Iran Varzeshi

کیروش: آقای اسدی! مثل شعبدهبازها محو شوید!

اسدی: اینجا موزامبيک نيست که به هر کسی توهين کنيد

-

آقاي‌ك ‌يروش!‌ كارفرماي‌شما‌ فدراسیون‌ فوتبال‌است.‌ هدف‌ما‌اين‌ بود‌كه‌تیم‌ ملي‌به‌جام‌ جهاني‌برود‌كه‌ رفت‌اما‌شما‌ دانش‌تان‌را‌در‌ ايران‌نهادينه‌ نكرديد.‌هیچ‌ كس‌حق‌ ندارد‌منافع‌ ملي‌ما‌را‌به‌ خطر‌بیندازد.‌ ما‌چرا‌بايد‌ دانش‌شما‌را‌ به‌صورت‌يك‌ كاال‌بخريم؟‌ توهین‌اين‌ است،‌نه‌اينكه‌ وقتي‌يك‌نفر‌ از‌كنارتان‌ رد‌م ‌يشود‌ بهانه‌الكي‌ مي‌گیريد. ‪‌ ‌‬ آخرين‌خبر: ‌بعد‌از‌ مصاحبه‌ای‌كه‌ اسدی‌علیه‌ ك ‌یروش‌انجام‌ داد‌تا‌به‌نوعی‌ پاسخ‌بیانیه‌ فیس‌بوكی‌ كی‌روش‌را‌ داده‌باشد‌ شنیده‌شد‌كه‌ احتماال‌اسدی‌ از‌سمت‌خود‌ كناره‌گیری‌ خواهد‌كرد.

ايران‌ورزشي-‌دوباره‌اختالف‌و‌باز‌هم‌كارلوس‌كي‌روش‌و‌علیرضا‌اسدي.‌اين‌دو‌از‌مدت‌ها‌قبل‌اختالف‌را‌آغاز‌كرده‌و‌هنوز‌به‌پايان‌نرسانده‌اند.‌كي‌روش‌كه‌اسدي‌را‌موافق‌با‌برنامه‌هايش‌نمي‌داند،‌در‌ جديدترين‌صحبت‌هايش‌به‌او‌حمله‌كرد‌و‌دبیر‌فدراسیون‌را‌به‌جادوگر‌توصیف‌كرد.‌اسدي‌هم‌پاسخ‌او‌را‌داد‌تا‌دوباره‌اختالف‌میان‌اين‌دو‌از‌سر‌گرفته‌شود.‌اينكه‌چه‌كسي‌در‌اين‌ماجرا‌مقصر‌اصلي‌قلمداد‌ م ‌يشود‌سوالي‌است‌كه‌جواب‌آن‌را‌كسي‌نمي‌داند.‌از‌مهدي‌تاج‌به‌عنوان‌ريیس‌فدراسیون‌مي‌توان‌انتظار‌داشت‌تا‌به‌میان‌غائله‌بیايد‌و‌يك‌بار‌براي‌همیشه‌اين‌اختالف‌را‌به‌پايان‌برساند.‌البته‌اگر‌بیايد.‌

كارلوس كيروش، ســرمربي تيم ملي ايران، با انتشــار بيانيهاي تند، به دبيركل فدراســيون فوتبال حمله كرد.ســرمربي پرتغالي تيم ملي كه در آخرين كنفرانس مطبوعاتياش با رســانهها، چهرهاي خندان و كمتر ديده شــدهاي را از خود به نمايش گذاشــته بود، بار ديگر به روال ســابق برگشت و اين بار به شدت به دبيركل فدراسيون فوتبال حمله كــرد. در بيانيهاي كه كيروش در فيس بوكش منتشــر كرد، آمده است: «دوستان عزيز، امروز با انتشــار جديدتريــن رنكينگ فيفا تاييد شد كه تيم ملي ايران با 7 پله صعود و قرار گرفتن در رتبه 23 دنيا، بهترين تيم آسياســت؛ بهترين رتبهاي كه ايران تاكنون براساس سيستم جديد محاسبات در اين رنكينگ به دست آورده اســت. بعد از جــام جهاني برزيل و مســابقات مقدماتــي جــام جهاني روســيه، ايــن بهترين لحظه تاريخ فوتبال ايران اســت و اين نتيجه كار بازيكنان، كادر فني، كار بــا كيفيت و متداوم ما در 6 سال گذشته است. همانطور كه بسياري در ايران ميدانند، اين دســتاورد مخالف با روياهاي افرادي بود كه تالش ميكردند موفقيتهاي تيم ملي ايران را كمرنگ كنند؛ افرادي مثل اســدي، دبير كل فدراســيون فوتبال. يك جادوگر معروف و رقيب دايمــي روياها و اهداف تيــم ملي. اين جادوگر (اسدي) يك مسوول بياستفاده است كه هيچ كاري براي توســعه فدراسيون فوتبال انجام نداده و هدف او اخراج مربي تيم ملي و زير سوال بردن كارهاي وي بوده اســت؛ او يكي از افرادي است كه تالش كرده رسانههاي ايران و هواداران را به سمت و ســوي اشتباه سوق بدهد؛ با گفتن اينكه هيچ دليلي براي حمايت از مربي تيم ملي، پروژه و دستيارانش وجود ندارد.

او يكي از آنهايي اســت كه جايگاهش را با جادوگري به دســت آورد؛ با ارتباط با وزير سابق ورزش. اين جادوگــر كه آدمهاي خودش را دارد (بعضي از آنها خارج از فدراســيون هســتند) در فوتبال ايران بســيار معروف اســت و چهره بارز نقشــهاي بود كه آقاي كفاشيان را مجبور كرد تا بــه آقاي نبي كه مردي فوقالعاده و حرفهاي بود، خيانت كند.

با دانستن اين سناريو، اكنون بحث در مورد آمادهسازي مناســب و متوازن براي جام جهاني بيش از هميشه اهميت پيدا ميكند. اجازه بدهيد اين سوالها را مطرح كنم.

-1 دبيركل فدراســيون، اسدي! از زماني كه بار ديگر با نتايج و واقعيتها مغلوب شــدي و با توجه به اينكه جادوگر بزرگي هستي، آيا نوبت تو نيست كه شجاعت و دالوريات را نشان بدهي يا بهترين حقهات را و گوشهاي از جادوگري ات كه ناپديد شدن ميتواند باشد را به فدراسيون فوتبال ايران نشان بدهي؟

-2 بــا همه احترام، آيا زمان آن نيســت كه رييس فدراســيون ما، تاج، بــه قولش عمل كند، قولي كه يك ســال و نيم پيش داد كه هماهنگي و آرامش را به فدراسيون فوتبال ايران برگرداند و همه آنهايي كه به طور سيســتماتي­ك منافع تيم ملي ايران را بــه خطر مياندازنــ­د، اخراج كند؟ فدراســيون فوتبال ايران نميتواند بدون اينكه به وظايفــش عمل كند، به دنبال حمايت و كســب احترام از بيرون باشد. در اين لحظه ويژه، هواداران فوتبال ايران به دنبال يك موقعيت قوي و باثبات هستند؛ براساس منافع تيم ملي.

آيا زمان بــرآورده كردن قولهــا و تصميم گيري براي ســاختن يك آينــده موفق براي تيم ملي ايران با هماهنگي، احترام و آرامش نيست؟

-3 در نهايت ما چه كار بيشــتري بايد انجام بدهيم تا اين جادو به واقعيت تبديل شود؟»

اما واكنش عليرضا اســدي، دبير فدراسيون فوتبال به صحبتهاي كيروش. اسدي ميگويد: «كيروش در حدي نيســت كــه من به او جواب بدهم. ادبياتــي كه او به كار برده در شــأن يك معلم نيست. كيروش مدام با ادبيات عقرب و مار صحبت ميكند؛ حتما در باغ وحش بزرگ شــده است كه از اين كلمات استفاده ميكند. ادبياتي كه يك نفر با آنها صحبت ميكند، معرف شــخصيت اوســت و نوع برخوردي كــه او با ملت ايران دارد شخصيت او را نشــان ميدهد. فدراسيون فوتبال يك نفــر را به تيم ملي آورده كه دانش فني دارد اما دانش خود را در كشور ما نهادينه نميكند.

او بعــد از شــش هفت ســال كار كردن در مملكت ما، همــه تعليم گيرندههــا­ي ايراني كه كنارش بودند را كنار گذاشــته است. با اين حال محبت مردم ايران و امكانات كشور ما را به دست آورده اســت اما آقاي كيروش! شــما دانش فني خود را به صــورت كاال به ما فروختيد و آن را به مــا ياد نداديد. بردي كه آخرش تلخ باشــد براي منافع ملي ارزشي دارد؟! كيروش اصال لياقت اين را نــدارد كه من جواب او را بدهم. او هميشــه با خــودش چند نفر ميآورد و در وســط راه آنها را رها ميكند.»

اختــالف ميان كيروش و اســدي از همان نخستين جلسه اين دو با هم شكل گرفت. اسدي ميگويد: «من 10 ساعت با كيروش بحث كردم اما ديدم او به هر كسي كه بخواهد توهين ميكند. به آقاي تاج، كفاشــيان، ترابيان و هر كســي كه بخواهد توهين ميكند. هرچه از دهانش درميآيد بــار ملت ايــران ميكنــد. ما هم يــك جاهايي مجبوريم ســكوت كنيم، چــون منافع ملي ما در خطر اســت. كيروش فردا پولــش را ميگيرد و ميرود اما اين ما هســتيم كه ميمانيم. يك عده به من ميگويند چرا سكوت ميكنيد اما من دنبال دعوا نيســتم. هيچكس نميتواند منافع ملي كشور ما را مصــادره كند. آقاي كيروش! گوارديوال را هم ارزيابي ميكنند، شــما كه ديگر عددي نيســتيد و سطحتان با او قابل قياس نيست. اگر ارزيابي از يك سرمربي قابل قبول نباشد، عذر او را ميخواهند. در همه جاي دنيا اين اتفاقات رخ ميدهد، مگر ونگر را ارزيابي نميكنند؟ آقاي كيروش، مثل اينكه شــما يك پديده خارقالعاده هستيد كه ما آن را پيدا كرده و به اينجا آوردهايم. همانند شما در هيچ كجاي دنيا پيدا نميشــود؟ خيليها به مــن ميگويند كه چرا جواب كيروش را نميدهي؟ ما 6 ماه در فدراسيون فوتبال بوديم و موضع خودمان را اعالم كرديم.»

از نظر اســدي، صحبتهاي كيروش تهديدي جدي براي فوتبال ايران اســت: «اينها يك تهديد براي فوتبال ايران اســت. مدام به ما حمله شــد اما ما ســكوت كرديم. ما از حمله نميترسيم، چون در آن بزرگ شــدهايم. مهم اين بود كه تيم مليمان به جــام جهاني برود كه خدا را شــكر رفت. نامها هم يك دوره ميآينــد و يــك دوره ميروند اما 100 سال بعد ميگويند كه ايران در جام جهاني شركت كــرده نه كارلوس كيروش. هميــن كه ما با وجود اين حمالت كارمان را انجام ميدهيم، يك پيروزي شيرين براي ماست. حاال يك عده ميخواهند آن را مصادره كنند كه اين هم اصال مهم نيست. كسي كه در شــأن خودش صحبت ميكند، كلماتي بيشتر از اين در دايره لغاتش ندارد. بيشــتر از اين نميتوان از كســي كه 80 ميليون ايراني را ناديده ميگيرد، انتظار داشــت. فكر ميكنيد شما وقتي با يك نفري كــه در چاله ميدان بزرگ شــده، صحبت كنيد، از چــه ادبياتي اســتفاده ميكند؟ يــك نفري كه در چاله ميدان بزرگ شده بيشــتر از اينها چه چيزي ميداند؟! ميزان تفكر و ســواد يك نفر شخصيت او را مشــخص ميكند. آقاي كيروش! شما از كلماتي ماننــد عقرب، گــرگ و مار در ادبياتتان اســتفاده ميكنيد. حتما در جايي بزرگ شديد كه يا در كنار اينهــا بوديد و يا مدام از اين كلمات در كنار شــما استفاده شده است.»

آيا فدراســيون فوتبال جوابي به صحبتهاي كيروش ميدهد؟ اسدي ميگويد: «آقاي كيروش! كارفرماي شما فدراسيون فوتبال است. هدف ما اين بــود كه تيم ملي به جام جهانــي برود كه رفت اما شــما دانش تان را در ايــران نهادينه نكرديد. هيچ كس حق ندارد منافع ملي ما را به خطر بيندازد. ما چرا بايد دانش شــما را به صورت يك كاال بخريم؟ توهين اين است، نه اينكه وقتي يك نفر از كنارتان رد ميشــود بهانه الكي ميگيريد كه به من ســالم نداد و اين موضوع را به عاملي براي توهين به ملت ايران تبديل ميكنيد. اينجا مگر موزامبيك اســت كــه هرچه دلتان ميخواهد بــار فوتبال و مردمش ميكنيد؟ هرچه ميشود يك بهانهاي پيدا ميكنيد و آن را در ســر ملت ايــران ميكوبيد. اينكه جواب شما را نميدهيم به خاطر ترس نيست، چون فوتبال جاي ترســوها نبوده و نخواهد بود. شما نه براي من و نه براي كشورم، آش دهن سوزي نيستيد كه مدام بخواهيم سكوت كنيم و پاسخي به شما ندهيم.»

اما حرفهاي پاياني دبير فدراسيون: «در جلسه 10 ســاعتهاي كه با كيروش داشتم و فايل ضبط شده 5 ســاعت آن هم به صورت كامل در اختيارم اســت، او فقط به وزير ورزش و جوانان و البته 80 ميليون ايراني توهين كرده است. به او گفتم شما از لحاظ ادبيات صفر هســتيد. چون كيروش به ملت ما توهين كرد، من به همين خاطر جوابش را دادم. آقاي كيروش! شما منافع شخصي را در قالب منافع ملي ميبينيد. شــايد ملت ندانند كه شما چقدر از اين مملكــت پول به جيب زديد اما من كه ميدانم فقط به فكر منافع شخصيتان هستيد. من هرجا كه باشــم به دنبال خوشحالي مردمم ميگردم و وقتي جوابتان را نميدهم دليلي بر اين نيســت كه ترسو هســتم. من فقط نميخواهم مردم كشورم ناراحت شوند.» اســدي مقصر است يا كيروش؟ قضاوت با خودتان.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran