Iran Varzeshi

تیم ملي، استثنایي در فهرست 25 تیم برتر فیفا

تامينكننده البسه؛ معماي بدون پاسخ

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

صعود تيم ملي به جام جهاني روســيه با برد مقابل ازبكستان قطعي شد، ولي يكي از ســواالت بيجواب همچنان ماجراي شــركت تامينكننده البسه تيم ملي است. اين داســتان در سالها و ماههاي گذشته جنجالهاي زيادي بهوجود آورده، ولي فدراسيون فوتبال هنوز نتوانسته راه حلي براي آن پيدا كند.

اعتراض كيروش به كيفيت لباسها فدراسيون را مجبور كرد سراغ شركت آديداس بــرود و بهعنوان راه حل موقت لباس بخرد. قرار بــود در درازمدت قراردادي هم با اين شركت آلماني بسته شود تا طرفين بتوانند از اين همكاري استفاده كنند، ولي توافقها در آستانه بازي با ازبكستان به هم خورد.

گفته ميشد تيم ملي از پوشيدن لباسهايي كه اين شركت با طرح جديد فرستاده امتناع كرده و فدراسيون در اين مورد هيچ توضيحي به اين شركت نداده است. از طرف ديگر ظاهرا حقوقدانهاي فدراسيون از برخي جزييات پيشنويس قرارداد راضي نبودند و عقيده داشتند كه نبايد برند تيم ملي در اختيار اين شركت قرار بگيرد. در نهايت اين همكاري به هم خورد و تيم ملي در فاصله كمتر از يك سال تا شروع جام جهاني 2018 مشخص نيست از البسه چه شركتي استفاده خواهد كرد.

اين بالتكليفي با توجه به موقعيت مناســب تيم ملي در رنكينگ فيفا بسيار عجيب اســت. فدراسيونها معموال از موفقيت در مســابقات بهعنوان اهرمي براي چانهزني در مذاكرات اســتفاده ميكنند و قراردادهاي خوبي ميبندند، ولي فدراسيون فوتبال ايران در اين مورد منفعل بوده و هنوز نتوانسته راه حلي براي اين معضل قديمي پيدا كند.

تيم ملي از آلاشــپرت به جيووا رســيد و به نظر ميرسيد آديداس راه حل نهايي باشــد، ولي سومين تالش هم بينتيجه ماند. نگاهي به 25 تيم برتر فهرست فيفا نشان ميدهد كه همه از نظر تامينكننده البسه وضعيت پايداري دارند.

يازده تيم از اين فهرست از جمله ايرلند شمالي، ولز و مصر با آديداس قرارداد دارند. هشت تيم با نايكي همكاري ميكنند. پوما تامينكننده سه تيم است و در نهايت آمبرو (پرو)، خوما (اوكراين) و ارئا (ايســلند) با يك فدراســيون قرارداد دارند. برخي از آنها از حاال تكليف قرارداد بعديشان را هم ميدانند، مثال بازيكنان سوييس از سال 2018 به جاي پوما، پيراهن نايكي به تن ميكنند.

تيــم ملي ايران تنها تيــم حاضر در 25 تيــم برتر ردهبندي فيفاســت كه هنوز تامينكننده البسه مشــخصي ندارد. كميته بازاريابي كه با بركناري عابديني بالتكليف اســت در ماههاي اخير نتوانســته اين پرونده را به نتيجه برساند و بايد پرسيد مهمتر از اين قرارداد، آنها چه شرح وظيفه ديگري داشتهاند؟

ديروز خبر رســيد شــركت اســپانياي­ي «لوانوي» به فدراســيون فوتبال پيشنهاد همكاري داده اســت. نكته مهم در اين ماجرا انفعال كميته بازاريابي اســت كه در اين مدت نتوانسته از فرصت خود براي انتخاب شركت طرف قرارداد استفاده كند و يك بار ديگر در موقعيت انتخابشوند­ه قرار گرفته است.

توافق با شركتهاي معتبر اين حوزه با توجه به موقعيت خوب تيم ملي كار خيلي سختي نيست، ولي كميته بازاريابي تا امروز نتوانسته از اين امتياز استفاده كند و پيش پاافتادهتر­ين انتظاري كه از اين كميته ميرود را برآورده نكرده است.

انتظار ميرود هيات رييسه فدراسيون فوتبال هرچه زودتر تكليف كميته بازاريابي را مشخص كند و رييس جديد به دنبال راه حلي براي اين ماجرا باشد. بيتوجهي به اين فرصت اقتصادي از ســوي فدراسيون فوتبال توجيهي ندارد و يك نمره منفي به كارنامه اين مجموعه اضافه ميكند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran