Iran Varzeshi

كاسپاروف‌بر‌م ‌يگردد

-

گري كاســپاروف، قهرمان ســابق شــطرنج جهان از بازنشســتگ­ي بيرون آمده و ميخواهد در مسابقاتي در آمريكا شركت كند. كاسپاروف كه بيش از 15 ســال بر شطرنج جهان سلطه داشت، از 23 تا 28 مــرداد با 9 بازيكن طراز اول ديگر در ســنت لويي ميسوري مسابقه ميدهد. ماگنوس كارلســن و هيكارو و ناكامورا نفــرات اول و دوم حال حاضر جهان نيز در اين مسابقات حضور دارند.

كاســپاروف در توييتــر نوشــت: «ميخواهيــد ببينيد هنوز هم ميتوانم مهرههــا را حركت بدهم؟ اگــر نتوانم بايد بعد از اين مســابقات دوباره اعالم بازنشســتگ­ي كنم. احتمــاال ميانگين ســن را باال ميبرم و ميانگيــن امتياز را كم ميكنم.» كاســپاروف 54 ســاله كه در ســال 2005 ورزش حرفهاي را كنار گذاشــت، مســنترين شطرنج باز ايــن رقابتها خواهد بود. ويســوانات­ان آناند 47 ســاله و ديگر اسطوره شطرنج كه در حال حاضــر در جهان دوازدهم است، نفر بعدي از نظر سن و سال است. كاســپاروف با كارلسن روبهرو نميشود اما احتمــاال مقابل ناكامورا يا ســرگي كارياكين 26 ساله و روس قرار ميگيرد.

در ســال ،1985 كاسپاروف با 22 ســال ســن، جوانترين قهرمان تاريخ شــطرنج شــد با غلبه بر اســتادبزر­گ شوروي، آناتولي كارپوف.

او كه با نام گري واين اســتاين در آذربايجان از مادري ارمنستاني و پدري يهودي به دنيا آمده، به «ديوي با 100 چشم كه همه را ميبيند» مشهور است.

او خيلي زود متوجه عالقه تركيب كامپيوتر با شطرنج شد و موافقت كرد با ابركامپيوت­ــر «ديپ بلو» كمپاني IBM بازي كند. در سال 1996 نخستين بازي بــا اين كامپيوتر را برد و در ســال بعد بازي دوم را باخت.

كاســپاروف بعد از بازنشستگي به ســراغ سياســت رفت و عضو جنبش اپوزيســيو­ن با عنوان «روســيه ديگر» شــد كه والديمير پوتين را متهم كرد روســيه را به دوران ديكتاتوري سابق بازگردانده. او نيروي سياسي قدرتمندي شد و حتي در سال 2008 تالش كرد در انتخابات رياست جمهوري با پوتين رقابت كند.

اما انتقــادات تند مثل مقايســه پوتين با هيتلر باعث شــد مورد هدف قرار بگيرد. در روسيه با باديگارد به اين طرف و آن طــرف ميرفت و نهايتا در سال 2013 اين كشور را ترك كرد.

در ســال 2014 اقامت كرواسي را گرفت. در ماه دســامبر، دادگاه حقوق بشر اروپا در برابر دستگيري و بازداشت پنج روزه او در ســال 2007 به نفعش راي داد. همچنين سايت او در روسيه از سال 2014 فيلتر است.

او در سال 2014 همچنين تالش كرد رييس فدراسيون جهاني شطرنج را خلع كند اما از 175 فدراسيون فقط 61 فدراسيون به او راي دادند و ناكام شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran