Iran Varzeshi

برزيل بايد كاپيتان ثابت داشته باشد

- رايسا سيمپليسيو ‪Raisa Simplicio‬ منبع: سایت گل

در جوالي 2016 كه تيته به عنوان مربي برزيل انتخاب شد، توجه بسياري معطوف به بازوبند كاپيتاني شد. نيمار پيش از آمــدن تيته از كاپيتاني برزيل انصــراف داده بود و به اين ترتيب، آنها به دنبال رهبري در ميدان بودند.

تيته مربــي تيمي شــده بود كه از جــام جهانــي 2014 به اين ســو جنجالهــاي فراواني را پشــت ســر گذاشته بود. او ميخواست بحرانها را حل كند. به اين ترتيب تصميم گرفت كاپيتان دايمي براي تيم انتخاب نكند و در عوض ماننــد دوران مربيگري در كورينتيانـ­ـس، بازوبند را بين بازيكنان بچرخاند.

او گفــت: «اين كار را نميكنم كه آدم خوبــي جلوه كنم. من ياد گرفتهام كه رهبري نياز بــه برخي ويژگيهاي مهم دارد. كاپيتان بايــد از نظر رفتار، تاكتيك، تكنيــك، ارتباط و همه اينها خوب باشد. هر كسي اين ويژگيها را تا حدي دارد. من تالش ميكنم بازيكنان را تشويق كنم كه اين ويژگيها را بروز دهند.»او به بازيكنان تيمش اين فرصت را داده اســت. از نخستين بازي او برابر اكوادور به اين ســو، تيــم 11 كاپيتان مختلف داشته است: ميراندا و دني آلوز دو بار و تياگو ســيلوا، مارسلو، فيليپه لوييز، فرناندينيو، رناتو آگوستو، فيليپه كوتينيو، نيمار، پائولينيو و روبينيو هم يك بار كاپيتان شدهاند.

بازيكنان بر اين باورند كه اين كار باعث شده تيم متحدتر شود اما آيا اين كار هميشــه ادامه مييابد؟ اگر نه، چه بازيكني كاپيتان ثابت ميشود؟ ميراندا و رناتو آگوســتو بازيكناني هستند كه تيته در جريــان بازيها، بيش از همه آنها را فراميخواند تا دســتورهاي­ش را به بازيكنان منتقل كنند. به اين ترتيب آنها جزو گزينههاي اصلي هستند.

تيــم ويكري، خبرنــگار حاضر در برزيل گفته اكنون زمان آن اســت كه برزيل كاپيتاني ثابت داشــته باشــد: «تيته بايد به مســاله يافتــن كاپيتان دايمي بــراي تيم بپــردازد. زماني كه تيم كنترلش بر احساساتش را از دست ميدهد، يكي بايد باشــد تا كنترل تيم را به دست بگيرد. تغيير مداوم كاپيتان كار خوبــي بوده اســت، هــم به اين دليل كه كســي به عنوان نامزد جدي كاپيتانــي مطرح نبوده و هــم به اين دليل كه بازيكنان را به خوبي ميتوان ارزيابــي كرد اما به نظرم حاال زمان آن اســت كه يك نفر به عنوان رهبر ذاتي تيم برگزيده شــود و اين وظيفه به او سپرده شود. ما نميخواهيم اتفاقي كه در نيمــه اول بازي مقابل اكوادور روي داد در بــازي مقابل فرانســه در جام جهاني تكرار شود.»

تيته به جز رناتو آگوستو و ميراندا، گزينههــاي ديگري هــم دارد، مانند تياگو ســيلوا اما مشــكل اين است كه اين مدافــع پاري ســنژرمن در حال حاضر بازيكن ذخيره تيم اســت. نيمار هم گزينه ديگري است اما او پيشتر از كاپيتاني كناره گرفته و مشخص نيست در بازيهاي بزرگ، ظرفيت احساســي بااليي داشته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran