Iran Varzeshi

باز هم زور ايران به اوكراين نرسيد

-

شكسته شدن ركوردها، دردنیای حرفهای ورزش اتفاقی خوشايند است كه هرزگاهی در رقابتهای معتبر بین المللی رخ میدهد؛ اتفاقی كه اين بار در دنیای وزنه برداری توســط سهراب مرادی رقم خورده اســت. وزنه برداری كه همه ما در ريو منتظر ركوردشكنیا­ش بوديم اما اتفاق های مختلف دســت به دســت هم داد تا اين افتخار رقم نخورد و در فاصله يک سال بعد از المپیک است كه می بینیم سهراب وزنه برداری ايران به خواســته اش می رسد و ركورد دنیا را مال خود می كند. سهراب مرادی در بازی های داخل سالن ركورد مجموع دنیا را از آن خود كرد و حاال منتظر است تا رقابتهای جهانی برسد و توانش را برای شكستن بقیه ركوردهای باقیمانده اين وزن امتحان كند.

18 ســال از شكسته شــدن ركوردي كه با درخشش يكي از فوق ستارههاي دنياي پوالدسرد از كشــور يونان در رقابتهاي جهاني 1999 آتن به ثبت رسيده بود، ميگذشت اما اين ركورد هم مثــل بقيه ركوردهايي كه دير يــا زود در دنياي حرفهاي ورزش فرو ميريزد، شكسته شد؛ با اين تفاوت كه ركوردشــكن و تاريخ ســاز اين اتفاق ارزشمند براي وزنهبرداري جهان اين بار ستارهاي از كاروان ورزش ايــران بــود. ســهراب مــرادي وزنهبردار 94 كيلويي ايــران و قهرمان بازيهاي المپيــك 2016 ريو، همانطــوري كه پيش بيني ميشــد، بدون داشــتن دغدغه رقابت، با خيالي آسوده در تركمنســتا­ن روي تخته رفت و خيلي راحتتر از آنچه فكر ميكرديم هم ركورد شكست و هم صاحب مدال طالي بازيهاي داخل ســالن آسيا شد.

مطمئنــا ثبت يك ركورد جديــد در كتاب ركورد شــكنان تاريخ وزنهبرداري جهان افتخاري غرورآفريــ­ن براي وزنهبــردا­ري و ورزش ايران به شــمار ميرود و قطعا در اين موضوع هيچ شــك و شــبههاي وجود ندارد اما ســوال اين است كه آيا بهتر نبود ولع و ميل به ركوردشــكن­ي سهراب مرادي مثل ركوردداران قبلي دسته 94 كيلوگرم (آكاكائوس كاخياسويلس­ــي از يونان و ســيمول ولســكي لهســتاني) و در نهايت ثبــت ركوردي جديد در كتــاب ركوردهاي تاريــخ وزنهبرداري جهــان را كنترل كرده و با تدبيري درســت آن را بــراي عملياتي شــدن در رقابتهــاي جهاني آمريكا هدايت ميكردند؟ اين درســت كه نوع و نحوه تمرينات ســهراب مرادي هم مثل كيانوش رســتمي و يا بهداد سليمي آن چيزي نيست كه از سوي كادرفني به ساير مليپوشان در تمرينات اردويي ديكته ميشــود اما باالخره ســهراب هم كنار ساير ملي پوشــان در اردوهاي مختلف تيم ملي حضور داشــت و قطعا بــا توجه به اخالق و شــخصيت قابل احترامي كه اين وزنهبردار دارد، مربيان تيم ملي ميتوانستند عطش اين وزنهبردار نخبه را با مديريتي صحيح به جهاني برسانند اما به هرحال سهراب مرادي در تركمنستان تا حدود زيــادي به هدفي كه بعــد از المپيك در ذهنش بارور كرده بود رســيد؛ هدفي كه ميشد با اندكي هوشمندي بيشتر براي سهراب با شكستن هر سه ركورد (يكضرب، دوضرب و مجموع جهان) همراه ميشد نه فقط ركوردشكني در حركت مجموع.

كاهش وزن انرژي واقعي سهراب را گرفت! موضوع مهم ديگري كه در وضعيت ظاهري و شــرايط فيزيكي قهرمان طاليــي وزنهبرداري ايران در بازيهاي داخل سالن آسيا ميشد ديد، كاهش وزن نسبتا زيادي بود كه باعث ضعف بدني و به اصطالح فني خالي شــدن بدن ســهراب در هنــگام زيرگيري از وزنههــاي انتخابي، خصوصا در حركت دو ضرب شــده بود. شرايطي كه كامال در نخســتين حركت يكضرب و دوضرب سهراب مرادي مشهود بود.

خالــي كــردن بــدن ســهراب خصوصا در حركت دوضرب كه حركتي قدرتي، ســرعتي به شــمار ميرود، ملموس بود زيرا اين وزنهبردار در اردوي پاياني تيم ملي وزنهبرداري در شهرســتان نور موفق به مهار وزنــه 233 كيلوگرمي كه يك كيلوگــرم باالتر از ركورد دوضرب جهان اســت، شده بود.

قطعــا اگر فيلم مهار وزنــه 233 كيلوگرمي ســهراب را با رفتن اين وزنهبردار زير وزنه 228 كيلويي كنار هم گذاشــته و آنهــا را دقيق آناليز كنيم، متوجه ميشويم كه كاهش وزن نسبتا زياد در تركمنستان آن هم نزديك زمان مسابقه باعث شــد تا نتوانيم انرژي و توان واقعي اين وزنهبردار فوق ستاره در دســته 94 كيلوگرم را روي تخته مســابقه و در جدال با وزنههاي سنگين، آنطوري كه بايد مشــاهده كنيم. بنابراين براي درخشش مجــدد ركــورددار مجموع دســته 94 كيلوگرم جهان در مســابقات جهاني آمريكا خود سهراب و كادرفنــي تيم ملي حتما بايد روي اين موضوع مهم تمركز داشته و تدبيري كارآمد را براي مرتفع كردن اين نقيصه در طول مدت تمرينات اردويي و قبل از حضور در صحنه مسابقه طراحي كنند. ريكاوري و رساندن سهراب به جهاني

دغدغه كادرفني حضور ســهراب مرادي در بازيهاي داخل ســالن آســيا و ركوردشــكن­ي اين وزنهبردار در دســته 94 كيلوگرم اگر چه براي كاروان ورزش و فدراســيون وزنهبرداري ايران اتفاقي خوب بود اما نوع آماده سازي سهراب از امروز به بعد يعني تا قبل از اعزام تيم ملي وزنهبرداري به رقابتهاي جهاني 2017 آمريكا، دغدغهاي است انكارناپذي­ر.

نزديكي فاصله زماني بازيهاي داخل سالن آســيا با رقابتهاي جهاني آمريكا، مجبور بودن كادرفني به دادن زمان كافــي براي ريكاوري به تمامي ملي پوشان حاضر در تركمنستان خصوصا ســتاره اين تيم يعني سهراب مرادي و در نهايت اندك زمانــي كه كادرفني براي بازگشــت مهره كليــدي خود بــه اوج آمادگي از لحــاظ بدني و ركوردي در اختيار دارد بيشــك دغدغه و هدف اصلي محســن بيرانوند و همراهان او در تيم ملي وزنهبرداري بزرگســاال­ن است. موضوعي كه حتما جــاي بحث و تحليل فني دقيقــي دارد زيرا اگر در مدت اندك باقيمانده بــه هر دليل اين اتفاق براي ركورددار كنوني دسته 94 كيلوگرم جهان و يا حتي ســاير وزنهبردارا­ني كه براي جهاني شدن مد نظر كادرفني هســتند ميسر نشود، تيم ملي وزنهبــردا­ري ايران در صورت اعزام به آمريكا مثل رقابتهاي جهاني 2015 هيوســتون با مشكل و موانع جديد مواجه ميشود.

ضمن اينكه از ســوي ديگــر، كادر فني در زمان محدودي كه براي آماده سازي تيم و حضور قدرتمندانـ­ـه در رقابتهــاي جهانــي در اختيار دارد همزمان با فشــار تمريني كه براي رساندن وزنهبردارا­ن به آمادگــی در نظر دارد، حتما بايد مراقب بدنهاي تحت فشار اردونشينان نيز باشد تا در كنار تمامــي موانع احتمالي كه تيم ملي را در اين دوره زماني محدود تهديد ميكند، آسيب ديدگيهاي جدي گريبــان بچههاي تيم ملي را نگيرد.

رقابتهاي جهاني فوتبال هفت نفره

بــه نظر ميرســد ديگر نبايد به شكســت دادن تيم فوتبــال هفت نفره اوكراين فكر كرد. اين تيم در ســالهاي اخير بارها مقابل بازيكنان خوب ايران به برتري رســيده و به نظر ميرســيد اين بار فوتباليســ­تهاي كشورمان در فينــال رقابتهاي جهانــي بتوانند با غلبه بر اين تيم هــم به قهرماني جهان برســند و هم اينكه انتقام شكست در بازيهاي پارالمپيك ريو را از آنهــا بگيرند اما اين بار هم زور فوتباليســ­تهاي ايراني به اوكراين نرسيد و همانند چند سال گذشته اين بار هم اوكراين با غلبه بر ايران بر سكوي نخست جهان تكيه زد.

ملي پوشان كشورمان در ديدار فينال مقابل تيــم اوكراين به ميدان رفتنــد و در حالي نيمه اول را بــه پايان بردند كــه نتيجه صفر بر صفر حاكــم بود اما در نيمه دوم شــرايط به گونهاي ديگر رقم خورد و دميترو مولوداســت­ووف موفق شــد در دقيقه 39 تك گل اين ديدار را به ثمر برساند و با همين يك گل هم براي اوكراين بهار شد و اين تيم توانست بهعنوان قهرماني برسد.

در ديدار رده بندي نيز تيمهاي روســيه و انگلستان براي تصاحب عنوان ســوم به مصاف هم رفتند و در نهايت تيم روســيه با نتيجه 2 بر صفر پيروز ميدان شــد و بهعنوان سومي جهان دست يافت. تيم ملي ايران در گروه B با تيمهاي روسيه، آرژانتين و پرتغال همگروه بود و در رقابتهاي مرحله گروهي، مقابل روسيه شكست خورد و ديدار با تيمهاي آرژانتين و پرتغال را با پيروزي پشت سر گذاشت و بهعنوان تيم دوم به مرحله بعد صعود كرد. در اين مرحله تيم ملي كشورمان مقابل تيم برزيل به ميدان رفت و با شكست اين تيم راهي نيمه نهايي شد. در ديدار نيمه نهايي انگلستان حريف ايران بود و ملي پوشان ايراني با پيــروزي قاطع مقابل اين تيم به ديدار فينال راه يافتند اما در فينال اين اوكراين بود كه بهعنوان قهرماني رسيد. اين مسابقات از 19 شهريور ماه با حضور 16 تيم آغاز شد و شب گذشته در شهر سان لوييز به كار خود پايان داد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran