Iran Varzeshi

انصاريفرد، ششمین ايراني که در اروپا قهرمان شد

-

كريم انصاريفرد يكشــنبه در تركيب اصلي المپياكوس بود، وقتي اين تيم جياننا را 5 بر صفر برد و براي چهل و چهارمين بار قهرمان سوپرليگ يونان شد. مهاجم ايراني در نيمفصــل به اين تيم پيوســت، ولي در هفتههاي اخير و بخصوص بعد از بركناري پائولو بنتو به مهاجم اصلي تبديل شــده و اين عنوان قهرماني به او هم تعلق دارد.

قهرماني در ليگهاي اروپايي افتخاري ماندگار بــراي بازيكنان ايراني محســوب ميشود. ستارگان فوتبال ايران از دهه 70 راهي ليگهاي اروپايي شــدند، ولي تعداد كمي از آنها توانســتند طعــم قهرماني در ليگ را بچشند.

در نســل اول لژيونرهــا، علــي دايي تجربه اروپايــيا­ش را با آرمينيــا بيلهفلد شــروع كرد و ســال بعد با قراردادي سه ســاله راهي بايرنمونيخ شد. دايي هرچند تنهــا يك فصل در مونيــخ ماند )98-99( و به خاطر دقايق كــم بازي ترجيح داد به هرتابرلين برود، ولي در همان فصل موفق شــد قهرماني بوندسليگا را تجربه كند. او در اين فصل شش گل هم براي بايرن زد.

كريــم باقري، خداداد عزيزي و مهدي مهدويكيــا كه مثل دايي بــه بوندسليگا رفتنــد بــه ترتيــب در بيلهفلــد، كلن و هامبــورگ موفق نشــدند قهرماني ليگ را تجربه كنند.

مهرداد ميناوند هم جزو همين نســل بود كــه فوتبالش را در اتريش، همســايه آلمان ادامه داد و با پيراهن اشتورم گراتس در اولين فصل موفق شد قهرماني را تجربه كنــد. فرهاد مجيــدي هم مثــل ميناوند به ليــگ اتريش رفت، ولــي در تنها فصل حضورش با راپيد وين سوم شد.

وحيد هاشميان، دومين بازيكن ايراني بود كه موفق شــد پيراهن بايرن را به تن كند. او بعد از يك فصل درخشان با بوخوم به بايرن رفت و هرچند در اين تيم فرصت كمي براي بازي پيدا كرد، ولي موفق شــد قهرماني بوندسليــگ­ا )2004-5( را تجربه كنــد. او 9 بار در بوندسليــگ­ا بازي كرد، بدون اينكه موفق به گلزني شــود. تنها گل وحيد بــا پيراهن بايرن در جام حذفي زده شد.

علي كريمي ســومين ايراني بايرن بود و او هم با اين تيم قهرمان بوندسليگا شد. او دو فصــل بــراي بايرن بــازي كرد و در اولين فصل )2005-6( موفق شد قهرماني بوندسليگا را تجربه كند. كريمي در فصل قهرماني دو بار و در مجموع 3 بار با پيراهن بايرن در بوندسليگا گلزني كرد.

از نسل درخشــاني كه در جام جهاني 2006 بازي كردند، نكونام، رحمان رضايي و آندرانيك تيموريان هم راهي ســه ليگ معتبر اروپايي شــدند. نكونام اولين ايراني الليگا بــود، ولي قهرماني با اوساســونا در حضور بــزرگان فوتبال اســپانيا ماموريتي غيرممكــن بود. آندو هــم هرچند عملكرد موفقــي در ليگ برتر داشــت، ولي موفق نشد پيراهن تيمهاي مدعي را به تن كند. رحمان هم در ســري A با پيراهن پروجا، مســينا و ليورنو هرگز از ميانه جدول باالتر نرفت، با اين حال در تركيب اين ســه تيم 130 بــار در ليگ به ميدان رفت؛ ركوردي كه بعيد اســت يك بازيكــن ايراني بتواند تكرار كند.

اشــكان دژاگــه چهارميــن بازيكن ايراني اســت كه قهرماني در بوندسليگا را تجربــه كرده اســت. او در فصل 2008-9 يكي از بازيكنان اصلي ولفســبورگ در راه قهرماني بود.

انصاريفــر­د ششــمين بازيكن ايراني است كه قهرماني در فوتبال اروپا را تجربه ميكند. او بعد از يك و نيمفصل درخشان با پانيونيوس و زدن 15 گل در رقابتهاي مختلف در ماه ژانويه راهي المپياكوس شد تا با اين تيم قهرماني را تجربه كند. او موفق شده در سوپرليگ، جام حذفي و ليگ اروپا 4 گل براي تيم جديدش بزند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran