Iran Varzeshi

راه بنیتس، راه مایليکهن

مربي دیگري در ملوان نميتوانست نتیجه بهتري بگیرد؟

-

ليگ يك فوتبــال ايران در فصل جاري ميزبان مربيان مطرحي بود، ولي مشهورترين آنهــا بيترديد محمد مايليكهن اســت كه سابقه نشســتن روي نيمكت تيم ملي را هم دارد. او هدايت ملــوان پرطرفدار را به عهده گرفــت و تيم جواني ســاخت كه از شــروع مسابقات در كورس صعود بود و صدرنشيني را هم تجربه كرد، ولــي با دو نتيجه ضعيف در دو هفتــه اخير احتمال صعود اين تيم به حداقل رســيده اســت. ملوان هفته گذشته مغلوب پارس جنوبي شــد و ايــن هفته در انزلي مقابل خونه به خونه به تساوي رسيد تا به رده چهارم سقوط كند و براي بازگشت به ليگ برتر بايد منتظر اتفاقات عجيبي باشد.

همزمــان با تســاوي اخير ملــوان در انزلي كه بــا درگيري لفظــي مايليكهن با يك خبرنگار جوان همراه شــد و او به خاطر ســن پايين اين خبرنــگار از جواب دادن به ســواالتش طفره رفت، نيوكاســل موفق شد جواز بازگشــت به ليگ برتــر انگليس را به دست آورد. نيوكاســل هم مثل ملوان فصل گذشته به دســته پايينتر سقوط كرد، ولي رافا بنيتس را حفظ كــرد و اين مربي طبق وعــدهاي كه به هواداران داده بود، توانســت اين تيم پرطرفدار را بــه صحنه اول فوتبال انگليــس برگرداند. او بر خــالف مايليكهن ترجيح داد اســكلت تيمش را حفظ كند و از همان هفتههاي اول مشخص بود كه يكي از تيمهاي صعودكننده خواهد بود.

در ســالهاي اخير مربيان مشــهوري تصميــم گرفتهاند در دســته دوم مربيگري كننــد و به ماموريت ســخت و خاص صعود تن دادهاند. وقتي يوونتوس به دليل تباني به دسته دوم فرستاده شد، ديديه دشان هدايت اين تيم را قبول كرد و با وجود كســر امتياز اوليه موفق شــد اين تيم را بــه ليگ ايتاليا برگرداند. اتو رهاگل، مربي مشهور آلماني هم در ســال 1996 روي نيمكت كايزرسالتر­ن ســقوط كرده نشست و نه تنها اين تيم را به بوندسليگا برگرداند كه ســال بعد موفق شد اين تيــم را در رقابت با بايرن مونيخ به مقام قهرماني برســاند. كلوديو رانيري هم قبل از رفتن به لستر، هدايت موناكو را در دسته دوم فرانســه به عهده گرفت و توانست اين تيم را به لوشــامپيو­نا برگرداند، هرچند بعدا جايش را به ژارديم داد.

مايليكهن نمونه ايراني اين مربيان است كه ريسك مربيگري در ليگ يك را با شرايط خاصــش پذيرفت. هركــدام از اين تيمهاي اروپايي كه در باال به آنها اشــاره شــد، نقاط مثبت و منفيشــان را داشــتند و نميتوان آنهــا را با يكديگر يا ملوان مقايســه كرد. با اين حال طبيعي اســت كه انتظارات از مربي اســبق تيم ملي وقتي روي نيمكت يك تيم پرطرفدار و تازه سقوطكرده مينشيند، صعود و بازگشــت ســريع به ليگ برتر باشد، حتي اگر خودش ادعا كند كه چنين وعدهاي نداده اســت. مايليكهن تغييرات زيــادي در تيم ملوان بهوجود آورد و خودش مدعي اســت كه تيمش را نه بــراي صعود كه آيندهنگران­ه بسته و بازيكنان جديد ميتوانند سالها براي اين تيم بازي كنند، ولــي اين موضوع براي هواداران در اولويت نيســت و آنچه براي آنها اهميت بيشتري دارد، ديدن دوباره ملوان در جمع تيمهاي برتر فوتبال ايران است.

مايليكهــن ســاعاتي بعد از شكســت تيمش مقابل پارس جنوبــي در مصاحبه با يك خبرنگار بيســت و چند ســاله در انتقاد جديــدي از كيروش مدعي شــد كه نبايد دربــاره عملكرد او در تيم ملــي بزرگنمايي كرد و از كجا ميدانيم اگر مربي ديگري روي نيمكت بود، نميتوانست تيم ملي را به جمع ده تيم برتر جهان برساند؟ با همين استدالل بايد از مايليكهن پرســيد اگر مربي ديگري جاي او بود، نميتوانســ­ت ملــوان را با توجه به بضاعــت بازيكنان و حمايت هوادارانش به ليگ برتر برگرداند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran