Iran Varzeshi

از جزییات نگذریم

- سعید زاهدیان ‪Saeed Zahedian‬

با مجتبی جباری در این روزها زیاد حرف زدم؛ تمام حرفهای او را میتوان در یک جمله یا حتی یک کلمه خالصه کرد: «جزییات!»

در مورد جزییات باید ســاعتها حرف زد؛ فوتبال ایــران در کلیات هیچ تفاوتی با فوتبال در انگلیس یا آلمان ندارد. هر روز باشگاههای ما – تیمهای ما – تمرین میکنند، مربی دارند، در لیگ مســابقه میدهند و الی آخر. یعنی در شــکل ظاهری هر آنچه در ســطح حرفهای وجود دارد، در ایران هم اتفــاق میافتد اما تفاوت میان فوتبال ایران و آرمان شهری که جباری و همه ما میخواهیم، در جزییات است.

یک مثال؛ باشگاه پاریسنژرمن فرانسه با تمام سرمایه و امکاناتی که در این کشور وجود دارد، با تمام متخصصانی که در این کشــور هســتند، ســراغ یک گروه انگلیسی میرود و زمین ورزشــگاه خود را به آنها میسپارد تا به شکل ویژهای از چمن ورزشگاه نگهداری شــود. بعدها وقتی از آنها درباره اندازه چمن سوال میشود، پاسخ جالبی داده میشود: «اندازه چمن برای بازیهای پاریسنژرمن موضوعی محرمانه است!»

در کلیات همه میدانند که اندازه چمن برای یک مسابقه چقدر است اما پاریسیها شــاید به اندازه چند میلیمتر انــدازه چمن را کوتاهتر یا بلندتر نگــه میدارند که این براســاس سرعت و شــکل بازی تیمی و تکنیک بازیکنان محاسبه شده و در بازی این تیم تاثیرگذار است.

شاید در نگاه کلی این موضوع چندان با اهمیت نباشد اما تیمی که نیمار و کاوانی را در اختیار دارد، برای زمین بازیاش هم نقشههای خاصی میکشد و این مساله آنقدر برای باشگاه مهم محسوب میشود که دستمزدی سنگین به متخصص چمن میپردازد و آن را محرمانه نگه میدارد.

چندی قبل کارلوس کیروش در جمع سردبیران روزنامههای ورزشی در خصوص زمیــن تمریــن تیم ملی حــرف زد. او که از باشــگاهها­ی بزرگی مثل رئــال مادرید و منچســتریو­نایتد آمده، درباره زمین تمرین تیم ملی میگوید: «در این زمین نمیتوانم ســطح طارمی، امیری و ســایر مهاجمان را باالتر ببرم و دقت ضربه زدن آنها به توپ را بهتــر کنم. وقتی توپ در زمین پله میکنــد و میپرد، چگونه بازیکنان را برای دقیقتر ضربه زدن تمرین بدهم؟»

تفاوت در همین جزییات اســت؛ همین ضربــه زدن به توپ، همین ضربه آخر که سرنوشــت یک تیم، یک باشگاه و یک مربی را تغییر میدهد. همین بغل پای ساده اگر گل شود، نتیجه بازی عوض میشود، بردها، هزار جور منافع مالی میسازند. صعود یک تیم باشگاهی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا چقدر پاداش برای یک تیم دارد؟ یا صعود به جام جهانی و باال رفتن از گروه، پاداش بزرگ مالی دارد. برای همین است که باشــگاهی مثل پاریسنژرمن برای زمین بازیاش این همه برنامه دارد تا تیمش نتایج بهتری بگیرد و بیشک پول بیشتری دربیاورد.

در مــورد این موضوعات جزیی میتوان ســاعتها بحث کرد؛ فوتبال ایران باید در جزییات خودش را به سطح تیمهای بزرگتر برساند. جباری اگر درباره امکانات، درباره یخساز و هزار امکانات دیگر حرف میزند، این جزییات را دیده و درک میکند که تفاوت پرورش بازیکن در یک باشگاه حرفهای با تیم استقالل چقدر است.

در این زمینها یک ســتاره که میتواند میلیاردها تومان ســود برای یک باشــگاه بیاورد، مصدوم میشــود و در بیامکاناتی، هرگز به روزهای قبل مصدومیت برنمیگردد و در نتیجه پولی هم برای باشگاه ساخته نمیشود.

شــاید وقت آن رســیده که ما هم دقیقتــر به موضوعات نگاه کنیــم؛ از کنار هر چیز کوچکی به ســادگی نگذریم و برایمان تا موضوعی صددرصد حل نشــده، دست از کار نکشــیم و در هر موقعیت و موضعی قرار داریم، به اندازه ســهممان به ریزهکاریها و جزییــات توجه کنیم. تمام حرف جباری جزییاتی اســت که یک باشــگاه حرفهای میخواهد و اســتقالل ندارد. استقالل شــاید اکنون در کلیات هم دچار نقص باشد اما آرزوی جباری رســیدن روزی اســت که ما در جزییات هم بینقص باشیم. با جباری و حرفهایش همراه باشیم و از کنار این موضوع ساده نگذریم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran