Iran Varzeshi

سيستم بدنيام طوري است كه زود به اوج ميرسم

-

قهرمان طاليــي بازيهاي المپيــك 2016 ريو در دســته 94 كيلوگــرم با بيان اين مطلب كه سيستم بدني و ركوردياش طوري اســت كه خيلــي زود به اوج ميرســد و بــه همين علت براي محــك ركوردهاي تمريني خود در بازيهاي داخل ســالن تركمنستان وزنه ميزند.

سهراب مرادي درباره اينكه چرا در شــرايط فعلي كه تقريبا نزديك بــه 4 ماه تا مســابقات جهاني باقي مانده اســت، خيلي زودتــر از موعد بــه اوج آمادگي رسيده است، ميگويد: «شرايط بدنــي من به گونهاي اســت كه زودتر از بقيه بچههاي اردونشين به اوج ميرســم و نميتوان در ايــن مورد كاري كــرد. خودم با كادر فنــي صحبت كــردم كه اگر قبل از مســابقهها­ي جهاني بتوانم در يك مســابقه رســمي شــركت كنم خوب است. از اين رو در بازيهاي داخل سالن آسيا شركت ميكنم تا بتوانم شرايط بدنــي و ركــورديام را قبل از مسابقات جهاني محك بزنم.»

قهرمان المپيك ريو با اشاره به توقعي كه نســبت به او براي كســب مدال در مســابقهها­ي جهاني وجود دارد معتقد اســت: «مسابقههاي جهاني آمريكا مهم است. از روزي كه تمرينهايم را آغــاز كردم هدفم كســب مدال در ايــن رويداد معتبر اســت اما اميدوارم شرايط براي من و بقيه بچههــا آنقدر خوب پيش برود و حمايتمان كنند تا بتوانيم براي اين مســابقات هم مهيا شــويم. من هم اگر به رقابتهاي جهاني اعزام شــوم قطعا براي كســب مدال به ويژه نشان طالي جهاني تالش ميكنم.»

مرادي در پاســخ بــه اين پرســش كــه فكــر ميكند در مســابقهها­ي جهانــي امــكان ركوردشكني برايش مهيا ميشود يا خيــر، ميگويد: «فكر ميكنم هنوز صحبت درباره ركوردشكني در آمريكا خيلي زود اســت. در حال حاضر نزديــك به 0۵ روز مانده به آغاز رقابتهاي جهاني و به اعتقاد من اظهارنظر نكردن در اين مورد فعال بهتر است.»

ايــران ورزشــی - رييس فدراســيون بينالمللــ­ي ورزشهاي زورخانــها­ي بعد از مدتها روبــهروي خبرنگاران نشســت تا از برنامههای اين فدراســيون بگويد. محســن مهرعليــزا­ده كه تا همين چنــد روز پيش دغدغه كليد دار شــدن بهشــت و ورود به شــهرداري تهران را داشــت حاال رو در رو با رســانهها نشســت تا از موج اختالفات و درگيريها بين اين فدراسيون و فدراسيون كشــتي پــرده بــرداري كنــد. محســن مهرعليــزا­ده در اين نشســت طبــق روال هميشگي و روند كليشهاي نشستها ابتدا به تاريخچه اين رشــته پرداخت و از مشكالتي كه بــا آن بــراي راهانــداز­ي و فعاليت اين رشته مواجه بود، گفت: «در دولتهاي نهم و دهم به علت برخي فشــارها حتي تا مرز تعطيلي اين فدراســيون هم پيش رفتيم اما مقاومت ما مانع اين كار شــد و خوشبختانه در دولت يازدهم بــا كمك دولت و مجلس اين تشــكيالت جهاني جان تازهاي گرفت.» مهرعليزاده در ادامه باز هم به ســراغ شعار ظاهرا غير قابل تحقق المپيكي شــدن رفت و از ورود به بازيهاي آسيايي خبر داد: «ما اين رشــته را به ۵8 كشــور جهان معرفي كرديم و اين كشــورها در ســطوح مختلف در حال توســعه اين رشته هستند. براي به رســميت شناخته شــدن اين رشته توسط شــوراي المپيك آســيا و كميته بينالمللي المپيك بايــد فعاليتهايم­ــان را به قدري در كشورها گســترش دهيم تا كميته ملي المپيك كشــورهاي مختلف اين رشــته را بهعنوان يك رشــته فعال تاييــد كنند. اگر تعداد كشــورهاي آسيايي عضو فعال به 20 برســد، اين رشــته ابتدا به صورت نمايشي و ســپس به صورت رســمي وارد بازيهاي آســيايي خواهد شــد.» هميــن آماري كه مهرعليــزا­ده ارائه ميدهد، ميتواند نشــان دهنده عملكرد ضعيف فدراسيون بينالمللي در ۳1 ســال گذشته باشــد. مهرعليزاده و دوستانش نشــان دادند كه آنها نتوانستهان­د اين رشــته را حداقل در 20 كشور آسيايي فعال كنند كه همين ميتواند باعث انتقاد از اين فدراسيون باشد: «اينكه برخي ميگويند راهي كه ما رفتيم نادرست بوده و ما سريعتر اين كار را انجام ميداديم تا به المپيك برسد حرف غلطي اســت. ما ارتباطات بينالمللي خوبي داريم و درصدديم كشورهاي عضو را به 100 كشور برســانيم.» شايد نخستين سوال كه بتوان از مهرعليزاده پرسيد، بحث اختالفات داخلي است و اينكه چه زماني اين اختالفات به پايان خواهد رســيد: «ورزش زورخانهاي هميشه با كشتي پهلواني همزاد بوده و الزم و ملزوم يكديگر هستند. ورزش زورخانهاي مقدمهاي براي كشــتي پهلواني است. در نتيجه اين دو رشته از يكديگر قابل تفكيك نيســتند. قصد ما اين است اين دو رشــته را با همديگر در جهان پيش ببريم. اينكه ما بخواهيم يك لباس تن كشــتيگير كنيــم و آداب جديدي بــراي آن بگذاريم يك انحراف اســت و كلمه پهلواني محتواي خود را از دســت ميدهد و كشتي پهلواني بهعنوان رشــتهاي كه ريشه در تاريخ ايران دارد مانند ديگر رشــتههاي كشتي ميشود كه اين كار درستي نيست. يك پهلوان بايد آشنا به ورزشهاي زورخانهاي باشد و از گود زورخانه بيرون بيايد.»

مهرعليزاده با تاكيد بر اختالف نظرش با رسول خادم از غير قانوني بودن مسابقات جهاني كشــتي پهلواني گفت: «مسابقههاي جهاني كشــتي پهلواني در بــالروس را به رســميت نميشناســي­م و حتــي حمايت اتحاديه جهاني كشتي از آن را پايين آوردن سطح و كالس اين رشته ميدانيم چرا كه آن را با 72 رشته كشتي سنتي كه زيرمجموعه اين اتحاديه است يكسان دانستهاند.»

مهرعليــزا­ده در ادامه با انتقــاد از راه اندازي فدراســيون جهاني كشتي پهلواني، حمايــت كميته بينالمللــ­ي المپيك از اين فدراسيون را به شدت تكذيب كرد: «كميته بيــن المللی المپيك هيچگاه يك رشــته را به اين شــكل به رسميت نميشناسد. اينكه اتحاديه جهاني، كشــتي پهلواني را در كنار ديگر كشــتيها قــرار داده و چه جايگاهي بــراي آن قايل اســت براي ما بســيار مهم است. معتقديم اتحاديه جهاني كشتي دلش به حال كشــتي پهلواني ايران نميســوزد بلكه دلشــان براي رشــتههايي مانند سومو ميســوزد و قصدشــان از بين بردن كشتي پهلواني است.»

مهرعليزاده با بيان اينكه رســول خادم اهل تعامل كردن نيســت، تير خالص را به تمامي تالشها براي پايان دادن به مشكالت حاشــيهاي اخير زد: «اينكه برخي بخواهند دكان باز كنند و مدويد را بياورند كار درستي نيســت. اينكه تشــكيالتي عليه كشورمان درســت كنيم و با رقبا باشــيم كار درستي نيســت. در راس اتحاديه جهاني كشــتي، كشــورهايي مثل روســيه و آمريكا هستند كه نميخواهند كشتي پهلواني ايران توسعه پيدا كند و درصدد ضربه زدن به آن هستند. ما ســعي كرديم خــادم را متوجه اين نكته كنيم. حتي در حاشيه بازيهاي كشورهاي اسالمي در باكو به اتفاق افشارزاده يك و نيم تا دو ساعت با خادم حرف زديم اما ظاهرا او اهل تعامل نيست. به هر حال خادم اينطور فكــر ميكند و ما نميتوانيــ­م تفكر افراد را عوض كنيم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran