Iran Varzeshi

هاشميان: شايد روزي در بوندس ليگا مربيگري كنم

-

هلي کوپتر برگشته است. وحید هاشمیان، مهاجم سالهاي نه چندان دور، در حال حاضر هدایت تیم زیر ۷۱ سالههاي هامبورگ را بــر عهده دارد. اواخر دهه ۰۹ بود که نام هاشــمیان در فوتبال آلمان مطرح شــد. او از ایران به فوتبــال آلمان آمد و تالش کرد که بتواند اثرگذاري باالیي از خود داشته باشد. هاشمیان عملكرد خوبــي هم در بوخوم از خود به نمایش گذاشــت. او زماني که در بوخوم بازي ميکرد یكي از بهترین بازیكنان بوندسلیگا شده بود. حاال وحید هاشمیان ۱۴ ساله از دنیاي مربیگري ميگوید. جایي که کار سختش را با حضور در تیمهاي منطقهاي و جوانان آلمان آغاز کرده است.

تیم زیر ۷۱ سالههاي هامبورگ در حال حاضر بعد از شش بازي بدون شكست، در رده ســوم بوندسلیگاي جوانان در شمال قرار دارد. نظرتان درباره شروع خوب تیمتان چیست؟

ما شروع خیلي خوبي داشتیم و من از این موضوع رضایت دارم. تیم با استعداد و خوبي در اختیار داریم ولي پیشرفت و پرورش بازیکنان هنوز آن طور که ميخواهیم نشده است. نقطه قوت تیمتان را چه ميدانید؟

تعــادل و هماهنگي خوبي بیــن خطوط دفاع و حملــه داریم. ما همیشــه ميخواهیم یک فوتبال مالکانه را ارائــه بدهیم و باید خیلي زود دروازه حریــف را باز کنیم. وقتي که حریف توپ را در اختیار دارد ما باید عمل را نشان دهیم نه عکسالعمل و من اینها را نقاط قوت تیمم ميدانم.

آیا بازیكنان جوان شما ميدانند که روزگاري لقب هلي کوپتر را داشتید و شما را با این لقب ميشناسند؟

از آنهــا این ســوال را نکردهام و نميدانم ولــي فکر ميکنم آنها از توانایي ضربات سر من خبر داشته باشند و این موضوع را بدانند. اصال چه شد که لقب هلي کوپتر را به شما دادند؟

بیشــتر به خاطر توانایي در ضربات ســر بود که این لقب را به من دادند. من براي زدن ضربات ســر نیاز به زمان زیادي نداشتم که از زمین جدا شــوم. یک بار فرانک پاگلزدورف به من گفت که تو مثل هلي کوپتر ميماني. از آن زمان به بعد هلي کوپتر لقب من شد.

از بین مربیاني که داشــتهاید، فرد خاصي هســت که او را بهعنوان الگو که تاثیر باالیي بر روي شما داشته است نام ببرید؟

بــا مربیان بزرگــي کار کردهام و از همه آنهــا چیزهاي زیادي یاد گرفتم. با فرانک پاگلزدورف یکي از تیمهایي بودیم که در بوندسلیگا با سه مهاجم بازي ميکردیم و من فلسفه مربیگري او را دوست داشتم. فلیکس ماگات، مربي بود که خیلي تاکید روي کارهاي ســخت و فیزیکي داشت، اوالد لینن، مربي خیلي دوست داشتني بود و او با بازیکنان در هانوفر رابطه خیلي دوستانه و خوبي داشت. از نظر انگیزشي هم چیزهاي زیادي از پیتر نــوي رورر یاد گرفتم. هنوز هم با او در ارتباط هســتم و اغلب به صورت تلفني با هم درباره مسائل مختلف صحبت ميکنیم. از تفاوتهاي فوتبال ایران و آلمان بگویید؟

من سالهاي آخر فوتبال خودم را در ایران سپري کردم و باید بگویم که پیشــرفتها­ي خیلي خوبي در ایران اتفاق افتاده است ولي همچنان از نظر امکانات و ســاختار فوتبال ایران خیلي از کشوري مثل آلمان عقب است. البته ایران از نظر فوتبالي استعدادهاي خیلي خوبي دارد. چه هدفي در دنیاي مربیگري دارید؟

من برنامــه مدون و خوبي براي خودم در دنیــاي مربیگــري دارم و عالقهمندم این برنامهها را جلو ببرم. خوشــبختان­ه خیلي زود مدرک مربیگري خودم را گرفتم و االن به این فکر ميکنم کــه روزي بتوانم در بوندسلیگا مربیگري کنم. براي رسیدن به این هدف باید تا جایي که ميشود تجربه کاري خودم را باال ببرم و حضــور در لیگهاي منطقهاي و جوانان در آلمان بهترین راه براي رسیدن به این هدف است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran