Iran Varzeshi

آزمون سخت اللوويچ

اين روزها فدراسيون كشتي با مسووالن اتحاديه جهاني سرشاخ شده است. بعد از مشكالتي كه بر سر تغيير اوزان و نحوه سيدبندي اتحاديه جهاني پيش آمد حاال به نظر ميرسد كه مناقشه جديدي در راه است. اين بار جام تختي به مناقشه فدراسيون كشتي و اتحاديه جهاني تبديل شده است.

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

عالوه بر سطح كشتي ايران و جايگاهي كه در دنيا دارد، فدراسيون كشتي ايران نشان داده كه از هرگونه همكاري با اتحاديه جهاني سرباز نميزند و ميتواند در بسياري از موارد هم پيشگام و در روزهاي سخت در كنار كشتي دنيا باشد.

شــايد خيلي بي راه نباشد كه فرض كنيم مســابقات ياريگين روســيه و جــام علي اف آذربايجان در بين مســابقاتي قــرار بگيرند كه امتياز آنها در ســيدبندي اتحاديه جهاني موثر باشد. اين يعني اينكه مســابقات مهم روسها و آذربايجاني­هــا بيش از گذشــته اهميت پيدا خواهنــد كرد. جام ياريگين هميشــه هم طراز مســابقات جهاني بوده و مسابقات جام علي اف آذربايجان البته نه در اين چند سال اخير اما در گذشته هميشه يك تورنمنت معتبر و سطح باال بوده اســت. در كنار اين مسابقات شايد جايزه بزرگ فرانسه و مسابقاتي كه در ايتاليا و اسپانيا برگزار ميشــود هم مورد توجه اتحاديه جهاني قــرار بگيرند اما در اين بين يك ســوال مطرح است كه براي جام تختي چه اتفاقي رقم خواهد خورد؟

جام تختي هرگز در ايران مورد توجه ويژه قرار نگرفته اســت. حتي در سالهاي اخير هم با وجود ســرمايه گذاري و برنامــه ريزي زياد از سوي فدراسيون كشــتي، مسابقات كيفيت خوبي نداشته و واقعيت اين است كه هرگز اين مسابقات ســطح پايين توقعات خودمان را هم برآورده نكرده اســت. هربار موضوعي بهعنوان دليل براي ســطح پايين بودن اين مســابقات مطرح شــده اما با اين حال رسول خادم تالش ميكند كه ســهمي براي كشتي ايران در سيد بندي جهاني به دســت بياورد؛ اتفاقي كه نبايد خيلي هم دور از ذهن باشد. به هر حال كشتي ايران در چند ســال اخير شريك مهم اتحاديه كشتي بوده است.

عالوه بر ســطح كشــتي ايران و جايگاهي كه در دنيا دارد، فدراســيون كشتي ايران نشان داده كه از هرگونــه همكاري با اتحاديه جهاني ســرباز نميزند و ميتواند در بسياري از موارد هم پيشگام و در روزهاي سخت در كنار كشتي دنيا باشــد. در اين چند سال اخير بار برگزاري بســياري از مسابقات بينالمللي كشتي دنيا كه زير نظر اتحاديه جهاني برگزار شده است، روي دوش فدراســيون كشتي ايران بوده، آن هم در روزهايي كه هنوز اللوويچ نتوانسته بود جايگاه ســفت و محكمي را در كشــتي دنيا داشــته باشــد و اين اتحاديه با خطر حذف كشــتي از بازيهاي المپيك روبهرو بــود. در آن روزهاي سخت فدراسيون كشــتي ايران هر كمكي كه ميتوانست به اتحاديه جهاني كرد و حاال به نظر ميرسد نوبت اتحاديه جهاني است كه خودش را بهعنوان شــريك كشــتي ايران نشان بدهد. شايد بتوان گفت كه بعد از چند سال همكاري همه جانبه فدراسيون كشتي با اتحاديه جهاني االن وقت اين رسيده كه سران اتحاديه جهاني كشتي حق كشتي ايران را ديگر ناديده نگيرند.

راهاندازي مسابقات كشتي جام باشگاههاي جهان با ســرمايه گذاري هنگفت ايران آغاز به كار كــرد. ميزباني چندين دوره از مســابقات جام جهاني آن هم در شــرايطي كه بســياري از كشــورهاي دنيا به دليل هزينههاي سنگين اين رقابتها زيــر بار برگزاري آن نميرفتند بر عهده ايران بود و فدراســيون كشتي به بهترين و زيباترين شــكل ممكن اين رقابتها را برگزار كرد.

به نظر ميرسد كه با توجه به نامهنگاريه­ا و نگرانيهاي رســول خــادم در تغيير اوزان و مشــخص كردن سيدبندي مســابقات جهاني به زعم فدراســيون كشــتي اين حق كشــتي ايران ناديده گرفته شده اســت. حاال بايد ديد كــه در اين يك مورد اللوويــچ چه ميكند. به نظر ميرســد او بايد آزمون سختي را پشت سر بگــذارد و نظر و اعتماد شــريك خوب خود در سالهاي اخير را جلب كند. بايد منتظر ماند و ديد آيا در اين يك مورد تالشهاي فدراســيون كشــتي به جايي ميرســد يا اينكه قرار است بازهم شــاهد انتشار نامههاي گاليه آميز رسول خادم باشيم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran