Iran Varzeshi

به آب و هواي خوب عادت نداشتيم!

- ‪Nizaar Kinsella‬

جانشــيني ديگو كاستا قاعدتا نبايد كار آساني باشــد اما آلوارو موراتا كاري كرده كه قهرمان ســابق چلســي ديگر چهرهاي فراموششده است.

تنهــا يــك روز پــس از آنكه اعالم شــد آبيها با اتلتيكو مادريد بر سر مبلغ انتقال كاســتا به توافق رسيدهاند، موراتا ششــمين، هفتمين و هشتمين گل خود در تمامي رقابتها را براي چلسي به ثمر رساند.

ايــن بازيكــن 42ســاله مقابــل استوكســيت­ي درخشان بازي كرد. او در صحنه گل اول، در محوطه جريمه پاس بلند سسار آسپيليكوئت­ا را عالي مهار كرد و ســپس توپ را از روي سر جك باتلند عبور داد و به گل اول تبديل كرد.

آنتونيو كونته، مربي چلسي گفت كه موراتــا در هر لحظه بــوي گل ميدهد و جايگيريهاي خوب او بود كه باعث شد مقابل اســتوك گل اول را بزند اما هر سه گل او نشان از مهارتهاي ويژهاش داشت؛ بهويژه گل دومش كه ســرعت برقآسا و تكنيك دستكمگرفته­شــدهاش را نشان ميداد. زماني كه گل سوم را هم زد، نشان داد كه چه بازيكن فرصتشناســ­ي است. او حركت تيمي زيباي چلسي را به پايان رساند و پاس آسپيليكوئت­ا را به گل تبديل كرد. اين مدافع چلسي براي چهارمين بار براي موراتا گل ميساخت؛ او استپ سينه كرد و توپ را مقابل پاي موراتا انداخت و او هم با ضربهاي دقيق گل زد.

به اين ترتيب موراتا به ركورد كاستا براي باشگاه رسيده است و در شش بازي اول خود در ليگ برتر براي چلســي، در هشت گل نقش مستقيم داشته است. او در ليگ برتر شــش گل زده و دو گل هم ساخته است.

البتــه موراتا براي اينكــه به اندازه كاستا اثرگذار باشد كار دشواري پيش رو دارد. كاستا 82ساله در فصل گذشته كه چلسي قهرمان شــد، بيش از هر بازيكن ديگري براي تيمش امتياز كســب كرد. او موتور چلســي در خــط حمله بود و شكســتها و تســاويها را بــه پيروزي تبديل ميكرد.

موراتا تاكنون نشــان داده جانشين خوبي براي كاستا اســت، البته به روش خاص خودش. او همچنين اين برتري را دارد كه 4 ســال از كاستا كوچكتر است. در واقع، همانطور كه كونته اشاره كرده، موراتا از اين هم بهتر خواهد شد: «موراتا همين حاال هم مهاجم واقعا خوبي است اما به نظرم ميتواند بسيار پيشرفت كند. هرچنــد بازيكن جواني اســت، در رئال مادريد و يوونتوس بازي كرده و در دوره بازياش قهرمانيهاي بســياري كســب كرده اســت. تالش ميكنيم با او بسيار ســخت كار كنيم تا او در سبك بازي ما جا بيفتد اما براي من، اين مهاجم بازيكن بسيار مهمي است و البته پسر خوبي هم هست كه ميخواهد بسيار پيشرفت كند. او ميخواهد يكي از برترينها باشد.»

موراتــا تنهــا بازيكــن اســپانياي­ي درخشــان در خانه اســتوك نبود؛ پدرو گل دوم چلســي را زد و آسپيليكوئت­ا هم نمايش فوقالعادها­ي داشــت. آنها نشان دادند چلسي در سرتاسر زمين بازيكنان باكيفيتي دارد و ميتواند با باشــگاهها­ي منچســتري رقابــت كــرده و از عنوان قهرماني خود در ليگ برتر دفاع كند.

البته بسياري در ابتدا ترديد داشتند كه موراتا به اندازه كافي براي رهبري خط حمله تيم كونته خوب باشد. همانطور كه خودش پس از شكست مقابل آرسنال در كاميونيتي شيلد در ضربات پنالتي گفت: «من تنها دو بازي دوستانه انجام دادهام، 15 دقيقه در يك بازي رسمي به ميدان رفتــهام و يــك پنالتي را هم از دســت دادهام و منتقدان دارند من را ميكشند!»

اما فرانك لمپارد، اســطوره چلسي يكي از معدود افــرادي بود كه از همان ابتــدا، تحت تاثيــر موراتا قــرار گرفت: «اينكه بازيكني جانشــين ديگو كاســتا شــود برايش كار آســاني نيست و فكر نميكنم بتوانيد كســي را پيدا كنيد كه دقيقا مانند او باشــد اما چلسي موراتا را خريــده و به نظــرم او بازيكني جوان با تحرك باال است.»

چلسي با وجود فروش كاستا، اكنون شــماره 9 جديدي دارد كه ميتواند آنها را به قهرماني ديگري برساند؛ تنها شش بازي از فصل گذشــته و موراتا غوغا به پا كرده است.

ژوزه مورينيو پــس از پيروزي يك بر صفر منچستريونا­يتد در خانه ساوتهمپتون گفت نميداند كه چرا در دقايق پاياني اين بــازي داور او را از كنار زمين اخراج كرد و آب و هواي خوب ســاوتهمپت­ون را مسبب عملكرد بد شــاگردانش در خانه قديسها دانســت. مورينيــو كه تيمش نســبت به بازيهاي قبلياش در اين فصل ليگ برتر نمايش ضعيفتري ارائه كرد و براي حفظ برتري كه با تك گل روملو لوكاكو به دست آورده بود به دردســر افتاد، در دقايق تلف شده نيمه دوم توسط كريگ پاسون اخراج شد.

او در پاســخ به اين ســوال كه دليل اخراجش چه بود، گفت: «نميدانم. كريگ به من گفت كــه از كنار زمين بروم و من هم رفتم. توضيح بخواهم؟ نه از او دليلش را نپرســيدم. او گفت بروم و من هم رفتم. من با مايك جونز (داور چهارم) برخوردي داشــتم. بازيكنان واقعــا در دقايق پاياني بازي خسته شده بودند. 9 نفر آنها در بازي اواسط هفته گذشته برابر بورتون (در جام اتحاديــه) بازي نكردند پس مســاله حتي تشديد خســتگي هم نبود. هوا خوب بود. ما در منچســتر حتي اگر ساعت ‪12 11،‬ يا 3 بعدازظهر تمرين كنيم، چنين هوايي نداريم. جدي ميگويم! آخرين باري كه ما چنين آب و هوايي را تجربه كرديم، در لس آنجلس و مقدونيــه بود و بازيكنانم دوباره چنين آب و هوايي را احساس كردند.»

مورينيو ادامــه داد: «ديدم كه برخي بازيكنانم تند و تيز نيســتند. روحيه آنها فوقالعاده بود و هميشــه در تالش بودند امــا وضعيت قبــل را نداشــتند. پس اگر حريفتان با تمام داشتههايش مقابل شما ميايستد، بايد بگذاريد كه ‪15 01،‬ دقيقه مقاومت كند و اســتقامت داشته باشد. ما امسال از فصل گذشته بهتريم اما اين هيچ معناي خاصي ندارد. اين فقط اول راه است. من واقعا فكر ميكنم كه امسال شش تيم براي كسب قهرماني ميجنگند.»

ساوتهمپتون مائوريســي­و پيگرينو در حالي تن به شكســت خانگي داد كه براي پنجمين بار در 7 بازي اخيرش نتوانســت گل بزنــد. پيگرينو در پايــان بازي گفت: «شــما بايد گل بزنيد. من دوســت ندارم درباره خوششانســي يا بدشانســي حرف بزنم چون ما بايد گل بزنيم و در اين بازي نتوانستيم. با اين حال نبايد فراموش كنيم كه ما خوب بازي كرديم. در كل بازي تحت كنترل ما بود آن هم مقابل منچستريونا­يتد كه كنترل كردن آن كار سختي است.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran