Iran Varzeshi

4 زمين تمرين مختلف تا چهارمين بازی

- محسن ذاکری ‪Mohsen Zakeri‬

پاياني بر سهلانگاري فدراسيون فوتبال

عقبنشيني فدراسيون فوتبال قابل پيشبيني بود. رييس فدراسيون كه هفته قبل مدعي شــد شكايت بازيكنان ايراني به كنفدراســي­ون فوتبال آسيا ره به جايي نميبرد و اين پروندهها دوباره به ايران ارجاع خواهد شــد تا در كميتههاي فدراســيون فوتبال بررسي شــود، هيچ وقت فكرش را نميكرد كه كنفدراسيون فوتبال آسيا پيش از آنكه مديران باشگاهاي فوتبال را مورد انتقاد قرار دهد از فدراسيون فوتبال ايران گاليه داشته باشد كه چرا در دو، سه سال اخير با مالحظه كاري و بيتدبيري راه را براي زياد شدن بدهي باشگاهها باز گذاشته است.

حاال بعد از يك هفته و در چرخشــي عجيب مهــدي تاج از كاهش تيمها حتي تا حضور ٨ تيم در ليگ برتر صحبت ميكند. البته اين اظهارنظر عجيب نيســت، واقعيت امروزي فوتبال و سياســتهاي فيفا، يوفا و در ادامه كنفدراسيون فوتبال آسيا بر مبناي انضباط مالي، شــفافيت قراردادها و ســالمت اقتصاد فوتبال است، اين جديت از سال ٦١٠٢ شــدت گرفت و پيشلرزههاي آن از يك ماه قبل به ايران رسيد و كنفدراسيون فوتبال آسيا عليرغم اينكه مديران پرسپوليس و استقالل از گزارشهاي خوب و مفصل نمايندههاي كنفدراســي­ون فوتبال آسيا خوشحال بودند و عكس يادگاري ميانداختند، به صراحت به همه تيمها اعالم كردند كه بايد صورتحســاب شفاف و بدون بدهي ارائه بدهند. صرفنظر از شــكايت بازيكنها، طبق دســتورالع­ملهاي ايافسي كه در سال ٦١٠٢ اعالم شــده، تيمهايي كه بدهكار باشــند مجوز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را ندارند و در وهله دوم مجوز حرفهاي آنها باطل خواهد شد.

اين فقط يك بخش از ماجراســت كه تا امروز عيان شــده ولــي با حرفهاي تاج مشخص ميشود كه خود فدراسيون فوتبال هم زير تيغ محروميتهاي بعدي قرار دارد و بايد هر چه ســريعتر اين نابساماني مالي و بدهي را به سرانجام برساند و فوتبال را به مســير حرفهاي و شفاف برگرداند. مهلت دو ماهه به تيمهاي بدهكار ظاهر ماجراست و در حقيقت اين مهلت به فدراســيون فوتبال داده شده تا از سهلانگاري، پنهانكاري و سندسازي دست بشويد و در مسير فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا قدم بردارد.

تا چند روز پيش مهدي تاج در برابر تمام بدهيهاي انباشته ساكت بود. طبق روال، ليگ برتر با تعهدات و قول و قرارهاي بيهوده و با ريش ســفيدي شروع شد و فصلهاي پيــش نيز ماجرا همين بود اما اينبار عالوه بــر حذف تيمها و لغو مجوزهاي تيمداري، محروميت فدراسيون نيز در پي خواهد آمد تا جايي كه حتي ميتواند منجر به از دست رفتن جام جهاني بشــود، آن هم به يك دليل ساده؛ ســهلانگار­ي به جاي همراهي با قوانين فيفا و آسيا.

پرســش تازه كنفدراسيون فوتبال آسيا اين است كه فوتبال ايران چگونه تا چندي پيش ترازهاي مالي خود را بدون اين بدهيهاي انباشــته ارائه ميداد؟ مســووليت آن اســناد بر عهده كيســت؟ حاال تاج فقط دو ماه وقت دارد كه هم فدراسيون خودش را نجات دهد و هم بحران بزرگ اقتصادي در ليگ برتر را به پايان برساند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran