Iran Varzeshi

خانه تكاني در پايان يك عصر

- پيت جنسون ‪Pete Jenson‬

تصوير ليونل مســي بــا گونه زخمي و ورم كــردهاش بعد از فــرود آمدن روي چمنهاي نوكمپ در بازي چهارشنبه شب، بهترين خالصه براي داستان حذف بارسلونا از ليــگ قهرمانان اروپا و وضعيت فعلي اين تيم بود. آنها از ســه سال پيش كه لوييس انريكه هدايتشــان را برعهده گرفت تا اين حد از نظــر روحي و رواني بــه هم ريخته نبودهانــد و در حالي كــه روزهاي به پايان رسيدن دوران مربيگري انريكه در بارسا به شماره افتاده اســت، اين تيم حاال خودش را بار ديگر در مــرداب بحران ميبيند. چه اتفاقي افتاده اســت؟ مشكل كار كجاست؟ چه كسي مقصر است و چطور ميشود اين مشكالت را حل كرد؟

اولين و مهمترين سوال اين است: منشأ اين مشكالت كجاست؟

پاســخ اين ســوال يك كلمه اســت: خريدهــا. به اســتثناي ســاموئل اومتيتي كه خريــد خوبي براي پوشــش مركز خط دفاعي بوده است، بارســلونا از سال 2014 كــه لوييس ســوارس را خريــد ديگر هيچ خريــد مفيدي انجام نداده اســت. اين تيم 30 ميليون يورو خــرج آردا توران كرد آن هم در حالي كه خيليها هشدار داده بودند كه اين بازيكن تركيهاي در بارســا نميتواند با آن ســرعت و قدرتي كه در اتلتيكوماد­ريد داشــت بازي كند. در فاصلــهاي كوتاه 30 ميليــون پونــد ديگر خــرج خريــد آندره گومز شــد، بازيكني كه فصل گذشــته هم نتوانســت مانع از عملكرد ضعيف و افتضاح والنسيا شــود. بعد از او نوبت به يكي ديگر از بازيكنان والنسيا به نام پاكو آلكاسر رسيد كه او هم با 30 ميليون پوند خريداري شد، بازيكني كه با وجود قيمتش كه ســه برابر منير الحــدادي بــود، از او عملكرد بهتري نداشته است. شايد بدترين خريد بارساييها هــم گزينهاي بود كه بــراي پر كردن جاي خالي دني آلوز جذب كردند؛ اليكس ويدال در ازاي 15 ميليــون پوند. به اين فهرســت بايد لوكاس دين، مدافع رم و دنيس سوارس از ويارئال را هم اضافه كرد. با وجود همه اين خريدهاي گران كه نيمي از بودجه تشكيل يك باشگاه صرف خريدشان شد، بارسلونا به هيچ وجه پيشــرفت نكرده است. آيا روبرت فرناندس، مدير ورزشي باشگاه بايد تقصيرها را بــه گردن بگيرد و نه لوييس انريكه؟ خب نه كامال. اين لوييس انريكه بود كه از بارســا خواســت آردا توران را بخرد و بر خريد يك مهاجم نوك پافشاري كرد و به همين دليل باشــگاه به ســراغ پاكو آلكاســر رفت. حاال كه او تنها 7 بازي ديگــر دارد تاريخ درباره دوران مربيگــريا­ش چــه خواهــد گفت؟ خب او هنوز هم ميتوانــد دو گانه الليگا و جــام حذفي را ببرد هر چند اگر فرداشــب الكالســيك­و را در خانه رئــال مادريد نبرد آن وقت قهرمانياش در ليگ هم غيرممكن خواهد شــد. او خاطرات خوب زيادي براي هواداران بارســلونا برجا گذاشته است چون در اولين فصل مربيگرياش ســهگانه را برد و منعطفتر شــدن تاكتيكهاي اين تيم و محدود نبودن آن به تيكي تاكا نيز از ديگر دســتاورده­ای او بود. او با انعطافپذير­ي كه به تاكتيكهاي تيمش داد از بارســا تيمي ديگر ساخت و ضعف مربيان قبلي در گرفتن بهترين بازيها از ليونل مسي را جبران كرد.

اما چه كسي بايد جاي انريكه را بگيرد؟

الليــگاي اين فصل فقط ســه مدعي داشــت كه البته مدعي ســوم يعني سويا هــم بعد از بحران داخلــي از كورس خارج شد. كارلوس اونسوئه، دستيار انريكه بعد از بازگشت تاريخي بارسا برابر پاريسنژرمن به عنــوان گزينــه اول جانشــيني انريكه معرفي شــده اســت اما هنوز قطعي نيست كــه او جانشــين انريكــه باشــد و مربيان ديگري مانند ارنســتو والورده كه گفته در پايان فصــل اتلتيك بيلبائو را ترك ميكند هم هســتند. او دو سال در فاصله سالهاي 1998 تا 2000 براي بارســلونا بازي كرده و مهاجمي بود كــه با اين تيم جام در جام اروپــا و جــام يوفا را برد و پــس از آن هم بــه اتلتيك بيلبائو رفت و شــش ســال در آن تيم بازي كــرد. او در آنجا موفقيتهاي زيادي كســب كرد و با پايان قراردادي كه او را از پيوستن به تيمهاي غيرباسكي منع ميكرد، اكثر هواداران بارسلونا معتقد بودند كه همان كســي است كه ميتواند تيمشان را به اوج برگرداند و به همين دليل بود كه وقتي تاتا مارتينو در پايان فصل 2013-14 اســتعفا كرد، به عنوان يكــي از گزينههاي جانشــيني اين مرد آرژانتيني معرفي شد. او كــه در ميان هواداران هم فردي محبوب است، متناســب با نيازهاي تيمي است كه بيش از هدايت شدن نياز دارد سازماندهي شــود و حتــي ميتواند اونســوئه را هم به عنوان دستيار شماره 2 خود نگه دارد. اين دو نفر در دوران بازيگريشــ­ان هم كنار هم بودهانــد و همين موضــوع ميتواند به آنها براي متحد شــدن در مأموريت برگرداندن بارســلونا به جايگاه در خور نامش در پايان دوران مربيگــري لوييس انريكه كمك كند. آيا تصور رخ دادن اين سناريو به اندازه كافي مهيج نيست؟ شايد اين گزينهاي نباشد كه هواداران را از خود بيخود كند اما با توجه به اينكه والورده يكي از خود آنها بوده است كه هرچند كوتاه در اين تيم بازي كرده اســت، ميتواند گزينه خوبي باشــد چون تا حدوي به ســازوكار و امور اين تيم آشــنا است. او در بيلبائو موفقيتهاي زيادي كســب كرده اســت و همان ماهيتي كه براي كار كردن با مسي و همتيميهايش الزم است را دارد.

بارسلونا چه بازيكناني را خواهد خريد؟

بارســلونا يك دفاع راست ميخواهد و شايد هم يك دفاع چپ و البته يك هافبك طراز اول. بارسا هنوز به طور كامل از خريد هكتور بهيرين از آرســنال قطع اميد نكرده اســت. آنها با تجربهاي كــه دارند ميدانند كه آرســنال يك باشــگاه فروشنده است و ترجيح ميدهد كه دفاع راســتش را به يك تيم در خارج از انگليس بفروشــد تا به يك رقيب مســتقيم در ليگ برتر. ماركو وراتي، هافبك ايتاليايي پاريسنژرمن هم ميتواند گزينه خوبي باشــد. بهترين خريد تابستاني بارســا اما ميتواند جذب فيليپه كوتينيو از ليورپول باشــد كه جذب او از خريد وراتي از PSG به مراتب آسانتر به نظر ميرسد. كوتينيو شــخصا به رفتن به بارسلونا و بازي دركنار هموطنش نيمار و همتيمي سابقش ســوارس تمايل دارد و يورگن كلوپ هم از حاال شروع به پيدا كردن جانشينان كوتينيو كرده اســت. تنها مشــكل اين است كه او هافبكي بيــش از اندازه هجومي اســت. او ميتواند جانشين اينيستايي شود كه دوران بازيگرياش رو به پايان اســت اما الزم است مانند ايــوان راكيتيــچ - در فصل قهرماني ســه گانه بارســلونا - يك هافبك باكس تو باكس باشد تا يك هافبك هجومي كه صرفاً در حمــالت فعاليت دارد. تئــو هرناندس، بازيكن 19 ساله اتلتيكوماد­ريد هم ميتواند چاره كار بارســاييه­ا براي سمت چپ خط دفاعيشان باشد بخصوص كه غرامت فسخ قراردادش هم زياد نيســت و خريدش تنها 20 ميليون پوند هزينه دارد. اگر بارسا بتواند جرارد دئولوفئــو را از ميالن پس بگيرد هم كه اوضاع براي جانشين انريكه بهتر خواهد بود و يك مهره اضافه در خط حمله خواهد داشــت. ماموريت جانشــين انريكه اما تنها خريد اين بازيكنان نيست و او بايد مهرههاي ناكارآمد را هم در فهرســت فروش باشــگاه قــرار دهد كه يكي از آنها خاوير ماســكرانو است؛ بازيكني كه پا به سن گذاشته و ديگر نه به درد خط دفاعي بارســا ميخورد نه به درد خــط ميانياش. ايــن موضوع در مورد ژرمــي متئو هم صدق ميكنــد. در همين حال روبرت فرناندس، مدير ورزشي باشگاه ميتوانــد از تمايل چينيها براي خريد آردا توران و پاكو آلكاسر هم استفاده كند و اين دو بازيكن را هم به آنها بفروشد.

* منبع:سايت ديلي میل

بهترين خريد تابستاني بارسا اما ميتواند جذب فیلیپه كوتینیو از لیورپول باشد كه جذب او از خريد وراتي به مراتب آسانتر به نظر ميرسد. كوتینیو شخصا به رفتن به بارسلونا و بازي دركنار هموطنش نیمار و همتیمي سابقش سوارس تمايل دارد و يورگن كلوپ هم از حاال شروع به پیدا كردن جانشینان كوتینیو كرده است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran