Iran Varzeshi

امیدواری‌وطنی‌ها‌برای‌سبقت‌از‌خارج‌یها!

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

برخی معتقدند اگر ســرانجام يك ســرمربی خارجی در پــی اتفاقات اخير در اســتقالل ســكان هدايت اين تيم بحران زده را در دســت گيرد، والتر زنگا در صدر شــانسدارا­ن قرار دارد و بخت و اقبال او در اين زمينه حتی از فاتح تريم تركيهای و سرجيو فارياس برزيلی هم بيشــتر است اما بايد پرسيد در اين مقطع خاص رويكرد به كدام مربی برای آبیها بهتر اســت؛ آيا يك خارجی ناآشــنا با شرايط فوتبال ايران فرصــت تطابق كافی را پيدا خواهد كرد و آيا مربيان ايرانی به ســبب آشــنا بودن با روحيات فوتباليســ­تهای كشــورمان گزينههای بهتری برای هدايت استقالل الاقل در كوتاه مدت نيســتند؟ در ميان داخلیها نام پرويز مظلومی و حســين فركی بيش از ســايرين شنيده میشود و اگر اصل آشنايی با ويژگیهای استقالل مبنا قرار گيرد البــد به پرويز مظلومی روی خواهند آورد كه اميدوار به ســومين مقطع حضورش بر نيمكت رهبــری يكی از دو تيم پرطرفدار پايتخت اســت. طرفداران ايده رويكرد به يك ســرمربی خارجی معتقدند اين كار بايد دير يا زود انجام شــود و حاال كه الگوی موفق به كارگيری يك ســرمربی خارجی (برانكو ايوانكوويچ) دو ســال اســت كه در پرســپوليس جواب داده، وقت رويكرد آبیها هم به يك مربــی با دانش و تاثيرگذار خارجی رسيده است.

سهشنبه، کارها در دست مکدرموت است اما... ديروز انواع اخبار و احتمالها درباره نام و هويت سرمربی بعدی استقالل مطرح شد و آنهايی كه احتمال سپرده شدن كار به والتر زنگا را زياد میدانستند، نظر مساعد ميك مكدرموت ســرمربی موقتی و ايرلندی استقالل نسبت به اين سنگربان سابق تيم ملی ايتاليــا را دليل اصلی اين رويكرد احتمالی توصيف میكردند. اگر همه اينها فقط يك احتمال و گزينه است و راه پيشرو هنوز مبهم نشان میدهد، الاقل اين مســاله قطعی اســت كه روز سهشنبه در شــروع هفته هشــتم ليگ برتر فوتبال كشــور كه آبیها روبهروی ســپيدرود میايســتند هيچ يك از گزينههايی كه نامشان آمد روی نيمكت نخواهد بود و اين كار بر عهده ميك مكدرموت و دو سه نفر (به عنوان كمكهای فكری او) خواهد بود. اين كمكها میتواند حتی از جانب عبداللهی سرپرست پرتجربه آبیها به درموت ارائه شــود و شــايد از مسنترهای تيم شــامل خسرو حيدری هم مدد گرفته شــود اما اين مساله قطعی نشان میدهد كه به سبب برگزاری اين مسابقه در رشت، كار برای آبیها سخت خواهد بود و شايد قعرنشين ليگ شــانس زيادی برای افزودن بر اندوخته اندک امتيازاتش در اين شهر نداشــته باشد. نتيجهای كه اگر نامساعد باشد، روند جايگزينی مك درموت را تسريع خواهد كرد و آدمهايی مثل زنگا را سريعتر به نيمكت رهبری آبیها خواهد رساند.

از دوران اوج بازیگری تا ناکامیهای مربیگری دوران اوج زنگا در باشــگاه اينترميالن در دهه 0۹ و در تيم ملی ايتاليا در نيمه اول همين دهه ســپری شــد. در آن زمان او برخالف امروز (كه سری تراشيده دارد) مويی داشت و با چشــم تيز و نافذش يك سنگربان قابل برای آتزوری نشان میداد. تالشهای وی و امثال توتی اســكيالچی سبب شد مدال برنز جام جهانی 0۹۹1 به ايتاليا تعلق گيرد كه البته با توجه به ميزبانی اين كشور در آن رقابتها يك پيروزی بزرگ تلقی نشــد. درسهای چنان مسابقاتی سبب شد وی پس از گرويدن به حرفه مربيگری از تجربيات و كارآيیهای الزم بهره گيرد اما حقيقت مســلم اين اســت كه وی به جز در استوابخارس­ــت رومانی و ستاره ســرخ بلگراد صربستان در ساير تيمها ناموفق بوده و اغلب از پستهای خود اخراج شده و در بيش از 15 تيم مربيگری كرده و بخصوص در تيمهای عربی حوزه خليج فارس هم فراوان كار كرده و از اين دســت تيمها میتوان به الشباب و النصر عربستان اشاره كرد.

بازنده برابر باشگاههای ایرانی

وی در جريان رقابتهای جام باشگاههای آسيا نيز بارها صابون تيمهای ايرانی به تنش خورده و ناكامی را مقابل ما چشيده و فقط تك پيروزیهايی در اين رويارويیها داشــته است. در اين فرصت تنگ البته مديران استقالل ابتدا بايد تصميم بگيرند كه به كار درازمدت و اعتماد به مربيان خارجی در اين راستا معتقدند و يا میخواهند به بهانه كمبود وقت الاقل تا پايان فصل جاری با مربيان وطنی كار كنند و همين مساله اســت كه مشخص میكند يك دروازهبان خارجی سرمربی استقالل میشود يا پرويز ســوبله چوبله خودمان؟!! آنچه به مظلومی و ساير مربيان ايرانی در اين كورس اميد میبخشد امتياز آشنايی بيشتر آنها با محيط است. مسالهای كه زنگا، تريم، فارياس و هر خارجی ديگری ابتدا به ساكن از آن بیبهره هستند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran