Iran Varzeshi

تخلف مالي در باشگاه استقالل مســاله امروز اســتقالل تنها بيتوجهي به تعهداتي نیســت که ســابق به بازیکنان و مربیان داده شــده اســت. مســاله این است که دســتمزدها به صورت شــفاف در برگههاي قرارداد قید نشــده. یعني باشــگاه به طور شــفاهي عددي را بــه بازیک

-

قلعهنويي: گفتند6/1 ميلياردنوش­تند 2/1ميليارد

اميــر قلعهنويــي در تازهتريــن 1 مصاحبــهاش­آگاهانهيــ­اناآگاهانه پــرده از تخلفات مالي در باشــگاه اســتقالل برداشته اســت. آنجا كه او به موضوع مهم ثبت نشــدن ميزان دريافتياش از باشگاه اســتقالل در برگه قرارداد اشــاره كرده، كامال گوياي اين تخلف بزرگ است. در اظهاراتي كه از سرمربي سابق باشگاه اســتقالل ديديم او عينا اين جمله را به زبان آورده اســت: «ميخواهم با مــردم رك صحبت كنم و به آنهــا چيزهايي را بگويــم. من با اســتقالل يك ميليــارد و 00۶ ميليون قرارداد بســتم كه آقايان به من گفتند قرارداد تو را در سازمان ليگ يك ميليارد و 200 ميليون ثبت ميكنيم. چــون نميخواهم دروغ بگويم اين حرفهــا را ميزنم. همان ابتدا 400 ميليون به من دادند و 200 ميليون هم در طول سال به من پرداخت كردند. يك ميليارد اين پول باقي مانده و كلي ماليات برايش پرداخت كردم اما بقيه پول من مانده است. قديميها ميگفتند سرمان برود حرفمان نميرود ولي حاال متاسفانه تا حرفي ميزنيم ما را روبــهروي هواداران قرار ميدهند.»

توفیقي حلقه واصل ماجرا

پاســخ اين سوال را شــايد پندار 2 توفيقي بداند. شخصي كه در زمان مديريــت بهــرام افشــارزاد­ه هم مســووليت نقل و انتقاالت بازيكنان را بر عهده داشــت و كارهاي مالي را هماهنگ ميكرد. آن زمان توفيقي در نشستهايي كه مديران باشگاه اســتقالل با بازيكنــان و مربيان ميگذاشــتن­د حضور مييافت و درباره ميزان مبالغ با آنها چانه ميزد. اين شخص كه اكنون زمام امور در باشگاه اســتقالل را در دســت گرفته و اخيرا نيز بدون سابقه فوتبالی به عنوان معاون ورزشي منصوب شــده قطعا ميتواند پرده از چرايي آن اتفاقات بردارد. توفيقي كه از افشارزاده اختيار كامل گرفته بود بايد به ابهام بزرگي كه ايجاد شــده پاسخ دهد و براي افكار عمومي شفافسازي كند كه اوال چرا باشگاه اســتقالل به صورت غيرقانوني اقدام به انعقاد قراردادهاي­ي غيرواقعي كرده و رقم حقيقي توافق با مربيان و بازيكنان را دربرگههاي قرارداد آنها ننوشــته و به هيات فوتبــال ارائه نكرده و دوم اينكــه پرده از ايــن حقيقت بردارد كه چرا به همان توافق شفاهي نيز پايبند نبوده است.

افشارزاده هم مسوول است

درباره امتناع باشــگاه استقالل از 3 نــگارش صحيح مبالــغ قراردادها نبايد نقش بهرام افشــارزاد­ه را هم غيرقابــل انكار توصيف كرد. مديري كه همواره به نظم و انضباط تاكيد داشــت و هر گاه صحبت از ســوابق و پيشينه ميشد اعالم ميكرد كه مو الي درز كارش نمــيرود و شــفافيت مالــي در زيــر مجموعهاش موج ميزند. بهرام افشــارزاد­ه حاال با اظهارات امير قلعهنويي -كه در زمان مديريت وي روي صندلي ســرمربيگر­ی استقالل جلوس كرده بود- درباره انتقال اخبار نادرست به هيات فوتبال كامال زيرســوال رفته اســت و بهتر اســت كه در شــرايط فعلي از سايه بيرون بيايد و درباره چرايي اين اقدامهاي نادرست شفافســازی كند. به ياد داريم كه آن زمان وي به همراه مســووالن باشگاه اســتقالل بارها به اين موضوع تاكيد داشــتند كه قرارداد بازيكنان عينا همان است كه در برگههاي قرارداد شــان نوشته شــده اما مصاحبه قلعهنويي خط بطالني كشيده به تمام آن ادعاها.

به جز قلعهنویی بازیکنان دیگری هم هستند ؟

از مديران سابق استقالل پرسشهاي 4 ديگــري هــم داريــم. به جــز امير قلعهنويي چند نفر ديگر به اين شكل و شمائل قرارداد بستهاند؟ آيا حاال كه امير پس از ســالها افشــاگري كرده، ميتوانيم شــايعات آن روزها كه ميگفت باشگاه اســتقالل با بازيكناني همچون اميــد ابراهيمي، آندرانيــك تيموريان، خســرو حيــدري و چند بازيكن ديگر به همين شــكل قرارداد بسته را باور كنيم؟ اگر اينطور باشــد بايد پاســخ اين سوال را هــم دريافت كه آيا اين بازيكنان هم به مانند امير قلعهنويي حقوق خود را از باشگاه استقالل دريافت نكردهاند يا باشــگاه در مقابل تعهدات شفاهي به آنها خوش قول بوده كه بعيد است اينطور باشد به اين دليل كه وقتي باشگاه در برابر سرمربياش اين عملكرد را دارد بيشك در برابر بازيكنان راحتتر زير قــول و قرارهاي شــفاهي و ثبت نشــدهاش خواهد زد. ضمن اينكه نبايد فرامــوش كنيم در همان فصل آندرانيك تيموريان به دليل بدقولیهاي باشــگاه اســتقالل نيمفصل به تراكتورساز­ي رفت كه اين تصميــم احتماال ناشــي از ناديده گرفته شــدن قراردادهاي شــفاهي و البته كامــال غيرقانوني با بازيكنان است.

قلعهنویي پولش را ميگرفت افشاگري ميكرد؟

از زاويه ديگري هم ميتوان به ماجرا 5 نگريســت. اگر اميــر قلعهنويي همه مبالغي كه به صورت ثبتي و شفاهي در قراردادش نوشته و گفته شده بود را ميگرفت شايد اكنون هيچ گاه به اين ماجرا ورود نميكرد و پرده از تخلفات آشــكاري كه در باشگاه استقالل شده برنميداشت. قلعهنويي حاال كه به حقوقش نرســيده دست به افشاگري زده در حالي كه اگر از نگاه او اين اقدام غيرقانوني و نادرســت بود همان زمان بايد از عقد قرارداد با باشگاه استقالل خودداري ميكرد و زير بار قراردادي نميرفت كه بخشي از آن در قرارداد ثبتياش در هيات فوتبال نوشته نشده است. شايد قلعهنويي خيال ميكرده حرف مديران اســتقالل حرف اســت و آنها پــاي قول و قــرار زباني خود ميايســتند غافل از اينكه مديران استقالل حتي به قــرارداد ثبتي هم پايبنــد نبودهاند و به گفته قلعهنويي بخش قابل توجهي از همان قرارداد ثبت شده نيز پرداخت نشده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran