Iran Varzeshi

زير‌سايه‌رونالدو

- سيد علی بلندنظر ‪Ali Boland nazar‬

يك كمپاني تحقيق دربــاره بازاريابي در پرتغال اعالم كرده شــركت كريستيانو رونالدو بيــش از يكصد ميليــون يورو مــيارزد و به اندازه بندر اين كشــور، اهميت اقتصادي دارد. دانيل ســا، مدير انســتيتو تجاري و بازاريابي پرتغال(MAPI) ميگويد: «كريستيانو رونالدو مثــل اين بنــدر شناختهشــد­هترين محصول پرتغال در جهان است.»

برچســب مــد CR7 و ســاير اقدامات تجاري مربوط به اين فوق ستاره فوتبال ثروت عظيمي را به كشــورش وارد ميكند. IPAM كه در طول شــش سال اخير، ارزش اقتصادي شركت رونالدو را رصد كرده، تخمين زده ارزش آن 102 ميليون يورو در سراســر جهان باشد هرچند بخش عمده آن از طريق پروفايل او در شبكههاي اجتماعي به دســت آمده. سا ادامه ميدهد: «وقتي كريستيانو را با ستارههاي سابق فوتبال پرتغال مثل لوييز فيگو يا روي كاســتا مقايسه ميكنيد، شــبكههاي اجتماعي است كه تفاوتشــان را رقم زده و تاثيري باورنكردني و قدرتي نامحدود دارند.»

دارنده چهار عنوان بهترين بازيكن سال در رســانههاي اجتماعي 275 ميليون فالوور دارد كه بيش از هر ورزشــكار ديگري اســت ضمن اينكه 121 ميليون اليك او در فيسبوك ركوردي است، دســت نيافتنی. مهاجم رئال مادريد در ســال 2016 بيــش از 83 ميليون يورو درآمد داشته كه 35 ميليون آن از طريق قراردادهاي حامي مالی بوده و همين بر اساس آمار مجله فوربس او را براي دومين سال پياپي در صدر جدول پردرآمدتري­ن ورزشكاران قرار ميدهد.

رونالدوي 32 ساله بيشــتر سرمايه خود را در شــهرش، فونچال سرمايه گذاري كرده و لباس زير، جين، كفش و چيزهاي ديگر توليد ميكند. او در ســال 2013 موزه خودش را در زادگاهش در مديــرا راه انداخت كه تا به حال بيــش از 250 هزار هــوادار از اين موزه ديدن كرده و از تماشــاي مجموعه هنگفت جامهاي او خيره شدهاند. اما به نظر سا، قابل توجهترين سرمايه گذاري او در سال 2015 بود كه سهام گروه هتلهاي لوكس پســتانا را به ارزش 75 ميليون يــورو خريد تا چهار هتل با شــركت CR7 بســازد: «صرف دهها ميليــون يورو در گروهي كه از مديرا نشــات ميگيرد كه تا قبل از اين ناشــناخته بود، اقدامــي عجيب در بازار كوچكي مثل پرتغال است.»

اگرچه رونالدو گفته تا پنج ســال ديگر به بازي ادامــه ميدهد اما از حاال خودش را براي آينده آماده كرده اســت. او سال 2015 گفت: «خيلي فوتباليســ­تها در حالي به حرفه خود پايان ميدهند كــه نميدانند ميخواهند چه كنند. براي من از حاال روشن است، ميخواهم مراقب شــركتهايم باشــم.»بازيكن ســابق منچستريونا­يتد كه از نظر فوربس، باارزشترين باشگاه جهان است، به گفته ميگل پالنتير، مدير هتل CR7 در ليسبون يك «بلندگوي جهاني» است. لئونور كاستا مدير بازاريابي گروه پستانا هم ميگويد: «كريســتيان­و نابلد نيســت. او در يك جزيره توريســتي بزرگ شده و اين بخش را ميشناسد.»

تاثيرگــذا­ري رونالــدو البتــه تركيبي از اقدامــات او در زمين فوتبال و همچنين بيرون آن است. يك سال پيش به پرتغال كمك كرد براي قهرماني در يورو 2016 فرانسه و اين براي كشوري كه به تازگي از بحران مالي خارج شده بود، پــاداش بزرگي بود. در ماه مارس فرودگاه شهر مديرا به نام رونالدو ثبت شد كه در فينال ليگ قهرمانان دو گل زد و به رئال براي رسيدن به دوازدهمين عنوان قارهاي كمك كرد.

ســا ميگويد: «ناميدن فرودگاه به نام او يك اقدام هوشمندانه بود كه اهميت رونالدو را براي كشور نشان ميدهد. او حتي بعد از پايان دوران فوتبالش هم براي كشــورش فوقالعاده مهم خواهد بود. او يك سوپراســتا­ر است مثل مايكل جردن يا ديويد بكام.» منبع: AFP

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran