Iran Varzeshi

تازه اول راه است

پيمان اكبــري پس از مدتها نيمكت تيم ملــي واليبال را صاحب مربي كرد كــه بخش اعظم اهالي واليبال او را قبول داشــته باشــند. او از ليگ جهاني دســتيار اول كوالكوويچ شــد و در دو تورنمنت قبلي يعني رقابتهاي انتخابي جهان و جام قهرمانان قارههــا روي نيمكت تيم مل

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

از تيم ملي شروع كنيم و نتيجه خوبي كه در رقابتهــاي قهرمانان قارهها گرفت. چه اتفاقي بــراي تيم در حد فاصل اين دو تورنمنت افتاد كه از آن بازيهاي ضعيف به اين مدال ارزشمند رسيديم؟

ما در بدو اردوهايمان براي ليگ جهاني مشكالت زيادي داشــتيم. چندين آسيب ديده داشــتيم كه اكثرشــان از بازيكنــان اصلي مان بودنــد. از طــرف ديگر من فكــر ميكنم زمان تمريني مان بــا توجه به حضور مربي جديد كم بود و مقداري هم دير شروع به آماده سازي تيم كرديم. مشخص هم هست كه شناخت سرمربي از تيم و بازيكنانــ­ش محدودتر از امروز هم بود. مجموع همه اينها نتيجه ليگ جهاني رقم زد. و روند كار پس از ليگ جهاني؟

خب ما پــس از آن تورنمنت، بالفاصله تمريناتمان را در پيش گرفتيم و براي رقابتهاي انتخابي جهان آغاز كرديم. رفته رفته شــناخت كوالكوويچ بيشــتر ميشد و بازيكنان هم با بهتر شدن مصدوميت هايشان، شــرايط بهتري پيدا ميكردند. در همــان رقابتهاي انتخابي جهان هم عملكرد خوب تيم ايران آغاز شد.

ولــي در آن رقابتهــا حريف جدي نداشتيم!

بله امــا نتايج تيم و پيــروزي در تمام مســابقات با قاطعيت نشــان داد كه تيم ايران خيلي آماده است و شــرايط متفاوتي نسبت به ليگ جهاني داريم. با اين حال همه ميدانستيم كه قرار اســت بهترين عملكردمــا­ن را در ژاپن داشته باشيم.

برســيم به ژاپن و نتيجهاي كه در اين رقابتها به دســت آمد. خود شما و كادر فني پيش بينيتان از اين رقابتها چه بود؟ واضحتر اينكه روي پيروزي در كدام بازيها حساب ميكرديد؟

آدم بايد واقعيت را بگويد. به همين دليل تنهــا ميتوانم نظر خودم را بــا اطمينان بگويم. شــايد نظر كوالكوويچ متفاوت باشد اما من در فكــرم، معتقد بودم ميتوانيم ايتاليا، فرانســه و ژاپن را شكست دهيم.

حســاب پيروزي برابــر آمريكا را نميكرديد؟

تيم ما بازي فوقالعــاد­هاي برابر آمريكا انجام داد. دو بر صفر هم از حريف عقب افتاديم اما بچهها با صبــر و حوصله بازي را ادامه دادند و به اين برد ارزشمند دست پيدا كردند. آمريكا تيمــي بود كه با تمــام قوا آمده بــود. در ليگ جهانــي تغييراتي داده بود امــا در اين رقابتها همه بازيكنان اصلياش را آورده بود و شــرايط بسيار خوبي داشت.

بازي با ايتاليا هم پنج سته شد. روي اين تيم بر حســب نتيجه شــان در ليگ جهاني حساب كرده بوديد؟

آنها تقريبا همان تيم ليگ جهاني شــان بودند. آنها در ليگ جهاني دوازدهم شــدند و ما يازدهــم. با اين حال ديديم كه هر دو اين تيمها در ژاپن، نتيجــه ليگ جهاني را جبران كردند و دوم و سوم شدند.

بحثــي كه در مورد مــدل كوچينگ كوالكوويچ مطرح ميشــود، بحث تعويض هاســت. او در رقابتهاي جــام قهرمانان راحتتر و بيشتر از ليگ جهاني بازيكنانش را عوض ميكرد اما باز هــم ميبينيم كه خيلي دست به عصا تصميم ميگيرد. نظر شما در اين باره چيست؟

ايــن ماجرا ديگر به شــيوه مربيگري و ديدگاه او برمي گردد. بعضي مربيها به تعويض و گرفتن تايــم در امتيازهاي باال اعتقاد دارند و برخي نه. از طرفي بايد به شــناخت مربي نسبت بــه بازيكنان هم توجه كنيم. او بايد بداند كه هر بازيكنــش در چه زماني بهترين كيفيت را دارد؛ اگر از بيرون بيايد عملكرد بهتري دارد و يا بايد از ابتدا وارد زمين شود. ما هم بهعنوان مربيان تا اندازهاي ميتوانيم به او مشورت بدهيم و تصميم اصلي را خود او بايد بگيرد.

به نظرتان با توجــه به چهار پيروزي ميتوانستيم به نتيجه و يا به عبارت بهتر، سكوي بهتري برسيم؟

ببينيد شــايد ما روزي به سكوي بهتري دست پيدا كنيم. به اين اتفاق اميدوار هم هستم اما نتيجهاي بهتر از اين، اتفاقی بســيار بزرگ و رسيدن به آن دشوار اســت. در همين رقابتها اگر آمريكا، ايتاليــا را ميبرد، ما با همين نتيجه دوم ميشديم. پس ميشد جايگاه بهتري گرفت اما نتيجه بهتر، كار بســيار دشــواري است. در مجموع اين سومي شروع بســيار خوبي بود اما بايد بدانيم كه تازه اول راه است. در مورد بازي با برزيل چطور؟

آنها با تيم بسيار كاملي آمده بودند. چهار قهرماني اين رقابتها را در كارنامه داشــتند. در مورد بازي برابر ايران هم شــرايط ويژهاي اتفاق افتاد. مــا ايتاليــا را در روز اول برديم و آنها در روز دوم برزيل را شكست دادند. به همين دليل برزيل در روز سوم بازيها با تمام قوا برابر ايران قرار گرفت چراكه اگر ميباخت، شرايطي مانند آمريكا پيدا ميكرد و شايد سوم هم نميشد.

خيليها برزيل را به نوعي تافته جدا بافته ميدانند.

همينطور اســت و اگر مــا ميخواهيم در زمــره تيمهاي حاضر در ايــن رقابتها قرار بگيريم، بايد به جايي برســيم كه حداقل تعداد برد و باخت هايمان برابر آنها مساوی باشد.

اگر موافق باشــيد، كمي هم راجع به ليگ صحبت كنيم.

فعال نميتوانم صحبتــي راجع به ليگ داشته باشم. چرا؟

درباره ليگــي كه هنــوز برنامهاش هم ريخته نشده كه نميشود صحبت كرد.

در مجموع با موضع فدراســيون و به نوعي سختگيرياش موافقيد؟

به نوعي اين كار را درســت ميدانم. به نظرم اگر اين اتفاق نيفتد و قوانين زير پا گذاشته شــود، ليگ خوبی نخواهيم داشت. حرف اصلي من هم همين اســت كه داشتن تيم ملي خوب در گرو داشتن يك ليگ قوي و با كيفيت است. پــس رعايت قانون و قانونمداري در ليگ هم در نهايت به سود تيم ملي خواهد بود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran