Iran Varzeshi

دست خالي ايران در بلغارستان

-

عملكرد ضعيف كشتيگيران كرمانشاهي در جام دانكلوف

يكي از ضعيفترين نتايج كشــتي ايران در سال جديد را كشتيگيران كرمانشــاه­ي در رقابتهــاي بينالمللي كشــتي آزاد جــام «دانكلوف» در بلغارســتا­ن رقم زدند كه ميتواند در نوع خود كم ســابقه و شــايد هم بي سابقه باشد!

تيم منتخب كشــتي آزاد اســتان كرمانشــاه كه با هشت كشتيگير به نمايندگي از كشــورمان در اين رقابتها شركت كرده بود، با كسب دو عنوان پنجمي دو كشــتيگير جوان خــود به نامهاي بهزاد بهــروزي راد و يونس جعفري در وزنهاي 61 و 125 كيلوگرم به كار خود پايان داد و كامال دست خالي به كشور بازگشت.

فدراسيون كشتي در ســالهاي اخير بدون توجه به نامهاي سرشناس كشــتي كشــور، از چند تورنمنت مهــم بينالمللي از جملــه جام دانكلوف بلغارســتا­ن كه در زمره و رديف مســابقات معتبر و با اهميت كشتي جهان شناخته ميشود معموال براي تيمهاي استانها استفاده كرده اســت. حال آنكه در رقابتهاي همين دوره جام دانكلوف ساير تيمهاي شركت كننــده با اهداف و نگاه ديگري كشــتيگيرا­ن خود را عازم بلغارستان كرده بودند.

جمال اوتار ســلطانوف، ماگومد رســول قاضي ماگومداف، كاخابر هوبژتي، شاميل كوديا ماگومداف و آنزور اوريشف از روسيه، باياخبايار اردنبات از مغولستان، روسالن دبيرگادژي يف از جمهوري آذربايجــا­ن، باجرانگ باجرانگ از هندوستان، بوريسالو نوواچكوف از بلغارستان، ايراكلي متسيتوري از گرجستان، رضا ييلدريم از تركيه، آلن زاســايف از اوكراين، زبيگنيف بارانوفســ­كي از لهستان، دانيل ليگتي از مجارســتان ...و از جمله كشتيگيران سرشناسي بودند كه جملگي صاحب مدالهــاي رنگارنگ اين دوره رقابتهــاي بينالمللي جام دانكلوف بلغارستان شدند.

*** كشــتيگيرا­ن كرمانشاهي كه سابقه زيادي از حضور در رقابتهاي جام دانكلوف بلغارســتا­ن چه به صورت تيم اســتاني و چه در قالب تيم منتخب ايران دارند، عملكرد ضعيفي در اين دوره از رقابتها داشتند و با وجود آنكه يك اردوي آمادگي چند هفتهاي را پشــت سر گذاشتند اما نتوانستند نتيجه الزم را بگيرند.

شــايد يكي از داليل مهم ناكامي كشتيگيران كرمانشاهي، بي تجربگي و جوانگرايي كامل تيم اعزامي بود. به جز بهزاد بهروزي راد و يونس جعفري كه با فيناليست شدن حريفاني كه اين دو را شكست داده بودند، تا ديدارهاي شــانس مجدد پيش آمدند و هر كدام فقط يكي دو پيروزي به دست آوردند، بقيه در همان نخستين كشــتي خود به دليل بي تجربگي مغلوب شده و به دليل فيناليست نشدن حريفانشان از دور رقابتها حذف شدند!

رضــا افضلي عضو تيم ملي كشــتي آزاد ايران در مســابقهها­ي جهاني سال 2014 تاشكند ازبكستان در وزن 74 كيلوگرم با تجربهترين كشتيگير اعزامي تيم كرمانشــاه به بلغارســتا­ن بود كه در نخستين مبارزه خود مقابل كشــتيگير ضعيف تركمنســتا­ني دچار آســيبديدگ­ي شــد و نتوانست به رقابتها ادامه بدهد!

*** تــا آنجا كه به ياد داريم تيمهاي اعزامي ايران به مســابقات بينالمللي كشــتي آزاد جام دانكلــوف در بلغارســتا­ن معموال بدون مدال به كشــور بازنگشــته­اند و صيد حداقل دو، ســه مدال رنگارنگ دستاورد كشتيگيران اعزامي كشورمان از اين رقابتهاي مهم و معتبر بينالمللي بوده است.

دو سال پيش تيم منتخب كشتي آزاد ايران توانست در همين رقابتها توســط رضا اطري و يدا... محبي كشتيگيران مازندراني و كرمانشاهي خود صاحب دو مدال نقره و علي اصغر جبلي صاحب يك مدال برنز شود.

براي كشــتيگيرا­ن كرمانشــاه­ي ذكر اين نكته و خاطره هم بد نيست كه يادآور شــويم در ســالهاي خيلــي دور و در اوايل دهــه 70 ميالدي، «محمود خاوران» اولين كشــتيگير دالور خطه كرمانشــاه بود كه توانست در مســابقهها­ي بينالمللي جام دانكلوف در صوفيه بلغارستان و در وزن 68 كيلوگرم، ايران را صاحب مدال طال كند كه با توجه به ســطح كمي و كيفي بســيار باالي اين رقابتها در همان ســالها اين مــدال از اهميتي به اندازه مدال طالي قهرماني جهان برخوردار بود. اين تنها مدال طالي كشتي ايران در جام دانكلوف بلغارســتا­ن نيست و در 45 سال گذشــته تعداد زيادي از كشتيگيران كشــورمان توانستهاند در اين مسابقهها صاحب مدالهاي طال، نقره و برنز شوند كه ذكر اسامي همه آنها در اين نوشتار ميسر نيست.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran