Iran Varzeshi

18 بزرگتر از 21

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

شكست ويتسه مقابل فاينورد، آن هم با دو گل. در نگاه اول شــايد بگوييد اين بازي چه اهميتي دارد و اصال چرا نتيجهاش اينقدر مهم اســت اما اگر ســري به جدول بهترين گلزنهــاي ليگ هلند بزنيــد از اهميت اين بازي براي ما ايرانيها آگاه ميشــويد. رقيب مســتقيم رضا قوچاننژاد براي كسب عنوان آقاي گلی ليــگ هلند، مهاجم هدف فاينورد روتردام اســت. مهاجمي دانماركــي به نام نيكوالي يورگنســن. مهاجمي كه رسيدن به او هفته هاســت براي گوچي به يك عمليات غيرممكن بدل شده.

يورگنســن و قوچاننــژا­د رقابت شــانه به شــانهاي را تــا همين هفته بــه نمايش گذاشــتند. هر كدام گل ميزد، ديگري را به تكاپو ميانداخت تا دروازه حريف را باز كند. اختــالف اين دو هم در حد يكي دو گل بود. يكــي دو گلي كه گوچــي را اميدوار ميكرد بهعنوان نخســتين بازيكن آسيايي آقاي گل يكي از ليگهاي معتبر اروپا شود.

قوچاننــژا­د در پايان هفته ســي و يكم اردي ويــژه 18 گل بــه ثمر رســانده بود و يورگنسن يكي بيشتر از او. پس همه اميدوار به جبــران اين يك گل بوديم. گوچي ســه هفتــه زمان داشــت تا بــراي هيرنفين گل بزند و در نهايت از يورگنســن سبقت بگيرد. اين نه تنهــا آرزوي قوچاننــژا­د كه آرزوي دوستان، هم تيميها و طرفداران او در هلند و ايران بود.

قوچاننژاد اما مقابل ويلم كاري از پيش نبرد. هيرنفين با يك گل حريف را شكســت داد امــا نه رضا گل زد و نه موقعيتي آنچناني براي او خلق شــد. پس گوچي روي عدد 18 ماند و تعداد گلهايش افزايش پيدا نكرد.

در آن ســو امــا نيكوالي يورگنســن دانماركي براي برد فاينورد در زمين ويتســه سنگ تمام گذاشت. او دو گل به ثمر رساند تا اختالف خود را با قوچاننژاد بيشتر كند. حاال يورگنســن 21 گل زده و گوچي 18 گل. دو هفتــه هم به پايان اردي ويژه مانده و به نظر نميرسد اختالف سه گل قابل جبران باشد. البته عنــوان دومي گوچي در جدول بهترين گلزنهــاي ليگ هلند هم در خطر قرار دارد. ون ولفســكينگ­ل از ويتســه و آرمنتــروس سوئدي از هراكلس دو بازيكن ديگري هستند كه 18 گل به ثمر رساندهاند و رقابت جذابي را با گوچي و يورگنسن پشت سر ميگذارند.

بررســي دو هفته پاياني ليــگ هلند و بازيهاي دو تيم فاينورد و هيرنفين نشــان ميدهد قوچاننــژا­د چقدر شــانس دارد از يورگنســن پيشــي بگيرد و آقاي گل اردي ويژه شــود. فاينورد در هفته ســي و سوم با اكسلســيور بازي ميكند. حريفــي كه رده سيزدهم جدول را در اختيار دارد. سپس و در هفته ســي و چهارم فاينورد ميزبان هراكلس اســت. تيمي كه در رده نهم جا خوش كرده اســت. اين دو بازي براي فاينورد نه ســخت است و نه آسان.

امــا هيرنفين. اين تيم در هفته ســي و ســوم بايد مقابل زوله بــازي كند. تيمي كه رده چهاردهم جدول رده بندي را در اختيار دارد. در هفتــه پاياني نيز هيرنفين به مصاف نايمخن ميرود. تيمــي از انتهاي جدول كه فعال يكي از گزينههاي سقوط است و در رده هفدهم جدول قرار گرفته.

بازيهــاي هيرنفين آســانتر از فاينورد اســت امــا ســه گل فاصله كمي نيســت. قوچاننژاد بايد ســه گل به ثمر برساند و آن وقت مدافعان حريف فاينورد اجازه خودنمايي را از يورگنســن بگيرنــد و او دروازهاي را در طول دو هفته باز نكند. اتفاقي كه بعيد است رخ بدهــد و قوچاننژاد نــام خود را بهعنوان نخستين آقاي گل آسيايي در اروپا ثبت كند.

حتــي اگر رضا قوچاننــژا­د نتواند آقاي گل ليگ هلند شود، او را ميتوان محق ترين بازيكن براي تصاحب اين عنوان معرفي كرد. يورگنســن در فاينورد، تيمي كه 79 امتياز كسب كرده و بخت نخست قهرماني به شمار ميرود 21 گل به ثمر رسانده. 21 گل از 83 گلي كه فاينــورد وارد دروازه حريفان كرده. يعني حدود 25 درصد از گلهاي فاينورد را يورگنسن به ثمر رسانده.

آن طــرف هيرنفيــن از 32 بازي تنها 43 امتياز به دســت آورده و در رده هشتم جدول رده بنــدي قرار دارد. ايــن تيم 53 گل به ثمر رســانده كه ســهم قوچاننــژا­د 18 گل بوده. يعنــي مهاجم تيــم ملي ايــران 33 درصد از گلهــاي هيرنفيــن را به ثمر رســانده. حدود يك ســوم گلهاي تيمي كه ابتداي فصل براي بقا ميجنگيد اما با درخشــش گوچي توانست مدعي حضور در پلي اف ليگ اروپا شود و حتي در مقاطعي چشم به رده چهارم جدول بدوزد.

بــه ثمــر رســاندن 18 گل در تركيب هيرنفين بســيار ارزشمندتر از 21 گلي است كه يورگنســن دانماركي بــراي فاينورد وارد دروازه حريفان كرده. مقايسه خط هافبك دو تيم، بازيكناني كــه براي دو مهاجم موقعيت ميســازند، ارزش كار قوچاننژاد را نشــان ميدهد. نتيجه اينكــه گوچي كار بزرگي در هيرنفيــن انجام داد، حتي اگــر تالش او در پايان به كســب عنوان آقاي گلي ليگ هلند منجر نشود.

بررسي دو هفته پاياني ليگ هلند و بازيهاي دو تيم فاينورد و هيرنفين نشان ميدهد قوچاننژاد چقدر شانس دارد از يورگنسن پيشي بگيرد و آقاي گل اردي ويژه شود. فاينورد در هفته سي و سوم با اكسلسيور بازي ميكند. حريفي كه رده سيزدهم جدول را در اختيار دارد

 ??  ?? يورگنسن در فاينورد 21 گل از 83 گل اين تيم را به ثمر رسانده. يعني حدود 25 درصد از گلهاي فاينورد. گوچي هم 18 گل از 53 گل هيرنفين را وارد دروازه حريفان كرده. يعني 33 درصد از گلهاي اين تيم. به ثمر رساندن 18 گل در تركيب هيرنفين بسيار ارزشمندتر از 21 گلي است...
يورگنسن در فاينورد 21 گل از 83 گل اين تيم را به ثمر رسانده. يعني حدود 25 درصد از گلهاي فاينورد. گوچي هم 18 گل از 53 گل هيرنفين را وارد دروازه حريفان كرده. يعني 33 درصد از گلهاي اين تيم. به ثمر رساندن 18 گل در تركيب هيرنفين بسيار ارزشمندتر از 21 گلي است...
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran