Iran Varzeshi

زنگا؛ بي ثبات و هميشه ناكام

مک درموت و یک آنالیزور مامور مذاکره با مربي ایتالیایي

-

این مربي ایتالیایي در مجموع مربیگري خود تنها ۲۴ درصد میانگین برد ثبت کرده است. با توجه به کارنامهاي که از زنگا ميبینیم این سوال مطرح است که آیا این مربي ایتالیایي که ظاهرا هیچ شباهتي به دوران بازیگرياش ندارد و همواره ناکام بوده، چگونه ميخواهد کشتي شكست خورده استقالل را به ساحل آرامش برساند. استقاللي که در قعر جدول دست و پا ميزند و شرایط بسیار نامساعدي دارد.

کارنامه کاري والتر زنگا نشان ميدهد که هرگز مربي موفقي نیست و به جز 3 جامي که در لیگ روماني و صربستان گرفته از 18 سال مربیگري خود در فوتبال هیچ دستاورد چشمگیري را به چنگ نیاورده است. زنگا در حالي یكي از نزدیک ترین گزینهها به نیمكت استقالل محسوب ميشود که میک مک درموت و مصطفوي یكي از آنالیزورها­ي استقالل نقش بسیار تعیین کنندهاي در مذاکرات باشگاه استقالل با این مربي داشتهاند. موضوعي که خشم پنهاني منصوریان و همكارانش را هم در پي داشته و آنها را به شدت از این دو مربي دلزده کرده است. مک درموت در حالي مساعي بسیاري براي انتخاب جانشین منصوریان از خود به خرج ميدهد که پس از فصل سرمربي استقالل نیز همین انگیزهها را در قبال او داشت و تالش ميکرد زمینه حضور وي را در کنار خود فراهم کند. حاال مک درموت نقش آفرین پشت پرده حضور زنگا در استقالل است.

همان روز كه ميك مك درموت و صالح مصطفوي، آناليزور استقالل در تمرين شركت نكردند زمزمههايي درباره احتمال حضور يك مربي خارجي در استقالل به گوش ميخورد امــا به دليل در پيش بودن بازي با ذوب آهن بســياري اين نظريه را مردود ميدانستند تا اينكه منصوريان از سمت خود استعفا كرد.

بعد از اســتعفاي منصوريان تازه كاشف به عمل آمد كــه تمام آن گمانهزنيها درباره داليل غيبت اين دو مربي در تمرين استقالل كامال درســت بــوده و اين افراد بــه نوعي با باشگاه به توافق رسيده بودند تا پس از بركنار شدن منصوريان كار را در دست بگيرند.

درباره صالح مصطفــوي، فردي كه اين روزها نامش در استقالل بسيار برده ميشود، گفته ميشود كه از حمايت يكي از مسووالن كه پيشتر در باشگاه استقالل فعاليت ميكرد و در بســياري از تصميمهاي كالن نيز نقش داشت، برخوردار است.

اين فرد به همراه مــك درموت در واقع به دنبال زمينهســاز­ي براي انتخاب سرمربي خارجي هستند و قصد دارند باشگاه استقالل را براي استخدام والتر زنگا متقاعد كنند. البته ســران باشگاه اســتقالل هم چندان بي ميل نيستند كه با استخدام يك گزينه خارجي تا حدودي سروصداها را بخوابانند اما آنها دست گذاشــتهان­د روي گزينهاي كه در ســالهاي اخير نتايج چشمگيري به دست نياورده و در تيمهاي سابق خود دايما ناكام بوده است.

زنــگا را در فوتبال امارات و عربســتان به خوبي ميشناســند اما وی هرگز نتوانسته دســتاورد چشمگيري با تيمهاي خود در اين كشــورها داشته باشــد. به كارنامه اين مربي ايتاليايي كه مينگريم با اعداد عجيبي مواجه ميشويم.

اين مربي از حوالي سال 2000 تا كنون حضــور در 15 تيم مختلــف را تجربه كرده است. به طور ميانگين زنگا در هر سال به تيم جديدی نقل مكان كرده است كه اين وضعيت نشــان دهنده بي ثباتي و نتايج ضعيفي است كه او در تيمهايش رقم زده است.

با اين حال شايد زنگا بتواند براي فوتبال ايران گزينه مطلوبي باشــد و شــايد همين احتمال اســت كه مديران باشــگاه استقالل را ترغيــب كرده تا از طريــق مك درموت و مصطفوي موضوع جذب اين مربي را پيگيري كنند. حتي در صفحه ويكيپدياي والتر زنگا نام باشگاه اســتقالل بهعنوان شانزدهمين تيم اين مربي ديده ميشود.

نگاهي به کارنامه زنگا

18 سال مربيگري و 3 قهرماني در روماني و صربســتان. والتــر زنگا كــه در دوران بازي دروازهبان بزرگي به حساب ميآمد مربيگري را در ســال 8۹ از تيم نيوانگلند رولوشــن آمريكا آغاز كرد. تا جــوالي 201۶ او تجربه مربيگري 15 تيم را داشته است.

بهتريــن دوران زنــگا در مربيگــري به ســالهاي 200۴ تا 200۶ باز ميگردد. جايي كه او در سال 2005 با استوا بخارست قهرمان ليگ روماني شــد و سال 200۶ با ستاره سرخ بلگراد قهرماني ليگ و جام حذفي صربستان را تجربه كرد، اين سه قهرماني تنها افتخارات زنگا در طول 18 سال مربيگري است.

والتر زنگا از سال 200۷ و با قبول پيشنهاد العين امارات مربيگري در حوزه خليج فارس را شروع كرد اما تنها پس از 15 بازي اخراج شد! زنگا در تيمهاي النصر عربستان، النصر امارات، الجزيره امارات و الشــباب امارات هم ســابقه مربيگري دارد كه جالب اســت بدانيد در تمام اين باشگاهها از سمت خود اخراج شده است.

زنگا هدايت كاتانيا، پالرمو و ســمپدوريا را در ســري آ بر عهده داشــته كه به دليل نتايج ضعيف در اين تيمها هم بركنار شــده اســت. آخرين تجربه زنــگا در مربيگري، هدايت ولور همپتون در چمپيونشــي­پ انگليس بود كه در اكتبر 201۶ به دليل نتايج ضعيف از مربيگري اين تيم هم بركنار شد.

اين مربي ايتاليايــ­ي در مجموع مربيگري خــود تنها 2۴ درصد ميانگيــن برد ثبت كرده است. با توجه به كارنامهاي كه از زنگا ميبينيم اين سوال مطرح است كه آيا اين مربي ايتاليايي كه ظاهرا هيچ شــباهتي به دوران بازيگرياش ندارد و همواره ناكام بــوده، چگونه ميخواهد كشــتي شكست خورده اســتقالل را به ساحل آرامش برســاند. اســتقاللي كه در قعر جدول دست و پا ميزند و شــرايط بسيار نامساعدي دارد.

مظلومي همچنان گزینه است

اما با وجود شنيدن خبر احتمال جذب زنگا شواهد و قرائن حكايت از بازگشت قريب الوقوع پرويز مظلومي به استقالل دارد.

مســووالن باشگاه استقالل كه در تنگناي انتخاب ســرمربي گرفتار شــدهاند قصد دارند در صورت به بن بســت خــوردن با گزينههاي خارجي ســراغ مظلومي بروند و اين مربي را به جاي منصوريان بگمارند.

انتخابي كه بي شك با انتقادهاي بسياري مواجه خواهد شد و حداقل اين پرسش را ايجاد خواهد كرد كه اگــر مظلومي مرد مورد اعتماد اين مديران بود چرا پس از فصل پانزدهم بركنار شد تا عليرضا منصوريان به جايش روي نيمكت استقالل بنشيند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran