Iran Varzeshi

بيم‌و‌اميد‌درباره‌فرجام‌خواهی

محکوميت مهدي طارمي از روز اول مهرماه آغاز شده كه بر اساس اين حکم او ميتواند در تمرينات تيمش شركت كند اما از حضور در بازيهاي رسمي، باشگاهي و ملي محروم خواهد بود و از سوم بهمن به بعد ميتواند در مسابقات شركت كند. بدين ترتيب طارمي دو سه هفته ابتدايي نيم فصل د

-

داليلي كه پرسپوليس را اميدوار ميكند باشگاه پرســپوليس ميتواند با ارائه مستنداتي اميدوار باشــد كه راي دادگاه عالي ورزش را به سود خود برگرداند.

-1 با توجه به اينكه در ۵2 تير ۵9۳1 در كشور تركيه كودتا شــكل گرفت و ناامني زيادي ايجاد شد، مهــدي طارمي در همان شــب كودتا بــا مراجعه به ســفارت ايران در تركيه خواســتار بازگشت به ايران شده است. مسووالن ســفارت هم بافاصله مقدمات ســفر مهاجم پرســپوليس به ايــران را فراهم كردند تــا طارمي به خاطر ناامنيهايـ­ـي كه در تركيه وجود داشــت به ايران باز گردد. شــايد يكي از داليل مهم و برگ برنــده پرســپوليس در دادگاه CAS همين موضوع باشــد، چرا كه بر اســاس قوانين بينالمللي اگر در يك كشــور ناامني صورت بگيرد افراد خارجي كه تحت قرارداد باشگاهها هستند ميتوانند بيقيد و شرط آن كشور را ترك كنند.

-2 در قرارداد مهاجم پرســپوليس با باشــگاه ريزهاســپو­ر آمــده بود طارمــي تنها پــس از صدور آیتیسی از سوي باشــگاه پرسپوليس رسما بازيكن اين باشــگاه ميشــود اما تا زماني كــه او به تهران بازگشــت باشگاه پرســپوليس هيچ آیتیسی براي مهاجم بوشهري تيمش صادر نكرد؛ اين يعني قرارداد مهدي طارمي با باشگاه تركيهاي كامل نشده است.

۳- از ديگــر مواردي كه باشــگاه پرســپوليس ميتواند در اليحه اعتراضياش به آن اشاره كند، بحث دريافت مبلغ قرارداد از ســوي طارمي است. مهاجم پرســپوليس با وجود اينكه قرارداد خوبي با باشــگاه تركيهاي به امضا رسانده بود اما حتي يك يورو هم از اين باشگاه دريافتي نداشته است.

ريسك اعتراض را به جان ميخرند طبيعتــا اگــر پرســپوليس ميخواهــد محروميــت طارمــي را تعليــق كنــد بايــد درخواســت دســتور موقــت بــراي تعليــق محروميــت را به دادگاه )CAS( ارائه كند اما در اين ميان هم مشكات جدي وجود دارد و شايد به خاطر همين مساله مهدي طارمي جام جهاني 201۸ روسيه را از دست بدهد چرا كه به احتمال فراوان در صورت اعتراض باشــگاه، دادگاه عالي ورزش اواخر اسفند ماه راي نهايي خود را صادر ميكند و اگر محروميت طارمي تعليق شــده باشــد و در آن حكم، محروميت تاييد شــود طارمي حق حضور در جام جهاني را نخواهد داشت. با اين حال ظاهرا باشگاه در پي جلساتي كه تشكيل شــده قصد دارد اين ريســك را به جان بخرد و به اين جمع بندي رسيده كه اعتراض كند. واسطههاي ايراني به ريزهاسپور خبر دادند؟ آنطــور كه از شــواهد و قرائن بــر ميآيد فيفا ادعاهاي مطرح شــده مبني بــر اينكه طارمي پيش از امضــا قــرارداد با ريزه اســپور تركيه، با باشــگاه پرسپوليس قرارداد داشته را كذب دانسته و به همين دليــل اين ادعاها را نپذيرفته اســت. همين موضوع باعث شــده تا حكم پرونده شكايت باشگاه تركيهاي از مهدي طارمي به نفع ريزه اســپور صادر و باشگاه پرسپوليس هم با محروميت مواجه شود.

ظاهــرا عقد قرارداد طارمــي و رضاييان با ريزه اســپور منوط به صدور آي تي سي بود و ريزه اسپور در واقع اين دو بازيكن را تبديل به بازيكنان تســتي كــرده بود تا اين دو بازيكن تصميم قطعي خود براي بازگشت به پرســپوليس را بگيرند. برعكس رضاييان كــه از پول هدايتي اســتفاده كرد تا قــراردادش را فســخ كند مهدي طارمي بدون فســخ قراردادش به ايران برگشــت. بعد از اين اتفاق باشــگاه ريزه اسپور از طريق برخي واســطههاي ايراني توانســت ايميل باشگاه پرسپوليس را پيدا كرده و با ارسال پيامهايي به باشگاه اعام كرد بنا بر مدارك ارائه شده، طارمي بازيكن ريزه اســپور محســوب ميشود و در صورتي كه اين بازيكن براي سرخپوشــان تهراني بازي كند، بازيكن غيرمجاز محســوب شــده و باشگاه تركيهاي ميتواند از بازيكن و باشگاه شكايت كند.

مدتي بعد و در پي بیتوجهي باشگاه پرسپوليس باشــگاه ريزه اسپور به فيفا شكايت كرد. جالب اينكه وكيل طارمي و وكيل باشگاه دفاعيات خود را به طور جداگانه براي فيفا ارســال ميكردنــد كه دفاعيات وكيل طارمي كمي منطقيتــر بود. او در دفاعياتش گفته بود از آنجايي كه اين قرارداد منوط به دريافت آي تي سي بوده و باشــگاه تركيهاي در مدت زمان مشخص شده اقدام و درخواستي براي صدور آي تي ســي از فدراسيون فوتبال ايران و باشگاه پرسپوليس نداشــته، به همين دليل مهدي طارمي هم به ايران بازگشته است. فيفا به سندسازي پرسپوليس پي برد نكته عجيب اينجاست كه بخش حقوقي باشگاه پرســپوليس بدون هماهنگي با وكيل مهدي طارمي و در دفاعيــهاي كاما جداگانه بــه فيفا اعام كرده بود طارمي 0۳ خرداد ۵9 با پرسپوليس قرارداد امضا كرده و در تاريخ ۸ تيرماه ۵9 با ريزه اســپور قرارداد بسته اما فيفا اين دفاعيات را نپذيرفت و آن را نشانه عدم صداقت و حسن نيت باشگاه پرسپوليس دانست. براي كارشناسان بخش حقوقي فيفا اين سوال پيش آمد كه وقتي باشگاه پرســپوليس با طارمي قرارداد داشــته، پس چرا پس از پيوستن اين بازيكن به ريزه اسپور هيچ شــكايت يا اعتراضي نكرده و حتي هيچ مصاحبــهاي هم در اين زمينه وجــود ندارد؟ برخي گمانه زنيها مبني بر اين است كه برخي از واسطهها ماجراي عدم توافق پرســپوليس با طارمي و تصميم اين بازيكن براي پيوســتن به ريزه اسپور را به اطاع اين باشگاه تركيهاي رســانده و اين باشگاه تركيهاي هم اين مســاله را به اطاع فيفا رسانده است تا فيفا نسبت به اين مســاله كه باشگاه پرسپوليس در حال ارائه اطاعات نادرســتي است، اطمينان پيدا كند. به همين دليل پرسپوليس در اين پرونده محكوم و از دو پنجره نقل و انتقاالت محروم شــده است. در يكي از بندهاي آيين نامه فيفا به صراحت قيد شده است كه اگر باشگاهي بازيكني را كه با باشگاه ديگري قرارداد دارد، تحريــك كنــد، ضمن اينكــه بازيكن محروم ميشود، باشگاه تحريك كننده هم از فعاليت و خريد و فروش بازيكن در دو پنجره نقل و انتقاالت محروم ميشود. حكم فيفا ۵1 صفحه است كه سيزده صفحه از متن حكم به تشريح شكايت ريزه اسپور، دفاعيات وكيل طارمي و حقوقي باشگاه پرسپوليس و متعاقبا تشــريح ريزه اســپور در قبال دفاعيات پرسپوليس اختصــاص دارد. در اين حكم عنوان شــده عاوه بر اينكه پرسپوليس تحريك كرده بازيكن تحت قرارداد ريزه اســپور به تركيه برنگردد، اطاعات كذب هم به فيفا داده شده كه ناشي از عدم حسن نيت و صداقت بوده است.

در يکي از بندهاي آيين نامه فيفا به صراحت قيد شده است كه اگر باشگاهي بازيکني را كه با باشگاه ديگري قرارداد دارد، تحريك كند، ضمن اينکه بازيکن محروم ميشود، باشگاه تحريك كننده هم از فعاليت و خريد و فروش بازيکن در دو پنجره نقل و انتقاالت محروم ميشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran