Iran Varzeshi

گرهاي كه به دندان رسيد

-

ايران ورزشــی- فدراسيون كشتي اين روزها با يك ماجراي جديدي روبهرو شــده است. اين بار ماجراي اساسنامه مطرح شده و تهديــد اتحاديه جهاني مبنــي بر تعليق فدراسيون از حضور در مسابقات بينالمللي. تهديدي كه تــا پيش از ايــن هرگز وجود نداشته اســت. در دورههاي گذشته روساي فدراسيون كشــتي با نظر مستقيم سازمان تربيت بدني وقت بركنار شــدهاند اما هرگز بحثي از دخالتهاي دولت و وزارت ورزش و جوانان مطرح نبوده اما حاال چند ماهي است كه اتحاديه جهاني نســبت به دخالت دولت در فدراسيون كشتي حساس شده است.

حــاال چــرا در ايــن چنــد مــاه اين حساســيتها افزايش پيدا كرده اســت، نه مشــخص اســت و نه داراي اهميــت؛ بلكه مهم اين است كه همه بدانند چرا اصال اين مشكل به وجود آمده است.

چنــدي پيش فدراســيون كشــتي اساســنامه­اي را به اتحاديه جهاني ارســال كرد و آن را بهعنوان اساســنامه جديد اين فدراســيون معرفي كرد. اساســنامه­اي كه در همايش هياتهاي كشــتي تصويب و به اتحاديه جهاني ارسال شد.

در حاليكه بايد اين اساسنامه به تاييد وزارت ورزش و جوانــان ميرســيد و بعد از ســوي هيات دولت تصويب ميشــد و بعد به اتحاديه جهاني ارســال ميشــد اما االن بايد اين ســوال را پرســيد كه آيا اين روند از ســوي فدراسيون كشتي طي شده است؟ اساسنامهاي كه فدراسيون كشتي به اتحاديه جهاني ارسال كرده از سوي اتحاديه جهاني مورد تاييد قرار نگرفته اســت و بر اســاس اعالم فدراسيون كشتي بند 5 اين اساسنامه به خواست اتحاديه جهاني بايد حذف شود. بندي كه در آن وزيــر ورزش و جوانان و يا نماينــده او در مجمــع انتخاباتي حق راي دارنــد و با حذف آن اين حــق راي از بين ميرود.

با مطرح شــدن اين ايراد اساسنامه از سوي اتحاديه جهاني كشتي، وزارت ورزش و جوانــان هم بالفاصله واكنــش جالبي به اين ايراد گرفت و مدعي شــد كه فدراسيون كشــتي به طور كلي در ارســال اساسنامه عجلــه كرده و اساســنامه قديمــي را براي اتحاديه جهاني ارسال كرده در حالي كه بايد كمي صبر ميكرد و اجازه ميداد اساسنامه جديد در هيات دولت به تصويب برسد و بعد آن را به اتحاديه جهاني ارسال ميكرد.

در اين اساســنامه جديد كــه به طور مشترك براي تمامي فدراســيون­ها نوشته شده است تمام اين ايرادات در آن ديده شده و مشــكالت برطرف خواهد شــد. حال يك ســوال مطرح است و آن اينكه واقعا اتحاديه جهاني ضــرب االجلي را براي فدراســيون تعيين كــرده بود و يا اينكــه فقط خواهان اصالح اساســنامه شــده بود كه فدراسيون كشــتي بدون اينكه در هيات دولت تصويب شــود اين اساســنامه را به اتحاديه جهاني ارســال ميكند؟ اصال اساســنامه­اي كه به تصويب هيات دولت نرســد، داراي وجاهت قانوني است؟

حــاال وزارت ورزش و جوانان خواهان ارسال اساســنامه جديد به اتحاديه جهاني كشتي اســت كه ميتواند مشــكالت را بر طــرف كند امــا ظاهرا اين كار هم شــدني نيســت. روزبه وثوق احمــدي عضو حقوقی اتحاديه جهانی كشتی در اين باره ميگويد: «اساسنامه فدراسيون كشتي آخرين بار چند مــاه قبل تغيير پيدا كرد و داورزني بهعنوان نماينده وزارت ورزش در آن جلســه حضور داشــت و آن را امضا كرد و اين اساســنامه براي اتحاديه جهاني كشــتي ارسال شد كه از يكــي از اين بندها (بنــد )5 ايراد گرفته شــد.» احمدي ادامه ميدهد: «پس اصالح بايد بر اساس همين اساسنامه صورت بگيرد كه ما اين موضوع را پيشبيني كردهايم كه با برگزاري مجمع فوقالعاده تغييرات الزم را بر اساس ايراد اتحاديه جهاني اعمال خواهيم كرد.

بنابراين نميتوانيم اساســنامه ديگري را ارسال كنيم چون اساسنامه قبلي ترجمه، تأييد و ارسال شده اســت و تغييرات مورد نظر اتحاديه جهاني بايد بر اســاس آخرين اساســنامه ارسالشــده صورت گيرد. اين موضوع بايــد در مجمع عمومي و فوقالعاده فدراسيون كشتي مورد بررسي قرار گرفته و اصالحات انجام شود و نميتوانيم اساسنامه جديدي را به آنها ارسال كنيم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran