Iran Varzeshi

صعود بي دغدغه و شيرين

ايران ورزشی - برد مقابل قزاقستان والیبالیست­هاي ايران را يك بار ديگر به رقابتهاي جهاني رساند. والیبال ايران اين بار در خانه و كنج شمال غرب كشور در رقابت با رقباي آسیايياش، سهمیه حضور در رقابتهاي جهاني را گرفت؛ آن هم براي ششمین بار! اولین باري كه سهمیه جهان

-

شــاگردان ايگور كوالكوويچ با حمايت هزاران تماشاگر اردبيلي و البته حريفاني نه چندان قدرتمند، توانستند با اقتدار تمام راه خود را براي صعود به رقابتهاي جهاني باز كنند. واليباليسـ­ـتهاي ايران پس از بردی آسان برابر كره و قدري چالش مقابل چين در بازي دوم، در نهايت به مصاف قزاقستان، نايب قهرمان اخير آسيا رفتند و با شكست آسان اين تيم ســهميه جهاني گرفتند. در مقابل چين هم كه بازي چهارمش را انجام ميداد، با شكســت كره جهاني شد. به اين ترتيب پس از ژاپن و استراليا، ايران و چين ديگر سهميههاي آسيا براي اين رقابتهاي جهاني را به دست آوردند تا نمايندگان قاره كهن به طور كامل مشخص شوند.

ميزبان موفق

در كنــار صعــود شــيرين ايــران به رقابتهــاي جهانــي، اتفاق خــوب و مهم ديگري كه در اين رقابتهــا افتاد، معرفي هر چه بيشــتر ظرفيتهاي شهري بود كه گرچه واليبال چندان قدرتمند و ريشهداري ندارد اما مردمش به شدت عالقهمند به اين رشته هستند و حمايت همه جانبهاي از اين رشته دارند.

اردبيليهــ­ا در جريــان رقابتهــاي اميدهاي آســيا هم به وضوح نشــان دادند چقــدر براي واليبــال ارزش قايلند. چه در بخش مديران و دست اندركاران و چه توجه و حضور پررنگ مردم نشان از همين ارزش داشت.

سالن حســين رضازاده اردبيل حاال ديگــر در كنار ســالن دوازده هزار نفري و ســالن اروميه، جزو بهترين سالنهايي اســت كه واليباليسـ­ـتها در ايران در آن بازي كردهاند و صحبتهايشــ­ان نشــان ميدهد كه دوست دارند بازهم اين اتفاق بيفتد. چــه در بخش ملــي و چه بخش باشــگاهي كه برخــي بازيكنــان آرزوي حضور يك تيم اردبيلــي در ليگ برتر را كرده بودنــد! و اين يعني كــه ماموريت به نحو احســن انجام شده و همه در اين ماجرا به هدف خود رسيدهاند. هم مديران اســتان و ورزش اردبيل و هم فدراسيون واليبال كه ظرفيــت جديدي را در بحث ميزباني آزاد و به آن اعتماد كرد. ظرفيتي كه ميتواند در ســالهاي نه چندان دور، ميزباني مســابقات بــزرگ، نظير همين رقابتهاي قهرماني جهان را به ســادگي نصيبمان كند. داشــتن چند شــهر مانند اردبيل و سالنهايي از اين دست، ميتواند در سالهاي آينده بزرگترين ميزبانيهاي ممكن را به ما بدهد و آن زمان اســت كه ميتوانيم جهش ديگري را در واليبالمان ببينيم.

شش حضور در نيم قرن!

واليباليسـ­ـتهاي ايــران در حالــي پس از برد قزاقســتان، جشن صعود برپا كردند و با مجوز صعود بزرگشــان عكس يادگاري انداختند كه اين اتفاق نخستين بــار حدود پنجاه ســال پيــش رخ داده بود. اگــر بخواهيم دقيقتر بگوييم، اولين حضور ايران در رقابتهاي قهرماني جهان به سال ۰79۱ برميگردد. دورهاي كه در تيم ملي ايران بازيكنان بزرگ و نامداري چون حســن كــرد و مســعود صالحيه بازي ميكردنــد. بازيكناني كه هنوز هم قديميهاي واليبال از اســپكها و دفاع روي تورهاي جانانهشــا­ن حرف ميزنند و با حســرت از آن روزها يــاد ميكنند. نســلي كه تيم ايران به همراه آن اولين حضــور جهانياش را تجربه كرد، نســل فوقالعادها­ي بود و به همين خاطر هم آن حضور ديگر ادامه پيدا نكرد. در آن زمان البته واليبال آســيا حرفهاي بســياري براي گفتن داشــت و چيــن و ژاپن جزو قدرتهاي برتر دنيا بودند.

واليبــال در شــش دوره بعــدي رقابتها نتوانســت سهميه بگيرد! يعني با چهار ســال بعدي كه منتهي به دوره هفتم شــد، حدود بيست و هشت سال پــس از رقابتهايي كه در بلغارســتا­ن برگزار شــد، واليبال ايران يك بار ديگر ســهميه رقابتهاي جهاني را به دست آورد. رقابتهايــ­ي كه در ســال ۱998 در ژاپــن برگزار شــد. در آن دوره هم نسل خوبي از واليبال ايران در روزهاي ابتدايــي و جواني خود بــود كه به اين رقابتهــا راه پيدا كرد. نســلي كه امير حســيني و تركاشوند و بهنام محمودي داشــت. ما در دوره بعد هم غايب بوديم تا كمكــم وارد دوران جديد واليبالمان بشويم.

تيم ايران در سال 6۰۰۲ براي سومين بار جهاني شــده و نگذاشته تا امروز جايش خالــي بمانــد. ۰۱۰۲ و 4۱۰۲ چهارمين و پنجميــن حضــور ايــران در رقابتهاي جهاني بود و حاال هم كه ســهميه ششمي را گرفتهايم و برايمان چيزي شــبيه به آب خوردن شده است!

بهترین نتيجه تاریخ

تيم ايران در دوراني كه كواچ را پس از والسكو روي نيمكت خود داشت، در دوران اوج خود راهــي رقابتهاي جهاني 4۱۰۲ لهستان شد. رقابتهايي كه يكي از معدود شــروعهاي فوقالعاده ما در تورنمنتها را در خود داشــت و با دو بــرد توفاني و به ياد ماندني برابر ايتاليا و آمريكا آغاز شــد. در ادامه هم تــا مرحله نيمهنهايي و جمع شــش تيم برتر تنها به فرانســه و لهستان باختيم و در آخر با باخت به روسيه ششم دنيا شديم! تيمي كه پنجمين حضورش را تجربه ميكــرد و بهترين عنوانش دو مقام نوزدهمــي بود، اين بار حتي ميتوانســت به روي ســكو هم برود اما مقابل آلمان با گــروزر تنومندش كم آورد و به ششــمي بسنده كرد.

اين عنــوان بهترين نتيجه تاريخ ايران و يكي از بهترين نتايج رشتههاي تيمي در تاريخ ورزش ايران به حساب ميآيد. ورزش ايران به غير از فوتبال ســاحلي و سالني در هيچ رشــتهاي چنين نتيجــهاي نگرفته و شايد توانايي فكر كردن به آن را هم نداشته باشد. چهار حضور ديگر ايران در رقابتهاي جهانــي هم دو مقام بيســت و يكمي و دو نوزدهمي برايمان بــه ارمغان آورده بود و پس از آن رســيديم به ششمي! ششمي كه حاال تمام گذشته را پاك كرده و توقعات از واليبال ايران بر اساس همان است و حضور در بين هشت تيم برتر دنيا.

سالن حسین رضازاده اردبیل حاال ديگر در كنار سالن دوازده هزار نفري و سالن ارومیه، جزو بهترين سالنهايي است كه والیبالیست­ها در ايران در آن بازي كردهاند و صحبتهايشان نشان ميدهد كه دوست دارند بازهم اين اتفاق بیفتد. چه در بخش ملي و چه بخش باشگاهي كه برخي بازيكنان آرزوي حضور يك تیم اردبیلي در لیگ برتر را كرده بودند!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran