Iran Varzeshi

پهلوان زندي هميشه در خاطر مردم است

- رضا عباسپور ‪Reza Abaspour‬

بي پولي فدراسيونها كار را به جايي رسانده كه برخي از روساي فدراسيونها براي تامين هزينههاي سفر دست به دامان خانواده ورزشكاران، خصوصا در ردههاي سني پايه شدهاند تا از اين طريق خأل موجود را پر كنند و بتوانند هزينههاي سفر تيمها را تامين كنند. اين مساله را در يك سال اخير در يكي دو رشته ديدهايم و حاال شنيده ميشود كه تير و كمان هم دست به چنين كاري زده و اعالم كرده براي سفر به آرژانتين كه ميزبان رقابتهاي جهاني اين رشته است، هر ورزشكار بايد مبلغ 16 ميليون تومان پرداخت كند. تصميمي كه محمد علي شجاعي، رييس فدراسيون تير و كمان با همان شيوه هميشگياش آن را توجيه ميكند.

سه چهار ماه قبل بود كه در رابطه با فدراسيون تيروكمان صحبتهايي مبني بر گرفتن هزينه اعزام از ورزشكاران مطرح شد؛ به طوري كه گفته شد اين فدراسيون اعزام كمانداران ردههاي سني نوجوانان و جوانان به اردوي آماده سازي كره جنوبي را منوط به پرداخت ۴ هزار دالر از طرف آنها كرده اســت. البته همان موقع هم همانطور كه از شجاعي انتظار ميرفت اين خبر تكذيب و گفته شــد كه اصال برنامهاي براي اعزام كمانداران اين رده ســني به اردوي كره جنوبي وجود نداشته است. با اين مصاحبه حرف و حديثها خوابيــد تا اينكه در آســتانه رقابتهاي تير و كمان نوجوانان و جوانان قهرماني جهان باز با همين محور اخباري از فدراســيون تير و كمان و اردوي نوجوانان و جوانان شنيده ميشود. از دهم مهر ماه رقابتهاي نوجوانــان و جوانان ريكــرو و كامپوند در دو بخش دختران و پســران برگزار ميشــود و فدراسيون هم ميخواهــد تيمي كامل را راهي اين رقابتها كند اما گويا باز همان داستان قبل به شكلي ديگر تكرار شده اســت. ماجرا از اين قرار است كه ۲۱ كماندار ريكرو و كامپوند در بخش دختران و پسران در تركيب تيم اعزامي به محل برگزاري مسابقات قهرماني جهان در آرژانتين قرار گرفتهاند و از ۸۲ شــهريورما­ه آخرين اردوي آماده ســازي خود براي اين اعزام را در سايت تير و كمان تهران آغــاز كردهاند اما حضور برخي از آنها بــه خاطر عدم پرداخت مبلغ ۶۱ ميليون تعيين شده از سوي فدراسيون در هالهاي از ابهام قرار گرفته است. در حاليكه همه هزينههاي اعزام به رقابتهاي بــرون مرزي با عنوان تيم ملي بر عهده فدراســيون است اما گويا شماره حسابي از طرف فدراسيون تير و كمان براي واريز مبلغ ۶۱ ميليون تومان موردنظر در اختيار برخي كمانداران گذاشــته شده و عنوان شده اســت كه در صورت عدم واريز ايــن مبلغ اعزام آنها لغو ميشــود. اين شرايط در حالي در اين فدراسيون پيش آمده كه اميد نجاري، رييس ســازمان تيمهاي ملي معتقد اســت كه خانوادهها با ميل و رغبت اين كار را انجــام دادهانــد. او در گفت و گويي كه با مهر دارد، ميگويد: «فدراســيون تير و كمان از دو سال پيش بــراي كمانداران نوجوان و جــوان برنامههاي اردويي داشت. خانواده اين كمانداران طي اين مدت به طور كامل كنار فدراســيون بودنــد. ما آنها را در جريان تمــام رقابتها قرار ميدهيــم و آنها هم به طور كامــل در جريان اعزامها هســتند. در رابطه با مسابقات تير و كمان قهرماني جهان در آرژانتين نيز برنامه فدراسيون از همان ابتدا اعزام كمانداران ريكرو بــود بنابراين اين كمانداران به طــور كامل با هزينه فدراسيون اعزام ميشــوند. مسابقات آرژانتين حكم انتخابــي المپيك ۸۱۰۲ نوجوانان براي بخش ريكرو را دارد كه ما ميتوانيم با حضور در آن يك ســهميه در بخش پســران و يك ســهميه در بخش دختران بگيريــم. به همين دليل تمام برنامــه ما براي اعزام نماينده در اين بخش بــود اما در نهايت با نظر خود خانوادهها قرار شد كمانداران بخش كامپوند هم اعزام شــوند. اگرچه در بخش كامپوند اعزام ورزشكاران با كمك خانوادههــ­اي آنها انجام ميشــود اما اينگونه نيســت كه هر كسي با هر شــرايطي بتواند در اعزام حضور داشته باشــد. فقط كمانداراني كه نفرات اول تا سوم تيم ملي به حساب ميآيند در فهرست اعزام قرار داده شدهاند. داشتهايم موردي كه جزو اين سه نفر نبوده با اين حال متقاضي اعزام با پرداخت هزينه كامل بوده است اما با آن مخالفت شده است.»

نجــاري در حالــي اين توضيحــات را ميدهد كه شجاعي، رييس فدراســيون تير و كمان موضوع را به چهار پنج ســال قبل ارجاع و به ايران ورزشــي توضيح ميدهــد: «اينكه برخــي از خانوادهها براي اعزام فرزندانشان به مسابقات جهاني پيشقدم شدند و هزينههايــ­ي را پرداخت كردند اتفاقي جديد و تازه نيست. تقريبا ‪5 ۴،‬ سالي ميشود كه در رده سني پايه ما طوري با خانوادههــ­ا ارتباط برقرار كرديم كه آنها بدون هيچ اجباري با درك صحيح شــرايط نامساعد مالي فدراســيون، خودشان پيشقدم شده و حاضرند به هر ترتيب كمك حال فدراسيون تيروكمان باشند. بنابراين اينطور نيســت كه ما كســي را مجبوركرده باشــيم كه هزينه سفرش را شــخصا پرداخت كند. بلكه خود خانوادهها با ميــل و رغبت كامل پا پيش گذاشتند و براي اعزام فرزندانشان مبلغ سفر و برخي ديگر از هزينههايي كه نياز بوده را متقبل شدند.»

او در پاســخ به اين ســوال كه گفته ميشــود فدراســيون به برخــي از خانوادهها اعــالم كرده كه تنهــا با پرداخت مبلغ ۶۱ ميليــون تومان ميتوانند فرزندانشان را به آرژانتين اعزام كنند، آيا اين موضوع صحــت دارد يا خير، ميگويد: «ما براي خانوادهها نه نرخ گذاشــتيم و نه مبلغي تعييــن كرديم. همانطور كه گفتم چون خانوادههاي ملي پوشان با فدراسيون و كادرفني تيــم ملي ارتباط مســتقيم و تنگاتنگي دارنــد، كامال از شــرايط نامســاعد مالــي ما مطلع هستند. بنابراين ما نه اجباري براي دريافت هزينه از خانوادهها گذاشتيم و نه اصال به دنبال اين هستيم كه بين ورزشــكارا­نمان تبعيض قايل شويم. اتفاقا خيلي خوشحال هســتم كه در طول اين ‪5 ۴،‬ سالي كه از عمر اين فدراســيون ميگذرد، طوري با خانوادههاي عالقه مند به حضور فرزندانشــ­ان در رشــته ورزشي تيروكمان رفتار كرديم كه تــك تك آنها صداقت و حســن نيت ما را كامال درك كرده و پذيرفتهاند. به همين دليل هركدام از ايــن عزيزان به هرطريق كه ميتوانند كمك حال فدراســيون هســتند و دوست دارند باري را از دوش اين مجموعه بردارند.»

اين توضيح شــجاعي ما را ياد برخي مدارس مياندازد كه ميگويند پولي نبايد پرداخت شــود امــا در واقع اگر دانش آموزان پــول ندهند، ثبت نام نميشوند. با اين نگاه از شجاعي ميپرسيم كه آيا اين روش بدعت بدي در ورزش نيست؟ كه در پاسخ ميگويد: «ما به دنبال بدعت گذاري نادرست در ورزش كشور نيســتيم و كامال با اين موضوعي كه مطــرح كرديد موافقم. زيرا هــم اكنون باالي ۰5 درصــد از همين تيمي كه بــه آرژانتين اعزام ميشــود بدون دريافت حتي يك ريال و با بودجه فدراســيون عازم اين كشور ميشــوند اما باالخره وقتي وضعيت مالي فدراســيون اصال خوب نيست و بودجــه ما كفاف تمامــي اعزامها را نميدهد، از سوي ديگر هم حاميان مالي توانمندي را درختيار نداريم، قطعا چارهاي نيست جز گرفتن كمكهاي مالي مردمي.»

امامعلي حبيبي:

نخســتين طاليي تاريــخ ورزش ايران در بازيهــاي المپيك براي پهلوان عباس زندي آرزوي ســالمتي و بهبودي كرد. عباس زندي مدتي است كه در بيمارستان بستري است و به همين دليل امامعلي حبيبي مرد پرافتخار كشــتي ايران و از دوستان قديمي زندي براي اين قهرمان نامي آرزوي ســالمتي كرد: «زندي بزرگ كشــتي ايران است و الگوي ما بوده است. او همواره در خانهاش به روي همه باز بوده و هيچ وقت گره در كار كسي نينداخته است. از بستري شدن او در بيمارستان شوكه شدم و برايش آرزوي سالمتي دارم.»

حبيبي همچنين با اشــاره به تالشهاي عباس زندي براي موفقيت كشتي ايران ادامه داد: «زنــدي نقش بزرگي در چهره شــدن غالمرضا تختي داشــت و همواره با او دوست بود و اين برخالف چيزي اســت كه برخيها بــه دروغ ميگفتند با يكديگر اختالف دارند. زنــدي هيچ وقــت چيزي را بــراي خودش نخواســت و او كه پهلوان ايران بود هميشه در خاطر مردم است. از مردم ميخواهم برايش دعا كنند تا هر چه زودتر سالمتياش را باز يابد.»

پهلوان عباس زندي قهرمان ســابق جهان و دارنده بازوبند پهلواني كشــور اخيرا به دليل بيمــاري در بخش ICU بيمارســتا­ن جم تهران بستري شده است. روزنامه ايران ورزشي براي اين قهرمان ارزنده كشتي ايران آرزوي سالمتي ميكند.

ثبت نام قهرمانان المپيك و جهان براي كميسيون ورزشكاران

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran