Iran Varzeshi

شروع‌ناقص‌با‌كش‌و‌قوس‌در‌كیش

احســان حدادي همراه با مربياش بــراي دور جدید تمرینات خود راهي كیش شــد. چنــد روزي آنجا تمرین كرد امــا این تمرین آنقدر حرف و حدیث به همراه داشــت كه بخش زیادي از توان حــدادي را گرفت. حاال تمرینات او در كیش تمام شــده و قرار اســت به زودي مرحله دیگري را

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

ضد زیبایي

وقتي اسم كيش ميآيد، بالفاصله زيبايي و درياي امكانــات فراوان ايــن جزيره ملي و توريستي به اذهان متبادر ميشود اما به داليلي امكانات تمريني كه به حدادي اختصاص دادند، اندك و دور از شأن ورزشكاران مليپوش است. به جاي اينكه ورزشــگاه المپيك كيش يا هر مكان و مجتمع پيشرفته ديگري براي تمرينات حدادي بــه او تحويل داده شــود، يك زمين خاكي نامسطح و ناهموار و پرفراز و نشيب را در اختيار او گذاشته و او مجبور به تمرين در اين زمين شده است.

تقصير فدراسيون است؟

اگر حرفهاي مســووالن ورزش كيش را باور داشته باشيم، اين كش و قوس را مسووالن فدراسيون دو و ميداني پايهگذاري كردند. نامه فدراسيون در خصوص آمدن حدادي به كيش و لزوم ارائه امكانات الزم به وي فقط ســه روز بعد از ورود او به اين جزيره به دست مسووالن كيش رســيد و چون آنها از قبل براي امكانات موجود برنامه داشتهاند ناچارا زمين خاكي مورد بحث را به حدادي دادند و احســان هم خالف ميلش همان جا تمرين كرد. هادي ســپهرزاد هــم تاكيد كرده اين نوع برخــورد درخور اين قهرمان شــاخص ورزش كشــورمان نيست و حدادي كه معمــوال برخوردهاي قاطعتري با مشــكالت دارد، با احترام و آرامش گفته است: «حتما تاييد ميكنيد كه اين راه موثري براي تمرين كردن و كســب آمادگي نيست اما اين همه چيزي است كه تا به حال در كيش و طي اين سفر به من دادهاند.»

اگر مدال تازهاي ميخواهيم

هيچ كس مدعي نيســت اگــر امكانات مورد نظر حدادي و آنچه شايســته اوست به وي تحويل داده شــود وي دوران درخشــان شــركتش در المپيك 2012 لندن و يكي دو سال منتهي به آن را تكرار خواهد كرد و مدال نقرهاش در آن رقابتهاي بسيار معتبر را حتما در المپيك 2020 در توكيو از نو كسب خواهد كرد اما ركورددار پرتاب ديســك مردان ايران و آســيا مثل بقيه زبدههــاي دو و ميداني در راه شــركت در دوره جديد بازيهاي ورزشي كشورهاي اســالمي قرار دارد و اگر قرار است در آنجا مــدال تازهاي را بــراي ما صيد كند (كه دور از دســترس وي هم نيست) بايد به گونهاي حمايت و همراهي شــود كه احساس خوشــبيني و قدرت كند و از هر جهت شارژ روحي شــود و در جايي تمرين كند كه به او شادي بدهد و نه نااميدي.

غفلتهاي صورت گرفته

فدراســيون دو و ميداني البته به خاطر تاكيد بيــش از اندازهاش بر حضور و تداركات حــدادي در آســتانه المپيــك 2016 و در شــرايطي كه مشخص بود احســان به خاطر نزول شديد و فرم بدش به هيچ جايي نخواهد رسيد هنوز زير ســوال است و مجيد كيهاني مقام اول فدراسيون همچنان مقابل اين سوال قرار دارد كه چرا حمايتي كامل را شامل حال شايســتهها و آمادهترهاي­ــي در همان پرتاب ديســك از برادران صميمي نكــرد و كمي تا قسمتي از سايرين غافل مانده است.

مقابل عمل انجام شده

با اين حال اگر مــا ميخواهيم حدادي همچنان فعاليت كند و به سوي دوران اوجش از نو خيز بــردارد، بايد حمايتي بيش از آنچه را كه در روزهاي اخير در كيش شامل حالش شــده، به او ارزاني داريم. اوضاع در آنجا براي احسان به قدري ناقص و محدود بود كه سران ورزش كيش گفتند بهتر اســت احســان دور فعلي تمريناتش را به شــهر ديگري در ايران منتقــل كند و براي مرحله بعدي با قرار قبلي و مطلع شــدن كامل آنها بــه كيش بازگردد. خواستهاي كه مثل نامه فدراسيون دير مطرح شــد و حدادي را در مقابل عمل انجام شــده قرار داد و او مجبور به ماندن در كيش با همان شرايط نامساعد شد.

بهانههاي یك ناكامي احتمالي

حــدادي كــه در دوران اوجــش از مرز 69 متر هم در پرتاب ديســك گذشــت، در رقابتهاي ورزشــي كشــورهاي اســالمي با ركــورد و رتبه حاصلهاش نشــان خواهد داد كه سال بعد در بازيهاي آسيايي جاكارتا چه توقعي ميتوان و بايد از او داشت و با آنچه به وي در اين روزها ارزاني شــده، مشخص است كه او از حاال عذرها و بهانههاي موجه را براي شكست احتمالي در مشتش دارد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran