Iran Varzeshi

نقش پررنگ آسياييها در برنامه تجاري ليگ جهاني

لیگ جهاني درســت از همان روزي كه پایهاش ریخته شــد و وارد دنیاي والیبال شــد، ابزاري بود در خدمت والیبال و بحثهاي مالياش. در ســایر مســابقات، فدراســیون جهاني آنقدرها جاي مانور و تغییرات نــدارد. هم در المپیك و هــم در رقابتهاي قهرماني جهان مجبور اســت ب

-

محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

ليگ جهاني واليبال حدود يك ماه ديگر بيســت و هشــتمين دوره خود را پشت سر خواهد گذاشــت. رقابتهايي كه در اين سه دهــه تغييرات زيادي را بــه خود ديده و در سيستم و برنامه اقتصادي فدراسيون جهاني بزرگ و بزرگتر شــده. حاال هم در چندسال اخير با گســترش و وسعت يافتن دامنه اش، تعداد تيمهايش عــدد 30 را هم رد كرده و تقريبا تمام كشــورهاي فعــال در واليبال را وارد گود كرده اســت. با ايــن حال گويا اين آخر كار نيست و فدراسيون جهاني قصد دارد براي دوره بيســت و نهم كه در ســال آينده ميالدي برگزار ميشود، بحث گسترش را به ميان تيمهاي سطح يك بياورد تا كشورهايي كه از نظر فدراسيون جهاني در واليبال فعال و پيشتاز هســتند با انگيزه و سرمايه گذاري بيشتري وارد اين رقابتها شوند.

تثبيت 12 تيم در سطح یك

يكي از تصميمات جالب فدراســيون جهاني براي دورههــاي آينده اين بازيها، تضمين كــردن حضور ثابــت 12 تيم در ســطح يك اســت. طبــق برنامــه جديد فدراســيون جهانــي براي ايــن تورنمنت، كشــورهاي برزيــل، ايران، چيــن، ايتاليا، لهستان، صربســتان، آمريكا، فرانسه، ژاپن، آلمان، روســيه و آرژانتين براي هفت دوره آينده ليگ جهانــي در اين رقابتها حضور خواهند داشــت و عضو ثابت گروه اول اين رقابتها خواهنــد بود. اين پايــان كار در تغييرات ســطح يك نيســت چرا كه با اين كار توسعهاي در كار نبوده و مشكل ديگري هم به وجود ميآيد كه پويايي اين رقابتها را از ســطح يك ميگيرد. بــه همين دليل فدراســيون جهاني تصميم گرفته تا تعداد تيمهاي سطح يك را به شانزده تيم برساند. شــانزده تيمي كه همانطور كه گفته شــد دوازده تاي آنها ثابت و چهار تاي آنها متغير خواهند بود و فدراسيون جهاني ميتواند هر ســال آنها را انتخاب كند و از بين تيمهاي سطوح پايين تر، به ســطح يك بياورد. در حال حاضر چهار تيم استراليا، كره جنوبي، كانادا و بلغارســتا­ن چهــار تيم متغير دوره اول ايــن طرح جديد )2018( را تشــكيل ميدهند. درســت همين شرايط هم براي رقابتهاي زنان برقرار است و در اين بخش هم دوازده تيم برزيل، ايتاليا، آمريكا، چين، صربستان، كره جنوبي، هلند، تايلند، آلمان، تركيه، ژاپن و روســيه تضمين هفت ساله براي حضور دارند.

حضور چين و ژاپن در ميان دوازده تيم

نكتــه جالب در ميان اســامي دوازده تيم، سه نماينده آسياست. آسيايي كه هنوز سهميه مستقيم و مستقل براي رقابتهاي المپيك ندارد اما در ميان دوازده عضو ثابت ليگ جهاني سه نماينده دارد. به ردهبندي فدراســيون جهاني كه نگاه كنيم، در ميان دوازده تيم، كاناداي رده هشــتمي و مصر رده دوازدهمــي را ميبينيم كه در بين اين فهرســت دوازده تيمه قرار ندارند. مصري كه اصال در ميان شــانزده تيم و چهار عضو متغير هم نيســتند! در اين ميان ژاپن رده چهاردهمي و چين رده بيستمي توانستهاند خودشان را براي هفت دوره متوالي در ليگ جهاني ماندگار كنند.

كاري كه صد البتــه البي و ارتباطات ايــن دو كشــور بــا فدراســيون جهاني و همچنين شــرايط بســيار خوب تجاري در آنها نقش اصلي را در آنها بازي كرده است. به اين ترتيب در ميان اين دوازده كشــور، سه تيم از آسيا، دو تيم از آمريكاي جنوبي، يك تيم از آمريكاي شــمالي و شش تيم از اروپا قرار دارند.

كمتر شدن فاصله تيمهاي آسيایي با ایران

دوازده تيم را اگر با چهار تيم متغير در كنار هم قرار دهيم، آسيا پنج نماينده در اين بازيها خواهد داشت. پنج نمايندهاي كه به جز اســتراليا در دو دوره گذشته، هيچ كدام در سطح يك ليگ جهاني جايي نداشتند و به طور كلي از سطح اول واليبال دنيا فاصله گرفتــه بودند. حضور تيــم واليبال ايران در ادوار اخير ليگ جهاني و بازي با قدرتهاي اول واليبال دنيــا در تورنمنتهاي مختلف، يكــي از علل فاصله گرفتنش از ديگر رقباي آسيايياش بود. عاملي كه حاال با حضور ثابت چين و ژاپــن و احتماال متغير يكي ديگر از اين تيمها، عمال بي اثر ميشود.

برنامه بلند مدت

امكان برنامهريزي بلند مدت كشــورها براي بازاريابي و جــذب حاميان مالي يكي از داليل فدراسيون جهاني واليبال براي اين تصميم عنوان شده. يعني فدراسيون جهاني در كنار ابراز تمايل براي حضور كشــورهاي صاحب ســبك و قدرتمند در واليبال براي حفــظ جذابيتهاي اين بازيهــا، به دنبال كشورهاي هدفي مانند چين پر جمعيت هم بوده كه بازار مناســبي براي كاالي واليبال امروز باشــد. ژاپنيها هم كه ســال هاست مراودات تجــاري و قراردادهاي بلند مدتي با فدراســيون جهاني دارند و روابط بســيار خوبشان با گراســا و تيم مديريتي FIVB بر هيچ كسي پوشــيده نيست. ضمن اينكه هر دو اين كشــورها در ســطح قابل قبولي از واليبال قرار دارند و در مســير رشــد هم قرار دارند. به ايــن ترتيب ما هم با عملكرد مناســبمان در سالهاي گذشــته، چه در مسير پيشرفت و ارائه واليبال خوب و چه در ميزباني اين رويداد، توانستهايم جايگاهمان را در ليــگ جهاني تثبيت كنيم. براي ادامه راه هم محكوم به تالش بيشــتر براي حفظ اين جايگاه و تبديل شــدن به بازار تجاري خوب از ديدگاه فدراســيون جهاني هستيم كه چه بسا رشــد در هر دو جبهه ميتواند جايــگاه نزديكتر به فدراســيون جهاني و مطمئنتر را به واليبال ايران هديه كند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran