Iran Varzeshi

از آندو و كمال تا سروش و شجاعيان

- روح ...ا معظمي ‪Roohollah Moazami‬

شجاعي و حاجي صفي با بازي مقابل مكابي اين شانس را به برخي از بازيكنان پشت خط مانده دادند تا عزم خود را براي حضور در تيم ملي جزم كنند. بازيكناني كه شايد بخت خود را براي حضور در جام جهاني از دست رفته ميديدند اما حاال اين اميد را دارند تا همراه تيم ملي به روسيه بروند و بازي در جام جهاني را تجربه كنند. اتفاقي كه ميتواند براي اين طيف از بازيكنان فوقالعاده باشد. اصال آيا كسي هست كه عالقهاي به حضور در جام جهاني نداشته باشد؟

محروميــت احســان حاجــي صفي و مسعود شــجاعي از حضور در تيم ملي. اين مهمترين خبر اين روزهاي فوتبال ايران است كه البته شكل رسمي به خود گرفته و معاون وزارت ورزش آن را رســانهاي كرده. اين دو بازيكن كه سالهاســت براي تيــم ملي بازي ميكننــد، حاال بايد روزهــاي دور از فوتبال ملي را سپري كنند. مگر اينكه اتفاق خاصي رخ بدهد، ميانجيگري صورت بگيرد و يا آنها بابت حضور مقابل مكابي عذرخواهي كنند.

مالك را برای نــگارش اين مطلب روي غيبت حاجي صفي و شــجاعي در تيم ملي ميگذاريم. اينكه در غياب آنها كدام بازيكنان ميتواننــد به تيم ملي دعوت شــوند و يا در فهرست كی روش قرار بگيرند. حاجي صفي سالها در نقش دفاع چپ تيم ملي بازي كرد. او يكــي از بازيكنان ثابت تيــم ملي در اين پســت بود اما قبل از جام جهاني 2014 به خط هافبك رفت و همــراه با جواد نكونام و آندرانيك تيموريان مثلث هماهنگي تشكيل داد. احســان بعدهــا دوباره به پســت دفاع چپ برگشــت چون مهرداد پــوالدي ديگر نميتوانست براي تيم ملي بازي كند و البته بازيكنــي هم در اندازههــا­ي او نبود تا بيايد و در دفاع چپ مهرهاي كارســاز و قابل اتكا باشــد. ميالد محمدي اما پس از دو سال از راه رســيد. او آمد، درخشــيد و اين پست را مال خود كرد. ميالد با بازيهاي درخشــاني كــه در مقدماتي جام جهاني انجام داد خيال كی روش را بابت حضور يك دفاع چپ آماده آسوده كرد. ســپس حاجي صفي دوباره شد يــك هافبك مياني. همان پســتي كه به آن عالقه داشــت و فوتبال خــود را از همان جا آغاز كرد.

حاجي صفــي در مقدماتي جام جهاني ،2018 بيشــتر بازيها را در پســت هافبك مياني انجام داد. البتــه جز بازي آخر مقابل ازبكستان كه او جاي خود را به علي كريمي داد و روي نيمكت نشســت. احسان حاال از تيم ملي كنار خواهد رفت و جانشينهاي او ميكوشــند به فهرست كیروش اضافه شوند و حتي در تركيب تيم ملي به ميدان بروند.

براي دفاع چپ، ســعيد آقايي ميتواند جايگاه خود را تثبيت كند و يا محمد انصاري كه گاهي بهعنوان مدافع مركزي و گاهي هم در قامــت مدافع چپ در فهرســت كیروش قرار ميگيرد. اين دو ميتوانند اميدوار باشند در غياب حاجي صفــي، پيراهن تيم ملي را بپوشــند و ذخيرهاي مناســب بــراي ميالد محمدي باشند.

پســت در نظر گرفته شده براي احسان اما هافبك مياني است. كیروش روي حضور او در اين منطقه از زمين حســاب كرده بود. پس هافبكهايي كه پشــت خط مانده بودند بايد اميدوار باشــند. بازيكنانــ­ي نظير كمال كاميابينيـ­ـا و حتي آندرانيــك تيموريان كه با حضــور حاجيصفي به تيــم ملي دعوت نميشــدند و يــا يك در ميان در فهرســت كیروش قرار ميگرفتند.

ســعيد عزتاللهي، علــي كريمي، اميد ابراهيمــي و احســان حاجي صفــي چهار هافبك مركــزي تيم ملي بودند. دو تا از آنها در تركيــب اصلي بــازي ميكردند و دو تاي ديگر روي نيمكت مينشســتند. با توجه به محروميــت احتمالي حاجي صفــي، آندو و كاميابي نيــا ميتوانند از اين موقعيت نهايت بهره را ببرنــد و با بازيهاي موثري كه براي گسترش فوالد و پرسپوليس انجام ميدهند، خود را به فهرست 23 نفره كیروش تحميل كنند. اتفاقي كه با توجه به سابقه حضور اين دو در تيم ملي دور از دسترس و بعيد نخواهد بود.

براي پست مسعود شجاعي دو، سه گزينه حضور دارند كه اصليترين آنها كســي نيست جز ســروش رفيعي. بازيكني كه اين فصل به قطر رفته تا براي الخور بازي كند. سروش طي دو، ســه ســال اخير بارها به تيم ملي دعوت شــده اما آنچنان كه بايد نتوانسته در تركيب قرار بگيرد و بازي كند. با توجه به موضعي كه وزارت ورزش درباره شــجاعي و حاجي صفي گرفته، ســروش ميتواند اميدوار به بازگشت و حضــور در تيم ملي باشــد. او كه در اردوهاي گذشــته تيم ملي جايي در فهرست كیروش نداشــته، ميتواند از غيبت شــجاعي استفاده كند و وارد تفكرات كیروش شود.

به جز ســروش، داريوش شجاعيان كه بــه تازگي پيراهن اســتقالل را پوشــيده و البته محســن مســلمان كه در پرسپوليس ميدرخشــد هم قادرند با ادامــه روند رو به رشــد خود جانشــين شــجاعي در فهرست تيم ملي باشــند. البته بخــت رفيعي باالتر از مسلمان و شــجاعيان است. بخصوص كه كیروش نشــان داده عالقه ويژهاي به بازي ســروش دارد و ســبك بازي او را بيشتر از مسلمان و شجاعيان ميپسندد.

شــجاعي و حاجي صفي با بازي مقابل مكابي اين شــانس را به برخــي از بازيكنان پشــت خط مانده دادند تا عزم خود را براي حضــور در تيم ملي جزم كنند. بازيكناني كه شايد بخت خود را براي حضور در جام جهاني از دســت رفته ميديدند اما حاال اين اميد را دارنــد تا همراه تيم ملي به روســيه بروند و بازي در جام جهاني را تجربه كنند.

با توجه به محروميت احتمالي حاجي صفي، آندو و كاميابي نيا ميتوانند از اين موقعيت نهايت بهره را ببرند و با بازيهاي موثري كه براي گسترش فوالد و پرسپوليس انجام ميدهند، خود را به فهرست 23 نفره كیروش تحميل كنند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran