Iran Varzeshi

قصه سهراب، 18 سال بعد

مرادي‌ركورد‌جهان‌را‌باالخره‌شكست

-

منتظرش بوديم. درســت از يك سال پيش. در آوردگاه ريو. جايي كه ميدانستيم طال براي اوســت اما اســترس بازگشــت دوبــارهاش بــه مياديــن بعد از 4 ســال و ماجراهاي پر فراز و نشــيب دوپينگ و البته بازنشستگي به او اجازه نداد كه ركورد جهان را بشــكند. ركوردي كــه او بارها و بارها در تمرينــات آن را زده بــود اما در بازگشــت دوبارهاش به تختــه وزنهبرداري ترجيح داد طالي المپيك را دودســتي بچســبد و بي خيال ركوردشكني شود.

يك ســال بعد اما در عشق آباد فرصت مناســبي بود كه ســهراب كار نيمه كاره را تمام كند. در بازيهاي داخل ســالن آسيا و در عشــق آبــاد. جايي كه وزنهبــردا­ر ما بيترديد مهمترين ورزشــكار حاضر در اين رقابتها بود. تورنمنتي كه بيشــتر شــبيه تدارك و دستگرمي براي كشورهاي آسيايي است و اغلب تيمهاي حاضر در اين رقابتها تيمهاي دوم خود را در رشــتههاي مختلف به اين مســابقات اعزام كردهاند. از همين رو حضــور قهرمان المپيــك او را به مهمترين ورزشــكار دهكده بازيها بدل كرده بود چه آنكه در ميان ورزشكاران شركت كننده هيچ قهرمان المپيكي وجود نداشت.

ســهراب اما در اين رقابت و در تقابل با حريفاني كه آشــكارا يك سر و گردن از او پايينتر بودند، بــا قاطعيت و راحت وزنهها را باالي ســر برد و در همــان حركت اول طالي خود را قطعي كرد. شايد اگر قهرمان المپيكــي ما در نخســتين حركت دوضرب آســان گيري نميكرد و وزنه ۰22 كيلويي از دســتش ليز نميخورد، حتي ميتوانست به ركورد دوضرب دنيا نيز حمله كند اما در نهايت موفق شــد با مجموع 3۱4 كيلوگرم ركورد مجموع دســته 4۹ كيلوگرم دنيا را شكســته و خود را در رديــف ركوردداران جهاني قرار دهد.

در ششــمين روز از رقابتهــاي وزنهبــردا­ري پنجمين دوره بازيهاي داخل سالن آسيا در سالن المپيك شهر عشقآباد تركمنستان رقابت دسته 4۹ كيلوگرم گروه

A آغاز شــد. در اين وزن ســهراب مرادي ملي پوش كشورمان ۹ وزنهبردار به نامهاي سوبيروف از ازبكستان، كيم از كره جنوبي، گلشكو از قزاقســتان، هائوليو از چين، الباخ از قطر، رمضانف از تركمنســتا­ن، عثمان از پاكســتان، اســتيون كاري از پاپوآ گينه نو و سيااوسي از جزيره ســاموا را در اين وزن پيش رو داشت.

حركت‌يكضرب

مرادي در حركت يكضرب هر سه وزنه درخواستي خود ‪۱۸۱ 67۱،‬ و ۵۸۱ كيلوگرم را به راحتي مهار كرد. فرهادبك ســوبيروف وزنهبــردا­ر ازبكســتان­ي در حركت يكضرب فاصله نزديكي با ســهراب داشــت و با ثبت وزنه ۱۸۱ كيلوگرم در جايگاه دوم ايســتاد. هائو ليو از چين با 67۱ كيلوگرم در جايگاه سوم ايستاد.

حركت‌دوضرب

ســهراب مرادي در حركــت دوضرب گــروه A دســته 4۹ كيلوگرم بــا توجه به ركوردهايــ­ش و البته وزنه درخواســتي­اش آخريــن وزنهبــردا­ري بود كــه روي تخته آمد تا ســه وزنه خود را مهــار كند ولي در نخستين مرتبه نتوانست وزنه ۰22 كيلويي را باالي سر ببرد، در دومين مرتبه اين وزنه را به راحتي باالي ســر بــرد و مدال طالي رقابتهــاي وزنهبــردا­ري بازيهاي داخل ســالن بازيهاي داخل سالن آسيا در عشق آباد تركمنستان را مسجل كرد.

ســهراب براي حركت ســوم وزنه ۸22 كيلويي را درخواســت كرد تا به ركورد جهان حمله كند و در ســومين حركــت دوضرب نيز وزنه ۸22 كيلويي را باالي ســر برد تا با مجموع 3۱4 كيلوگرم پس از ۸۱ سال ركورد جهــان را به ميزان يــك كيلوگرم ارتقا دهد. بدين ترتيب او با ثبت ركورد ۵۸۱ يك ضرب و ۸22 كيلوگــرم دو ضــرب و مجموع 3۱4 ركورد مجموع جهان را يك كيلوگرم شكست. اين ركورد قبال بــا 2۱4 كيلوگرم در اختيار اكاكيوس كاكياشــوي­ليس وزنهبردار لهستاني بود كه در ســال ۹۹۹۱ آن را ثبت كرده بود. البته قبال ايليــا ايلين قزاق در المپيك لندن اين ركورد را شكســته بود اما به دليل مثبت شدن دوپينگش ركوردها پاك شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran