Iran Varzeshi

يك آزمايش بزرگ و سخت براي منصوريان

پيش به سوي گرماي آبادان و تفكرات ويژه كمالوند

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

ســاعت 21 جمعه شب اين هفته 6( مرداد) استقالل تهران اولين بازياش را در فصــل جديد ليگ برتر فوتبال كشــور در آبادان برابــر صنعت نفت برگزار ميكند و اين در حالي اســت كه گرمای شــديد اين روزهاي شهرهاي مختلف خوزستان ميتواند حريف اصلي آبيهاي تهراني به حساب آيد. البته تيمي كه به سالح مديريتهاي ويژه فراز كمالوند و مهرهچينيهـ­ـاي مختــص او مجهز شــده البد دردســرهاي اضافي و دشواريهاي فني متعددي را هم براي استقالل فراهم خواهد آورد و استقالل بايــد از جهات مختلف مهيا باشــد تا از اين بازي حداقل يك امتياز بيرون بكشــد و كسب هر سه امتياز دســتاورد بزرگي برايش در آبادان خواهد بود. ســال پيش نيز اســتقالل و صنعت نفت در همان هفتههاي ابتدايي ليگ رو در رو ايســتادند و ايــن زرد و آبيهاي آبادان بودند كه بازي يك بر صفر باخته به اســتقالل را با زدن دو گل بســيار ديرهنگام به برد 2 بر يك تبديل كردند و اهميت كسب اين نتيجه زماني بيشتر و بيشتر ميشود كه در نظر بگيريم آن بازي در تهران برگزار شد و نه در آبادان.

باتجربهتر از گذشته اما...

در يك سال فاصله زماني بين اين دو مسابقه تغييرات عظيمي در استقالل حادث شــده اســت عليرضا منصوريان اگر هم مربي بهتري نشــده باشد، مرد باتجربهتري شــده اســت و همســو با آن ميزان ترديدها و عدم ثباتها نيز در ســرمربي آبيهاي پايتخت فزوني گرفته است. درست است كه شكست هولناك 6 بر يــك برابر العين امارات در ليگ قهرمانان آســيا و حذف رقت انگيز از اين مسابقات علي منصور را به اين نكته كامال بديهي واقف ساخت كه تيمهاي بزرگ با تركيبي كامال جوان به نتيجه نميرســند و بايد ميزان مشــخصي از تجربه و مهارتهــاي فني و اندوختههاي فكري هم در وجــود بازيكنان تيمش حاضر و مســتقر باشــد اما او اخيرا در اين زمينه زيادهروي كرده و در نقل و انتقالهاي تابستاني بيش از حد كفايت و لزوم به نفرات ميانسال روي آورده و عمال ترسيم هر چيز و تعيين تكليف كارها را به آنان سپرده است و نه به جوانان فروزاني كه نيمفصل دوم ليگ شانزدهم را به ايام فروغ خود و آبيها تبديل كردند.

سهم برابر دو قشر

منصوريان بايد بداند براي ايســتادگي در گرماي شــديد آبادان – به رغم برگزاري مســابقه در ساعات شــب – به نفراتي جوان و دونده و خستگي ناپذير همانقدر محتاج اســت كه به پيران و خط دهندگان مانند رحمتي و منتظري و جبــاري. تركيبي كه هم باتجربهها در آن فرصت تعيين شــكل و ريتم بازي را داشــته باشند و هم جوانترها امكان دوندگي و تنگ كردن اوضاع بر تيم ميزبان را، بهترين چيزي اســت كه ميتواند استقالل را از اين ديدار ويژه و معبر تنگ و دشوار با كمترين ضايعات عبور بدهد و هرگونه زيادهروي در ميدان دادن به يكي از دو قشــر فوق ميتواند كار آبيها را ســخت و امكان پيروزي تيم فراز كمالوند را بيشتر كند.

آنها هنوز كار دارند

تساوي شنبه شب استقالل برابر تيم دسته اولي بادران در ديداري دوستانه صرفنظر از نتيجه حاصله اين درس و گوشــزد را هم در برداشــت كه آبيها به رغم تعريف و تمجيد فراواني كه از شرايط اردوي خارجي اخيرشان در ارمنستان كردهاند، هنوز كارهاي بســياري را براي رسيدن به فرم مطلوب پيشرو دارند و راههاي نرفته فراواني به رويشان آغوش گشوده است. مسائل حاشيهاي نيز طي ايام «پيــش فصل» براي آنها كم نبوده كه البته براي باشــگاهها­ي بزرگ امري معمول و مرسوم است ولي آنچه اين موارد را بيشتر ساخته، برخي بيسياستيها از جانب مديران اســتقالل و برخي كم فكريها از ســوي كادر فني خودشــان هم بوده اســت و نمونه آن رها نكردن ســه مهره تيم ملي «اميد» براي سفر به قرقيزســتا­ن در حين مسابقه (رسمي) نداشتن استقالل طي اين مدت و كشيده شــدن ماجراهاي نارضايتي و پولهاي نپرداخته به آندو تيموريان و كاوه رضايي به خارج از مرزها و بينالمللي شدن ناگزير يك مساله داخلي است.

پس از فرار از موج ويرانگر

همه اين مسائل ســبب شده است ديدار جمعه شب ورزشگاه تختي آبادان كه آخرين مســابقه هفته اول از فصل هفدهم ليگ برتر كشور محسوب ميشود، تبديل به يك آزمايش بزرگ و ســخت براي آبيها و به ويژه براي سرمربي شان شود. سرمربي كه شــانس آورد در پايان يك فصل بدون جام و سرشار از برخي نكات و دســتاورده­اي منفي فني و كاستيهاي تشــكيالتي و روحي، در سمت خود ماندني شــد و موج شديد برخاسته از ســقوطي تمام عيار برابر العين او را همراه با خود نبرد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran