Iran Varzeshi

ترابي ،جا مانده از موج تازه

سایپا پیشنهاد اروپایی ملیپوشش را رد کرد، چرا که درآمدزایی برای باشگاه اهمیتی ندارد

- امير اسدی ‪Amir Asadi‬

مهدي ترابي فصل منتهي به جام جهاني را بايد در ليگ ايران بازي كند. سايپا خوب ميداند كه ترابي در پايان فصل بازيكن آزاد است. آن هم در شرايطي كه احتمال بازي او در جام جهاني هم باالست. پس چرا قرارداد ترابي تمديد نميشود؟ اگر ترابي مخالف است، چرا او به تيمي جديد منتقل نميشود تا سودي به جيب سايپا برود؟ اين تصميم مديران باشگاه سايپا، تصميمي غير منطقي و عجيب است. وقتي شركت سايپا، تمام هزينههاي تيم فوتبالش را ميپردازد، باشگاه سايپا چه نيازي به درآمدزايي از راه فروش ترابي دارد؟ ترابي هم مثل قبليها. آنهايي كه رفتند و پولي به حساب سايپا واريز نشد.

مهدي ترابي شــانس بازي در اروپا را از دســت داد. اگر چه مديران سايپا مدعي شده بودند در صورت اينكه پيشنهاد اروپايي خوبي بــراي بازيكن مليپوش شــان برســد آن را بررسي خواهند كرد اما ترابي عليرغم داشتن پيشــنهاده­ای مناسب در اروپا، فصل بعد هم در سايپا بازي خواهد كرد. دليل اين موضوع چيزي نيست جز مخالفت دايي با لژيونر شدن ترابي. داســتان را از قول محمودرضا فاضلي كه مديــر برنامههاي چند بازيكــن ايراني و البته ترابي اســت، بخوانيد: «ما درخواستي را با باشــگاه سايپا براي ترانسفر شدن و جدايي مهــدي ترابي مطرح كرديــم و صحبتهايي هم در اين زمينه شــد. آژاكــس اين بازيكن را ميخواســت اما ســرمربي تيم آقاي علي دايي اعالم كردند كه نتوانســته­اند جايگزين مناســبي براي ترابي بيابند به همين خاطر با جدايي اين بازيكن مخالفت كردند. در نهايت هم باشگاه ســايپا اجازه ترانسفر شدن ترابي را نداد.»

تاسفبار است كه ترابي از موج تازه انتقال بازيكنــان ايراني به اروپا جــا ماند، به همين سادگي و باز هم به همين سادگي.

ماجراي درآمدزايــ­ي از فوتبال و نگاه به بعد اقتصادي آن مدتهاست به دست فراموشي سپرده شــده و كمتر مدير، مربي يا باشگاهي در فوتبال ايران يافت ميشــود كه نگرشــي حرفهاي نسبت به اين مساله داشته باشد.

در فوتبال اروپا، سالها برنامهريزي ميشود تا يك بازيكن نوجوان رشــد كند، استعدادش كشف شود، مسير درست را پيش بگيرد و در نهايت بدل به ســتارهاي در فوتبال شود. طي اين مســير هزينههايي روي دست باشگاهها ميگــذارد اما آنها با فروش يا انتقال ســتاره خود مبلغي هنگفت به جيب ميزنند. مبلغي كه چندين برابر بيشــتر از هزينهاي است كه براي تبديل يك بازيكن نوجوان به ســتارهاي بزرگ صرف ميشود.

فوتبال در دنيا بــه تجارتي بزرگ تبديل شده است. باشگاهها براي تامين بودجه خود، نه از ســازمانها­ي دولتــي كمك ميگيرند و نه دســت نياز به ســوي مردم دراز ميكنند. آنهــا برنامهاي مينويســند و اجرا ميكنند تا درآمدي به دست بياورند. نمونهاش پل پوگبا.

هافبك جوان تيم ملي فرانســه. بازيكني كه عضو منچستر يونايتد بود اما قراردادش را با اين تمديد نكرد چون يوونتوس را مشــتري پر و پا قرص خــود ميديد. مديران يوونتوس پوگبا را نشانه گرفتند تا سالهاي بعد از فروش او سودي ميليون دالري نصيب شان شود.

يوونتوس پوگبــا را بهعنوان بازيكن آزاد جذب كرد و هزينهاي براي دريافت رضايتنامه او متحمــل نشــد. پوگبــا به توريــن رفت، درخشــيد و دوباره با مبلغ 105 ميليون يورو به منچستر يونايتد برگشت. يعني يوونتوس با انتقال پوگبا، هزينه جذب چند بازيكن جديد و البتــه پرداخت حقــوق و هزينههاي آنها را تامين كرد.

در فوتبــال ايران اما درآمدزايي از فروش بازيكن معنايي ندارد. مدير باشــگاه با كسب تنها چند هفته نتيجه ضعيف در خطر بركناري قرار ميگيرد. پس او با انتقال ستاره تيم خود به باشــگاهي ديگر مخالفــت ميكند. حتي اگر يك مدير موافق باشــد، سرمربي مخالفت ميكند، چون نميخواهد در غياب ســتاره يا ستارههاي تيمش نتايج ضعيفي بگيرد و شغل خود را از دســت بدهد. نتيجه همين چرخه و هميــن تفكــرات، حفظ ســتارهها تا پايان قرارداد اســت. مهدي ترابي چنين سرنوشتي را تجربه ميكند. ســتاره سايپا تنها يك فصل ديگــر با اين تيم قــرارداد دارد. او كه يكي از بازيكنان كليدي فهرســت كيروش محسوب ميشــود، در پايان فصل بهعنوان بازيكن آزاد ميتواند به باشگاهي جديد منتقل شود، بدون اينكه ريالي نصيب باشــگاه ســايپا شود و به گاوصنــدوق اين تيم تزريق گــردد. مديران نه تنها ســايپا كه قريب به اتفاق باشگاههاي ليگ برتري با چنين روشي تيمداري ميكنند. هزينههاي آنها از منابع دولتي تامين ميشود و بــه همين دليل عالقهاي به كســب در آمد از فروش بازيكن ندارنــد. براي آنها چه فرقي دارد از راه ترابي يا امثال ترابي پولي ميلياردي به باشگاه تزريق كنند؟ مهم نتيجه در مقطع فعلي اســت. نتيجه براي اينكــه بمانند و به فعاليت خود ادامه بدهند. هر چند سايپا نه با ترابي قهرمان ميشود و نه بدون او هم سقوط ميكنــد. مهدي ترابي فصــل منتهي به جام جهاني را بايد در ليگ ايران بازي كند. ســايپا خوب ميداند كه ترابي در پايان فصل بازيكن آزاد اســت. آن هم در شــرايطي كه احتمال بازي او در جام جهاني هم باالســت. پس چرا قرارداد ترابــي تمديد نميشــود؟ اگر ترابي مخالف اســت، چرا او به تيمي جديد منتقل نميشــود تا سودي نصيب ســايپا شود؟ اين تصميم مديران باشــگاه سايپا، تصميمي غير منطقي و عجيب اســت. وقتي شركت سايپا، تمام هزينههاي تيم فوتبالــش را ميپردازد، باشگاه ســايپا چه نيازي به درآمدزايي از راه فــروش ترابي دارد؟ ترابي هــم مثل قبليها. آنهايي كه رفتند و اثــري مالي از خود بر جا نگذاشــتند. ككــي هم نگزيــد و مديري هم توبيخ نشد.

ستاره سايپا تنها يك فصل ديگر با اين تيم قرارداد دارد. او كه يكي از بازيكنان كليدي فهرست كيروش محسوب ميشود، در پايان فصل بهعنوان بازيكن آزاد ميتواند به باشگاهي جديد منتقل شود، بدون اينكه ريالي نصيب باشگاه سايپا شود و به گاوصندوق اين تيم تزريق گردد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran