Iran Varzeshi

دوداختالفم­نصوريانواف­تخاريدرچشم­استقالل

-

چه خوب بود كه سرمربي استقالل گذشته خودش در تیم امید ایران را از یاد نبرد. بخصوص روزهایي را كه پيدرپي مصاحبه ميكرد و باشگاهها را به تعامل بیشتر با تیمهاي پایه بخصوص تیم امید كه او هدایتش را برعهده داشت، فرا ميخواند. حاال همان منصوریان نه تنها مانع از حضور بازیکنانش درتركیب تیم امید ميشود بلکه حتي حاضر نیست حرف مدیرعامل باشگاه را هم گوش كند

شــکاف و اختالفنظــ­ر میان منصوریان و افتخاري را ميتوانیم از همین محرومیتي كه علیه 3 بازیکن اســتقالل از ســوي كمیته انضباطي فدراســیون فوتبال اتخاذ شــده به وضوح احســاس كنیم. درحالي كه افتخاري بارها در مصاحبههاي رســمي خود گفته بود بازیکنان امید اســتقالل باید در اختیار تیم ملی امید قرار بگیرند اما منصوریان با تصمیم او مخالفت كرد تا آشــکار شــود كه میان ســرمربی و مدیر عامل در این موضوع اختالف نظر شــدید وجود دارد. حاال دود تصمیمهاي منصوریان كه خود روزگاري ســرمربي تیم امید ایران بود و باشــگاهها را به تعامل با تیم امید دعوت ميكرد، در چشــم استقالل رفته است و آبيها بایــد لیگ را در غیاب 3 بازیکــن مهم خود آغازكنند. آیا اگر اســتقالل مقابل نفت آبادان امتیاز از دســت بدهد، منصوریان مســوولیت نتیجه را میپذیرد؟

اســماعيل حســنزاده، رييــس كميته انضباطي فدراســيون فوتبال درباره بازيكناني كه بــه اردوي تيم اميد دعوت شــدند اما از حضور در اين اردو ســرباز زدنــد، گفت: «با توجه به شكايتي كه سرپرست تيم ملي اميد، دپارتمــان جوانان، كميته جوانان و ســازمان تيمهــاي ملي به عمل آوردهاند و سرپرســت دبيركلي فدراســيون نيز جهت رســيدگي به كميتــه انضباطي اين شــكايت را 1٣ تير ماه در اختيارمــا­ن قــرار داد، به اين شــكايت با دعوت از مقامات باشــگاه استقالل و بازيكنان خاطي كه تيم ملي اميــد را تحريم كردهاند، در آينده رســيدگی به عمــل ميآيد. يعني وقت رســيدگي تعيين ميشــود و باشگاه به همراه بازيكنان ميتوانند در خصوص شكايت مقامات فدراسيون داليل تحريم تيم ملي اميد را مطرح و از خود دفاع كنند.»

حســن زاده ادامــه داد: اما بــا توجه به جايگاه تيم ملي و تخلف بازيكنان و باشگاه و همچنين با توجه به اينكه طبق ماده ٣٨ آيين نامه انضباطي، باشــگاه نيز نميتواند از چنين بازيكناني(كــه تيم ملي را تحريم كردهاند) در مسابقات خود استفاده كند، كميته انضباطي با اســتفاده از اختيارات قانوني و اســتناد به ماده 2٣ آيين نامه انضباطي، دســتور موقت محروميــت مهــدي قائدي، اميد نــور افكن و ســيد مجيد حسيني از مســابقات رسمي باشگاه استقالل را اعالم ميكند. بديهي است كه حكم نهايي پس از رســيدگي و شــنيدن دفاعيات باشگاه و بازيكنان صادر خواهد شد.

حســن زاده در پايان گفت: «هفته آينده نهم مرداد ماه مديرعامل يا نماينده تاماالختيا­ر باشگاه اســتقالل به همراه سه بازيكن فوق با دعــوت كميته انضباطي بايد حضور داشــته باشند و توضيحات خود را ارائه كنند.»

حرفهاي حســنزاده نشان ميدهد كه باشــگاه اســتقالل از وجود اين ٣ بازيكن در هفتــه اول ليگ محروم اســت و به طور قطع نميتواند از آنها در بازي با صنعت نفت آبادان بهره بگيرد. شايد در نگاه اول به واسطه حضور پرتعداد ســتارهها غيبت اين بازيكنان مساله حادي به نظر نيايــد اما مصدوميت پادواني و ناآمادگي مگويان موجب ميشــود زوج خط ميانــي خط دفــاع با اخالل مواجه شــود. از سويي در پست هافبك دفاعي نيز كه يكي از پســتهاي كليدي محسوب ميشود نورافكن غايب اســت و منصوريان به ناچار بايد از زوج چشــمي- باقري كه تاكنون در كنار هم قرار نگرفتهاند بازي بگيرد. البته اگر باقري تا بازي با صنعت نفت آبادان به شرايط ايدهآل برسد چرا كه اين بازيكــن نيز مانند پادواني با مصدوميت مواجه است و شرايط مطلوبي را سپري نميكند.

غيبــت ايــن ٣ بازيكــن در بــازي هفته اول اســتقالل را اما بايد ناشــي از اختالفهاي زيرپوســتي منصوريان و افتخاري دانست. آنجا كه سرمربي اســتقالل بيآنكه از عواقب كارش خبر داشــته باشــد، وقتي با درخواست كميته جوانان بــراي در اختيار گذاشــتن بازيكنانش به تيم اميد ايــران مخالفت ميكند، نتيجهاش ميشــود اين محروميت. گرچــه خيليها هم هســتند كه اصل اين محروميت را زير ســوال بردهاند و تصميم فدراســيون فوتبال را بســيار ســختگيران­ه توصيف كردهاند اما بــه واقع كار اســتقالل در امتناع از انتقــال ٣ بازيكنش به تيم اميد نيز در شــرايطي كه هيچ بازي مهمي در پيش نداشــت و هنوز ليگ شروع نشده بود، تصميم درستي نبود و منصوريان ميتوانست با تعامل بيشــتري اين بازيكنان را در اختيار تيم اميد ايــران قرار دهد تا اين تيــم كه در پيكار با تيمهاي قرقيزســتا­ن و عمان قرار داشــت با آمادگي و روحيه بيشتري به مصاف رقباي خود ميرفت. منصوريان در شــرايطي مانع از حضور اين بازيكنان در تمرين تيم اميد شــد كه خود روزگاري هدايت همين تيم را برعهده داشــت و بارهــا در مصاحبههايش تاكيــد ميكرد كه بازيكنان زير ٣2 ســال باشگاهها بايد در اختيار تيم اميد ايران قرار بگيرند.

پيشتــر نيــز منصوريــان در مواجهــه با تيمهــاي پايه چنين رفتاري انجام داده بود و از ياد نميبريم كه ســرمربي استقالل همين چند ماه پيــش با كلي دعوا ســرانجام تن به حضور نورافكن در بازيهاي جــام جهاني جوانان داد وگرنه او هرگز راضي به اين كار نبود. نيكوســت كه سرمربي استقالل گذشــته خودش در تيم اميد ايران را از يــاد نبرد. بخصوص روزهايي را كه پيدرپي مصاحبه ميكرد و باشــگاهها را به تعامل بيشتر با تيمهاي پايه بخصوص تيم اميد كه او هدايتش را برعهده داشــت، فرا ميخواند. حاال همــان منصوريان نه تنهــا مانع از حضور بازيكنانــ­ش در تركيب تيم اميد ميشــود بلكه حتي حاضر نيســت حرف مديرعامل باشگاه را هم گوش كند. افتخاري در موضع ضعف

از ســوي ديگري هــم ميتوان بــه ماجرا نگريست. ســيدرضا افتخاري اگر اقتدار داشت هيچ گاه اجازه نميداد سرمربي تيمش بر خالف نظرات مديريت مصاحبه كند. به نظر میرســد وحدت رويه در باشــگاه اســتقالل وجود ندارد و مربی و مديرعامل هر كدام بر اســاس سليقه تصميمگيری میكنند.

مديريت نقشي مهمتر و ســازمانيت­ر دارد و در ايــن مواقع حتــي بايد مقابل ســرمربي تيمش بايستد و مانع از خودرايي او شود. از ياد نميبريم روزي را كــه افتخاري در مصاحبهاي رســما اعالم كرد بازيكنان اميد را به تيم اميد ميدهيــم اما منصوريان تصميم او را وتو كرد و افتخاري هم هيچ نگفت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran