Iran Varzeshi

سرنوشت نامعلوم ایران- توگو

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

دیدار دوستانه تیمهای ملی فوتبال ایران و توگو که برای روز 13 مهر ماه در شهر کازان روسیه در نظر گرفته شــده بود، دچار مشکالت عدیدهای شده و لغو آن یک احتمال جدی است. ظهر دیروز خبر رسید که به گفته وزیر ورزش تاتارســتا­ن که کازان در آن واقع است، برگزاری این دیدار در این شهر لغو شده است.

دو دلیل متضاد و متنوع برای این امر ذکر شــده اســت، یکی اینکه در راه کسب ویزای سفر توگوییها به روسیه مشکالتی حادث شده است و دیگری اینکه یک قانون ویژه فیفا انجام این دیدار را در شــهر کازان با مشــکلی الینحل مواجــه کرده اســت. این قانون تصریح میدارد که برگــزاری دیدارهای تدارکاتی در یکی از شــهرهای محل برگزاری جام جهانی پیشرو فقط زمانی مقدور است که حداقل 2 ماه تا شروع این جام زمان باقی مانده باشد و در فاصلهای طوالنیتر تا مرحله نهایی چنین امری میســر نیست و چون کازان و اســتادیوم تازه ترمیم شــده آن یکــی از 12 مکان انتخاب شده برای میزبانی و برگزاری دیدارهای نهایی جام جهانی بیســت و یکم در خرداد و تیر ماه 1397 اســت ایران و توگو هم نمیتوانند 8 ماه و نیم قبل از شــروع جام جهانی در این مکان مسابقه بدهند. برای شــنوندگان این خبر این ابهام و ســوال پیش میآید که چطور میتوان در این شــرایط دیدار دیگری بین روســیه و ایــران را که 18 مهر مــاه در همان مکان (کازان) برگزار میشود، در نظر گرفت و آن را اجرایی کرد اما نکته اینجاســت که کشور میزبان جام جهانی از این قانون مســتثنی اســت و به واقع روسیه مجال و اجازه دارد که ماهها مانده به شــروع مســابقات نیز در یکی از اســتادیوم­های کاندیدا شده برای برگزاری جام جهانی دیداری تدارکاتی با هر کشوری که صالح میداند ســازمانده­ی و برگزار کند و اینکه مسابقه 18 مهــر ماه از صافی فیفا عبور میکند و بدون مشــکل نشان میدهد به سبب مالحظه فوق است. چرا کیروش خواهان این مسابقه است دیروز در تهــران انواع تحرکهــا و اظهارات برای زنده نگه داشــتن مســابقهای کــه کارلوس کیروش نیز روی آن حساس است، مشاهده شد و اگر ســرمربی پرتغالی تیم ملی با این دیدار موافق است به این سبب اســت که احتمال میدهد یک بار دیگر مثل سالهای 2006 و 2014 با یک تیم آفریقایی در جام جهانی همگروه شویم و در نتیجه بهتر اســت از حاال صابون چنان دیداری به تنمان بخورد و برای این مهم مهیا شــویم و بدانیم که با آفریقاییها که توگو از جمع آنها اســت چطور باید مقابله کنیم. تاج: این مسابقه لغو نشده است مهدی تاج روز یکشنبه تاکید کرد که مسابقه ایران – توگو لغو نشــده اســت و فقط مکان انجام آن تغییــر خواهد یافت. وی افزود: «اگر من رییس فدراسیون فوتبال ایران هستم و شما مایل به مطلع شدن از نظرات فدراسیون هستید باید متذکر شوم که در حــال تالش برای تعیین جایــی تازه برای انجام دیدار هســتیم و اصل قضیــه منتفی و لغو نشده است.»

اسدی: قصوری از ما سر نزده است حمیرا اسدی مسوول کمیته روابط بینالملل فدراسیون هم تاکید کرد هر کار اداری و تشکیالتی مرتبط با مســابقه از ســوی طــرف ایرانی صورت پذیرفته و قصوری از این کمیته سر نزده است. وی گفت: «یکســری مشکالت ویزایی وجود داشته که آن هم در حال رفع و حل اســت. توضیحات بیشتر را نیز باید از مسووالن سازمان تیمهای ملی پرس و جو کنید که بیشــتر از ما در جریان این مســاله و رویداد هســتند. ما هــر کاری را که برای دیدار ایران- توگو الزم بوده و به ما واگذار شده بود، انجام دادهایم و در نتیجه لغو احتمالی مسابقه را نباید به کمیته روابط بینالملل نسبت داد.»

به رغم تایید فیفا ســاعاتی پیشتر ســایت اســپورت روسیه با رجوع به حرفهــای والدیمیر لئونوف وزیر ورزش جمهوری خودمختار تاتارستان متذکر شده بود که برگزاری مسابقه ایران- توگو در شهر کازان منتفی شــده است. این در حالی است که از 20 روز پیش مســابقه ایران- توگو در همین مکان قطعی شده و حتی ســایت اینترنتی فیفا که برنامه مســابقات رســمی و دوســتانه مورد تایید این نهاد را در ایام موسوم به ‪»Fifa Day«‬ اعالم میدارد، این بازی را جزو برنامههای روز 13 مهر ماه رسما اعالم کرده بود.

از دور و بر «کیروش» دور شوید! در حالی که شــنیده میشــود احتمال ارجاع مســابقه ایران – توگو به تهــران هم وجود دارد و فدراســیون فوتبال ایران در حال بررســی سریع تمامی راهها و مکانها و گزینههای ممکن اســت، باید در انتظــار واکنشهای احتمالی تند کیروش هم نســبت به این رویداد بود. این مربی 64 ساله و کمالگرا در ماههای اخیر نیز مثل گذشــته بارها از ضعــف تدارکات تیم ملی و نداشــتن بازیهای دوســتانه الزم برای ایران گله کــرده و گفته بود ایــن نگرانی وجــود دارد که تیم ملــی خرداد ماه ســال آینده در شرایطی پای به مهمترین فستیوال فوتبال جهان بگذارد که به سبب کمبود دیدارهای تدارکاتــی الزم در کار خود میلنگد و فاقد کارآیی الزم است. به اعتقاد کیروش و به رغم بارها اعالم حمایت از سوی مسووالن فوتبال عمال چنین امری شــامل حال ملیپوشان نشده است و آنها به لحاظ کارهای تدارکاتی و برنامههای آمادهسازی خویش همچنان پشــت ســر رقبای درجه اول خود قرار دارند.

با این اوصاف به راحتی میتوان حدس زد که ســرمربی ایران پس از شــنیدن این خبر که بازی ایــران – توگو هم روی هوا رفته اســت، دچار چه احساسی خواهد شد و از تغییر احتمالی برنامههای تیم ملی در ادامه مهر ماه نیز خشــمگین شــود، طبــق برنامه قبلی قرار بود تیــم ملی ایران 8 مهر ماه تهران را ترک کنــد و در کازان اردو بزند و در تاریخهایی که برشمردیم به ترتیب با توگو و روسیه مســابقه بدهد. با شــرایط جدید و حتی اگر دیدار ایران- توگو در تهران برگزار شــود، کمپ تیم ملی در کازان تقریبا لغو میشود و این تیم زودتر از 14 مهر یعنی فردای روز مسابقه با حریف آفریقاییاش قادر به ســفر به روســیه نخواهد بود و اجماع سه، چهار روزه در روســیه و بازی با روسها و بازگشت شتابزده به تهران به قصد پس دادن هر چه سریعتر ملیپوشــان به باشــگاهها­ی آنان فقــط چیزهایی نیست که کیروش خواهان آنها بوده باشد.

بنابراین بهتر اســت تا اطالع ثانوی از اطراف و دور و بر کیروش دوری گزینید زیرا آتش کالمهای اعتراضیاش ممکن اســت شما را هم بسوزاند و در یک ثانیه تبدیل به خاکستر کند!

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran