــار اين نامه، رضا عنايتي از اســتقالل جدا شــد و به تيم االمارات پيوســت و جالب اينكه در اين تيم بســيار خوش درخشــيد و قهرمان فصل شد!

از همان زمان همه منتظر بودند تا عنايتي از فوتبال خداحافظي كند. او اما ماند و جنگيد و ثابت كرد كه در مواقعي از خيلي جوانها تازهنفستر بوده، بهتر و بيشــتر دويده و هميشه نقطه اتكايي بوده بــراي تيمهايي كه به عضويت آنها درآمده است.

عنايتــي در بازگشــت از االمارات براي سپاهان، صبا، مس كرمان و پديده بازي كرد اما ديگر آنطور كه ميخواست نتوانســت به استقالل بازگردد و در تيم محبوبش ماندگار شــود. گويي هميشه بودند افــرادي كه نميخواســت­ند او با پيراهن اســتقالل دوبــاره محبوب دل هواداران شــود. حضور او بدون شــك ميتوانســت بيش از پيش به محبوبيت عنايتــي بيفزايــد و ركــورد خيلــي از ستارههاي استقالل را جابهجا كند.

رضا عنايتي بــا همه بيمهريهايي كــه در ايــن فوتبال ديد، بعــد از همه صبوريهايــ­ي كه به خــرج داد حاال در اين بازي با استقالل ميخواهد پيش از آنكه براي هميشه چهارگوشه مستطيل ســبز را ببوســد، از آبيهاي محبوبش خداحافظي كند. هرچنــد كه به خاطر مصلحــت تيم صبــا مجبور اســت در بازيهاي مانده تا پايان فصل در تركيب تيم باشد و به صبا كمك كند اما در واقع براي احترام به خواسته قلبي عنايتي اين بازي را به حســاب بازي خداحافظياش مينويســيم و لحظههاي ماندگاري كه براي اين فوتبال را رقم زد در ذهن مرور ميكنيم.

چه زيباتر اگر هواداران استقالل در مرور اين خاطرات، با حضور در ورزشگاه آزادي و تشويق عنايتي، خداحافظياش را خاطرهانگيز­تريــن اتفــاق فوتبالي او سازند.

عنايتي در بازگشت از االمارات براي سپاهان، صبا، مس كرمان و پديده بازي كرد اما ديگر آنطور كه ميخواست نتوانست به استقالل بازگردد و در تيم محبوبش ماندگار شود. گويي هميشه بودند افرادي كه نميخواستند او با پيراهن استقالل دوباره محبوب دل هواداران شود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran