Iran Varzeshi

شانسكمنورا­فكنوشجاعیب­رايرسيدنبه­تيمملي

-

بعید نیســت اســتقالل كه اخیرا هیــچ بازیکني در تیم ملي نداشــته، در جــام جهاني 2018 بــا حداقل ســهمیه مليپوش مواجه شــود. در حالي كه بــه نظر ميرســد كــيروش ميخواهــد آرام آرام وریا غفــوري و امید ابراهیمــي را هم از چرخه مليپوشــان خود خــارج كند، دعــوت از بازیکناني همچون نورافکن و اســماعیلي بســیار دشــوار مينماید. بيشك اگر اســتقاللي­ها ميخواهند حضور چشــمگیرتر­ي در تیم ملي داشــته باشند و احیانا بــه جام جهانــي بروند بایــد در ماههاي باقي مانده تا جام جهاني روســیه كوشــش بســیاري در این راه به خــرج دهند. اگر تالشها بينتیجه باشــد احتماال اســتقالل در جــام جهاني تنها پژمــان منتظري را بهعنــوان نماینده خود میبینــد. البته اگر در روزهــاي آتي جذب این مدافع قطعي شــود.

صعــود بــه 2018 روســيه از ديــد اســتقاللي­ها تفاوتهاي بسياري با صعود به 2014 برزيــل دارد. در شــبي كه تيم ملي ايران موفق شــد ازبكستان را مغلوب كند و جواز صعود به جام جهاني را به دست آورد، هيچ بازيكني از استقالل در تركيب تيم ملي حضور نداشت.

در صعود به جام جهاني برزيل اما اوضاع براي استقالليها كامال متفاوت بود.

حتي بسيار بهتر از شــرايطي كه امروز پرسپوليســ­يهاي حاضــر در تيم ملي با آن مواجهاند. در آن صعود 9 بازيكن اســتقالل در فهرســت تيــم ملي حضور داشــتند كه بيشــتر آنها نيز در تركيب اصلي ايفاي نقش ميكردند.

در تازهترين صعود فوتبال ايران به جام جهاني اما هيچ اثري از استقالليها نديديم. اوضاع به حدي براي استقالل اسفبار بود كه حتي يك اســتقاللي هــم روي نيمكت تيم ملي حضور نداشت.

گرچه از ديد پيشكســوته­اي باشــگاه اســتقالل ميشــد بازيكناني را از مجموعه فعلــي به تيم ملي دعوت كــرد تا اين حفره بزرگ از بين برود اما با رويهاي كه كيروش در تيم ملي پياده كرده حضور اســتقاللي­ها، حتي شايستههايي همچون فرشيد اسماعيلي و اميد نورافكن كه ميتوانند آينده تيم ملي را بسازند، در تيم ملي ساده نيست.

تنها در شــرايطي ميتوان دعوت از اين بازيكنــان را به تيم ملي در ذهن متصور بود كه از ميان بازيكنان كنوني تيم ملي تعدادي به واســطه مصدوميت يا افت شــديد فني از دايره مليپوشــان فاصلــه بگيرند تا آنگاه كيروش را مجاب به دعوت خود كنند.

البتــه بــراي رســيدن بــه تيــم ملي هافبكهــاي جــوان اســتقالل نميتوانند چندان هــم اميدوار باشــند چــون اصوال كيروش عالقه وافــري به دعوت از لژيونرها دارد و حتي صحبــت از حضور چند بازيكن دورگه جديد در تمرينهــاي آتي تيم ملي است كه اگر چنين شود شايد در جام جهاني روسيه از ميان نسل كنوني استقالل بازيكني در تيم ملي حضور نداشته باشد.

هــر چند كه با جــذب پژمان منتظري كه قرار اســت به زودي به دايــره بازيكنان استقالل براي فصل بعد اضافه شود، احتمال دارد كه دست كم به بودن يك گزينه قطعي در جام جهاني دلخوش باشيم اما پژمان نيز در گستره نسل كنوني بازيكنان فوتبال ايران جايي ندارد و او يك دعوت قديمي وكهنه به حساب ميآيد.

از سويي احتمال ميرود با وضعيت موجود كه گفته ميشود كيروش در خط مياني عالقه زيادي به بازي گرفتن از علي كريمي و احسان حاجيصفي در كنار ســعيد عزتاللهي دارد، اميــد ابراهيمي كه در ســالهاي اخير دايما درتمرينهاي تيم ملي حضور داشت نيز نتواند جايي ميان مدعوين پيدا كند.

وضعيــت وريا غفوري هــم كه كيروش عالقه بســياري به او داشــت و ديديم كه در بازيهاي ماقبل با ازبكســتان اغلب در تركيب اصلي قرارش ميداد، چنــدان تعريفي ندارد. وريا بازيكني اســت كه زياد مصدوم ميشود و ثبات الزم را ندارد و نميتوان در يك بازه بلند مدت روي او حساب كرد.

از سويي رامين رضاييان هم نمايش خوبي در تركيب تيم ملي داشــته و حسين ماهيني هم در ليســت جديد تيم ملي حضور داشت. بازيكني كه هم در دفاع راســت بازي ميكند و هــم در دفاع چپ. به طور كلي اگر بخواهيم درباره وضعيت آينده بازيكنان استقالل و تيم ملي به يــك نقطه نظــر و جمعبندي نهايي برسيم بايد اعتراف كنيم كه دعوت از بازيكنان كنوني استقالل به تيم ملي كار دشواري است و كارلوس كيروش ميكوشد كه همين تركيب را براي جام جهاني 2018 روســيه حفظ كند كه اصوال اقدامي حرفهاي محسوب ميشود.

معمــوال مربيان ملــي در ماههاي منتهي به جام جهاني مســاعي بســيار در راه ايجاد هماهنگي ميان بازيكنــان دارند و در اين راه دعوت از بازيكنان جديد تا حدودي برنامههاي تاكتيكي آنها را مختل خواهد كرد.

كيروش هم در برخي خطوط وســواس بسياري به دعوت از بازيكنان نشان ميدهد به طوري كه ميبينيم شاكله اصلي خط حمله و حتي پستهاي هجومي خط مياني سالهاست حفظ شــده و سرمربي تيم ملي ظاهرا تمايلي به دستكاري اين نقاط ندارد.

اميد نورافكن و فرشيد اسماعيلي كه اكنون از نگاه اســتقاللي­ها شايســتهتر­ين بازيكنان براي حضور در فهرســت تيم ملي به حســاب ميآيند رقبايي را پيش روي خود ميبينند كه كيروش عالقه زيادي به آنها دارد.

در پست اميد نورافكن، سعيد عزتاللهي را ميبينيــم. بازيكني كه در يك ســال اخير رشد بسياري داشته و اولين گزينه براي بازي در پست هافبك دفاعي محسوب ميشود.

حتي كار براي اميد ابراهيمي هم دشــوار اســت و اين بازيكن كه ســابقه بيشــتري در قياس با نورافكن دارد بايد در فصل هفدهم به درخشــش خود ادامه دهد تا در ليست نهايي جــاي بگيرد وگرنه ممكن اســت اندك افولي منجــر به حذف اين بازيكن شــود و كيروش حتــي بهعنــوان بازيكــن ذخيره هــم روي ابراهيمي حساب نكند.

نتيجــه اينكه بــراي نورافكــن دعوت به تيم ملي دشوار اســت همانطور كه براي اميد ابراهيمــي هــم آرام آرام اين مهم ســخت و دشوارتر از هميشه ميشود.

در پســت فرشيد اســماعيلي هم به وفور بازيكــن درجه يــك و بينالمللي در تيم ملي حضور دارد و اين بازيكن براي اينكه به روياي خود برســد و مليپوش شــود بايد عملكردي درخشانتر از هميشه داشته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran