Iran Varzeshi

نتايجي غيرروشن و حريفاني ناشناخته

- ناصر انصافی مقدم ‪Naser Ensafi Moghaddam‬

رقابتهايي كه گرجيهاي صاحب ســبك در كشــتي دنيا در روزهاي شنبه و يكشنبه هفته جاري به ياد و احترام دو تن از قهرمانان بلند آوازه كشتي آزاد و فرنگي خود «واختانگ باالوادزه» و «كارتوزيا» به صورت «گرند پري» يا همان جايزه بزرگ در شــهر تفليس برگزار كردند، شايد نازلترين دوره اين مسابقهها در سالهاي اخير بوده است كه از نظر كمي و كيفي در پايينترين سطح برگزار شد.

ســطح اين رقابتها آنقدر پايين بود كه حتي اتحاديه جهاني كشتي هم از قرار دادن رده بندي نهايي اين مســابقهها در سايت رسمي خود اجتناب كرد و در نتيجه اسامي كشتيگيران شركت كننده و كشورهاي آنها نامشخص ماند. سايت فدراسيون كشــتي كشــورمان هم فقط به اعالم نتايج خشــك و خالي و بدون اشاره به اسامي حريفان خارجي كشتيگيران كشورمان بدون ذكر امتيازات رد و بدل شده اكتفا كرد.

*** دو تيم منتخب كشــتي كشورمان متشكل از پنج كشــتيگير آزادكار و شش كشــتيگير فرنگيكار زيرنظر اعضاي كادر فني تيمهاي ملي كشــتي آزاد و فرنگي ايــران از جمله محمد طاليي و علي اشــكاني در مســابقات بينالمللي جايزه بزرگ جام تفليس در گرجســتان حضور پيدا كردند اما فدراسيون كشتي در مدت دو روز برگزاري اين رقابتها تنها به گذاشتن سه خبر به شكل ناقص و بدون اطالعات الزم و كافي در سايت خود بسنده كرد.

مثــال در روز نخســت رقابتهــا در مــورد اميرحسين حسيني كشــتيگير فرنگيكار وزن 98 كيلوگرم اعالم كرد، «حســيني به ديدار رده بندي رفــت و با پيروزي مقابل حريــف خود به مدال برنز رسيد»!

در مورد محمدجواد ابراهيمي كشتيگير مطرح وزن 86 كيلوگرم كشــتي آزاد هم عنوان شد كه «او در كشــتي نخست حريفي از لهستان را شكست داد امــا در دور بعــد مغلوب حريف خود شــد و از دور رقابتها كنار رفت»! اعالم نتايج ســاير كشتيگيران كشــورمان هم به همين ترتيب بود و بنابراين نميتوان ارزيابي درست و روشني از عملكرد آنها و همينطور سطح كيفي رقابتهاي بينالمللي گرجستان داشت. به واقع از اعالم نتايجي به اين صورت چگونه ميتوان به بررســي و تحليل كارنامه يكايك كشتيگيران اعزامي به گرجستان پرداخت و راجع به عملكرد آنها اظهارنظر كرد؟

*** در هر صورت از انعكاس نتايج كشتيگيران كشورمان در اين مسابقهها ميتوان به اين نتيجه دســت يافت كه در بيشــتر وزنها تعداد كشــتيگيرا­ن شركت كننده شــايد به تعداد انگشتان دو دست هم نميرســيد و در بين آنها قهرمانان سرشناس و نامدار هم به چشــم نميخــورد. علي الظاهر خود گرجيها هم كه ميتوانســت­ند بهعنــوان ميزبان رقابتها، دهها كشــتيگير را در قالب چندين تيم به مصاف رقباي خارجي خود بفرستند، تعدادي قليل و انگشت شمار از كشتيگيران خود را به ميدان فراخوانده بودند كه براي گرجيهاي صاحب كشتي جاي شگفتي داشت؛ در حاليكه روسها در هر يــك از جامهاي بينالمللي خود از جمله «ايــوان ياريگين»، «ايوان پادوبنــي» و «علي علي اف» در هر وزن حدود ۰1 كشــتيگير را به مصاف حريفان خود ميفرستند. فراموش نميشود در سالهاي نه چندان دور و در چند دهه گذشته در همين مسابقههاي بينالمللي كشتي جام تفليس در گرجستان كه چند سال است نام دو تن از قهرمانان بزرگ كشتي اين سرزمين كشتي خيز روي آن قرار گرفته، در روز وزن كشــي رقابتها در همه وزنها بيش از ۰1 كشتيگير روس و گرجي پشت ســر هم به خط پشت باسكول ميايستادند تا روز بعد با كشتيگيران خارجي مبارزه كنند. در البهالي نتايجي كه از رقابتهاي مورد اشــاره در گرجســتان در اختيار ما قرار گرفت، بايد به غيبت تعجب برانگيز كشتيگيران روسيه هم اشاره كرد كه سطح فني و كيفي رقابتها را هم بسيار تحت تاثير قرار داد. عالوه بر ايران، آمريكا، تركيه، جمهوري آذربايجان، لهســتان، مجارستان، ارمنستان و تاجيكستان جزو كشورهايي بودند كه تعدادي كشتيگير را روانه گرجستان كرده بودند.

همه اين مســائل به خوبــي گواهي و داللت ميدهد كه مســابقات بينالمللي كشــتي آزاد و فرنگي جام تفليس در شــوروي ســابق كه روزگاري با اهميتترين و معتبرترين جام بينالمللي كشــتي در جهان بــود، امروز تا چه اندازه افول كرده و از اصل خود بسيار دور شده است.

*** در هر صورت 11 كشــتيگير آزاد و فرنگي ايران اعزامي به گرجستان توانستند به دو مدال طال و يك برنز در رشــته آزاد و ســه برنز در رشــته فرنگي دســت پيدا كنند. جمال عبادي و مجتبي گليج، طالييهاي كشتي آزاد بودند و در همين رشته اميررضا اميري مدال برنز گرفت. مصيب اكبري، سامان عزيزي و اميرحسين حسيني هم در كشتي فرنگي مدال برنز گرفتند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran