Iran Varzeshi

شهرهای دور، داستان های مشقت بار

در انتظار هیجان دوباره با آغاز لیگ یک

-

رقابتهای لیگ یک از روز یکشنبه 15 مردادماه و به عبارتی 10 روز دیگر آغاز میشود. قرعهکشی این بازیها انجام و 18 تیم حاضر رقبایشان را شناختند. با اینکه هنوز تکلیف تیمی مثل راهآهن مشخص نیست و صبای قم هم دو روز پیش سهراب بختیاریزاد­ه را به عنوان سرمربیاش معرفی کرد اما کمیته برگزاری مسابقات برای حفظ نظم مسابقات منتظر هیچ تیمی نمیماند تا بازیها مثل چند فصل اخیر با نظم قابل قبولی برگزار شود.در حالی که هیچ تیمی را از االن نمیتوان مدعی اصلی قهرمانی دانست اما با توجه به بازیکنانی که چند تیم جذب کردهاند و اظهارنظر سایر مربیان و شرایطی که دارند برای 4-5 تیم میتوان تا حدودی شانس قائل شد. البته باید لیگ آغاز شود و پس از گذشته 7-8 هفته بهتر میتوان درباره کیفیت و عیار تیمها اظهارنظر کرد.

شروع سخت بگوویچ از گلگهر ســیرجان شــروع کنیم. تیمی که هر ســال با کمترین مشکالت مالی وارد لیگ میشــود امــا در نهایت نتیجــه الزم را نمیگیرد. آنها فصل قبل حتی تــا هفتههای پایانــی صدر جدول بودند و خیلیها این تیم را شــانس اول لیگ برتری شــدن میدانستند اما چند باخــت متوالی غیرمنتظره تیم بگوویچ را از صدر دور کرد. این تیم در پایان فصل در حســرت یک امتیاز کمتر از سپیدرود ماند و فرصت حضــور در لیگ برتر را از دست داد.

آنهــا حاال با جــذب محمدغالمی، احمد حســنزاده، محمد درویش، حامد زمانــی، کیانی و حضــور بازیکنانی مثل حمــزه مظفری، شــهاب شــهدادنژا­د، عیســیپرتو تیــم قدرتمنــدی نشــان میدهند. در واقع باشــگاه نفرات خوبی را جذب کــرده و از این به بعد باید دید بگوویچ که چند بازی تدارکاتی خوب هم داشــت چطور از آنها بــازی میگیرد. با توجه به برنامه بازیها شاید بتوان گفت کــه عیار این کروات و تیمش در 4 بازی اول مقابل اکسین، نساجی، ماشینسازی و مس کرمان مشــخص میشــود. البته این به آن معنا نیست که سایر بازیهای گلگهر آسان است اما 4 بازی اول به نظر ســختتر از بقیه میرسد. آنها در هشت بازی نیم فصل اول میزبان هستند. وینکو حتما میداند انتظار هواداران گلگهر از تیمی که فصل قبل با یک امتیاز شانس صعــود به لیگ برتر را از دســت داد در فصل جدید بسیار بیشتر است. هفته ششم مقابل دستنشان

و نساجی تیم ملوان فصل گذشته با جوانگرایی کــه محمد مایلیکهن انجــام داد خوب نتیجه گرفت و شــاید اگر در هفتههای پایانی روند صعودیاش را حفظ میکرد االن لیــگ برتری بودند امــا آنها هم 4 امتیاز کم آوردند. مســووالن باشگاه که این روزها درگیــر پرداخت طلب زوران (بازیکن خارجیشــان) هســتند با نادر دستنشان به توافق رسیدند. برای اولین مرتبه بود که یک مربی از استان همجوار هدایت ایــن تیم را برعهــده میگرفت. دستنشــان مثل همه سالهای گذشته تیمی لیگ یکی بسته است. بازیکنانی که سابقه زیادی در این لیگ دارند. البته وی به این جمع پژمان نوری را هم اضافه کرد تا خیالش از جمع کردن تیم داخل زمین راحت باشد. ملوان طبق قرعه مسابقات، فصل را با تیم تــازه راهیافته برق جدید شیراز آغاز میکند. اکسین، بادران، صبا و مس حریفان بعدی این تیم هستند. اما قطعا بازی هفته ششــم برای دستنشان حســابش با بقیه فرق میکند چرا که او باید در قائمشــهر مقابل نساجی بایستد. بعد از این مســابقه، بازیهای حساستر ملوان آغاز میشود. مس رفسنجان، نفت مســجد ســلیمان، Al اراک، ایرانجوان بوشهر، ماشینســاز­ی، فجرسپاسی، گل گهر و خونه به خونه بابل (تیمی که فصل قبل هدایتش را برعهده داشت) حریفان بعدی ملوان هستند.

3 سکانس برای ماشینسازی تیم ماشینســاز­ی تبریــز که فصل گذشــته لیگ برتر را با رســول خطیبی آغاز کــرد و در ادامه فرهاد کاظمی روی نیمکت این تیم نشســت آنقدر بد نتیجه گرفت کــه چند هفته قبل از پایان فصل ســقوطش به لیگ یک قطعی شد. آنها دوبــاره هدایت تیمشــان را به خطیبی دادهاند. البته این اتفاق کمی دیر افتاد و همین باعث شد تا آنها زمان قابل توجهی را برای آمادهسازی از دست بدهند. با این حــال از خطیبی که ســابقه قهرمانی در لیگ یک را دارد انتظار زیاد است. تیم او در سه مرحله بازیهای سختتری نسبت به هفتههای دیگر دارد. شروع آنها با نفت مسجد ســلیمان، فجر سپاسی و گلگهر سیرجان اســت. بعد از دربی شهر تبریز در هفتــه هفتم بازیکنان ماشینســاز­ی از هفتــه نهم تا یازدهم با خونه به خونه، اکسین و ملوان بازی خواهند کرد. رسول خطیبی 3 بازی مهم متوالی هم از هفته ســیزدهم تا پانزدهم دارد. او به ترتیب با مس کرمان، نســاجی و مس رفسنجان روبرو میشود. هفته آخر هم که باید در زمین بادران به زمین برود. نساجی و رویای لیگ برتری شدن تیمی بــا ایــن قدمت و ســابقه و هــواداران بیشــماری کــه دارد هنــوز نتوانســته جواز صعود به لیگ برتر را به دســت آورد. اینکه چرا آنها در همه این ســالها ناکام بودند نیاز به کارشناســی دقیق و زمان بیشتری دارد. امروز هدایت تیم نســاجی مازنــدران برعهده مهدی پاشــازاده است که طی ســالهای اخیر کارنامه خوبی از خود بجا گذاشته و حاال هواداران نساجی امیدوارند که با هدایت او بتوانند طلسم لیگ برتری نشدنشان را بشــکنند. این تیم فصل را در بوشــهر و از بازی بــا ایرانجوان آغاز میکند و در هفته دوم بازی بسیار حساسی با گلگهر ســیرجان دارد. پاشــازاده در هفته سوم از تیــم ســابقش AL( اراک) پذیرایی میکنــد. او دو بازی متوالی ســخت هم با ملوان و اکســین در هفتههای ششم و هفتم دارد. برای نســاجی هم مثل سایر تیمها هیچ مســابقهای آسان نیست اما قطعا سه بازی هفته دوازدهم تا چهاردهم مقابل بادران، صبای قم و ماشینســاز­ی حساســیت بیشــتری دارد. پاشــازاده میتواند با حمایت هواداران نســاجی و کسب حداکثر امتیازهای خانگی شانس حضور تیمش را ارتقا بخشد.

البتــه تجربه ســالهای گذشــته نشــان داده که خیلی از تیمهای پرمهره نتوانســتن­د نتیجه خوبــی بگیرند و در عوض تیمهایی که خیلیها حسابی روی آنها باز نمیکردنــد در قامت یک مدعی ظاهر شــدند. اما با توجه به همه نقل و انتقاالت صــورت گرفته تا امروز میتوان پیشبینی کرد که فصل جدید لیگ یک به مراتب ســختتر از فصل قبل خواهد بود.

محک زودهنگام عیارگلگهر تیم ماشینسازی تبریز که فصل گذشته لیگ برتر را با رسول خطیبی آغاز کرد و در ادامه فرهاد کاظمی روی نیمکت این تیم نشست آنقدر بد نتیجه گرفت که چند هفته قبل از پایان فصل سقوطش به لیگ یک قطعی شد. آنها دوباره هدایت تیمشان را به خطیبی دادهاند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran