Iran Varzeshi

ساکت:پروندهغايب­ينتيماميدب­هکميتهانضب­اطيميرود

-

محمدرضا ساکت رییس ســازمان تیمهاي ملي به بازیکنان غایب در اردوي تیم ملي اولتیماتوم داده اســت. ساکت درباره حضور تیم امید ایران در رقابتهاي مقدماتي قهرماني آســیا گفــت: «آوردگاه آتي تیم زیر 23 سال ایران براي فوتبال کشــور اهمیت زیادي دارد. فدراسیون، هیات رییسه و سازمان تیمهاي ملي همپاي مردم عزیز کشورمان نسبت به این موضوع دغدغه جدي دارند. براین اســاس، باشگاههاي استقالل و پرســپولیس هماهنگي الزم را براي حضور بازیکنان دعوت شــده به اردو انجام دادهاند. تنها دغدغه حضور دو ســه بازیکن است که مربوط به باشگاههاي دیگر هستند. این نفرات باید حداکثر تا امروز (شنبه) تکلیف خود را براي همراهي با منافع ملي مشخص کنند.»

وي در ادامه افزود: «با دســتور هیات رییســه و ریاست فدراسیون فوتبــال، بازیکناني که تا امــروز وضعیت همراهي خــود را با تیم امید مشــخص نکنند، پروندهشــا­ن به کمیته انضباطي ارجاع ميشود. آقاي حســنزاده، رییس کمیته انضباطي مطابق اعالمي که در این باره کرده، تصمیمگیري الزم را انجام ميدهد. امیدواریم در شرایطي که هنوز لیگ آغاز نشده، شــاهد ناهماهنگي از طرف برخي باشگاهها نباشیم و همه در راستاي حمایت از فوتبال ملي گام برداریم.»

رییس سازمان تیمهاي ملي یادآور شــد: «مربیانی که در گذشته بهعنوان ستارههاي ملي فوتبال ایران نقشآفریني کردند، امروز در قامت ســرداران نیمکت افتخارآفری­ني ميکنند. ما از آنها توقع داریم نگاهشان در ارتباط با منافع ملي فوتبال، همچون گذشته پرافتخار مليشان باشد. از یاد نبریم که تیم امید ســکوي موفقیت بازیکنان دعوت شــده است و نباید طوري رفتار کنیم که در حق آنها و تیم کشورمان جفا شود.»

ســاکت به انتقاد از مربیاني که بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار نميدهند پرداخت و تصریح کرد: «متأسفم که باید بگویم یک مربي بازیکن خود را تهدید کرده بــود که اگر به تیم ملي برود، دیگر در تیمش از او اســتفاده نخواهد کرد! در این دور از دعوتها، این بازیکن ازفهرست خارج شــد. در فرصت مقتضي، حتما صحبت الزم در مورد آن مربي که در ســال گذشته هم در مقطعي در یکي از باشگاههاي شهرستاني درباره بازیکن ملي باشــگاه خود مانعتراشي کرده بود، انجام خواهد شد. چنین نگاهي را مورد تحلیل و کنکاش قرار خواهیم داد. ميدانیم که باشگاهها در حال آمادهســاز­ي هســتند اما این تداخل خارج از اراده فدراسیون فوتبال و باشگاههاست. در مقابل این عمل انجام شده باید کمک کنیم تا بازیکناني که شانس موفقیت در آینده را دارند، کماکان بهعنوان بازیکن ملي به حساب بیایند، نه آنکه آنها را ازفهرستها کنار بگذاریم و آیندهشان را دچار ابهام و اختالل کنیم. به همین دلیل، تعامل تیم امید و باشگاهها ضروري اســت.» وي عنوان کرد: «پیروانــي و کادرش با دغدغه خاطر جدي به موفقیت ملي مياندیشند. آنها تالش کردهاند حداقل نفرات را از باشگاهها دعوت کنند و به همین دلیل پراکندگي خوبي در فهرست تیم دیده ميشود. اندیشه راهبردي آقاي کیروش و تصمیماتي که از سوي فدراسیون در این باره گرفته شــد، موجب جایگزیني بخش عمدهاي از بازیکناني که در رده زیر 23 سال هستند، با بازیکنانی که رده جوانان بازي ميکنند، شــد. این کار باعث ميشود که باشــگاهها کمتر دچار دغدغه شوند اما در این مسیر عليرغم این ریسک بزرگ، کادر فني و فدراسیون فوتبال بــاور جدي به توانمنديها­ي بازیکنان دعوت شــده دارند. کادر فني تیم امیــد آنها را شایســته و توانا براي صعــود از مرحله مقدماتي ميداند. صمیمانه دست مربیان ارزشــمند و بازیکنان متعصب فوتبال کشور را ميفشــاریم و از اینکه آنان دغدغه ملي را دارند، سپاسگزاریم.»

رییس سازمان تیمهاي ملي ادامه داد: «فراموش نکنیم که در جام جهاني جوانان در کره جنوبي و به خاطر تداخل و فشــردگي مســابقات باشگاهي، شاهد عدم فراهم شدن شرایط حضور برخي بازیکنان در اردو بودیــم. پس از آن، همگان غبطه خوردیم که ایران شایســته صعود بود. شــاید اگر این نفرات مدت زمان بیشــتري را در اردوي آمادگي سپري ميکردند، تیم ایران با شایستگي از مرحله گروهي عبور ميکرد.»

ســاکت افزود: «حرف امروز ما این اســت که مبادا بار دیگر در این مســیر مهم پیشرو شــاهد تکرار آن تجربه تلخ شــویم. این بار هم تیم ملي ضرر خواهد کرد و هم بازیکنــان منتخب از توجه تیمهاي ملي دور خواهند ماند. البته باشــگاهها نیز به صورت جدي متضرر خواهند شــد، چون وقتي فوتبال ملي آسیب ببیند، باشگاهها هم دغدغه پیدا ميکنند. روز شــنبه، نقطه اساســي و تاریخي این همراهي و تعامل خواهد بود. از مربیان باشــگاهها توقع همکاري و هماهنگي با آقاي پیرواني و کادر فني تیم امید را داریم. امروز آقاي پیرواني نماینده اندیشــهها، توانمنديها و کارآیي مربیان ایراني است. باید دســت یاري به او دهیم که با این کار به فوتبال ملي یاري رساندهایم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran